معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مقدمات اجرای دومین مرحله از طرح خانه‌های نورانی برای ماه مبارک رمضان در فضای مجازی فراهم شده‌است.

طرح خانه‌های نورانی به صورت مجازی در ماه رمضان ادامه می‌یابد

به گزارش قدس آنلاین عبدالهادی فقهی زاده در گفت و گو با ایرنا ضمن تشریح برنامه های نیمه اول سال جاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی اظهار داشت: مقدمات مرحله دوم خانه های نورانی به مناسبت ماه رمضان فراهم شده تا از پنجم ماه رمضان تا بیستم و در صورت امکان تا پایان ماه مبارک با قابلیت های بیشتر و با تاکید بر ایجاد زمینه های انتشار بیشتر در فضای مجازی اجرا شود.

وی ضمن تبریک ایام نوروز و فرارسیدن اعیاد شعبانیه به ویژه سالروز میلاد امام زمان (عج) گفت: این معاونت پنج برنامه را برای شش ماه اول امسال طراحی کرده که امیدواریم تا پایان شهریور تمامی این برنامه ها اجرا شود.

فقهی زاده از طرح خانه های نورانی به عنوان اولین برنامه یاد کرد و گفت: به مناسبت ایام کرونایی در کشور و تعطیلات نسبتا طولانی این طرح را تدارک دیدیم و در فرصت بسیار کمی این کار را با همکاری بعضی مراکز فرهنگی و موسسات قرآن و عترت انجام دادیم.

وی نام خانه های نورانی را برگرفته از حدیث پیامبر اکرم (ص) دانست که فرمود «خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید» و ادامه داد: این طرح با برخورداری از ثقل محتوایی و علمی در پنج رشته تفسیر و معارف قرآنی، آموزه های نهج البلاغه، معارف صحیفه سجادیه، آموزش قرائت و حفظ و همچنین اخلاق و تربیت دینی در منابع اسلامی ارائه شده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این برنامه هر روز تا پایان فروردین اجرا می شود و کلیپ های دو تا سه دقیقه ای با موضوع های پنجگانه به همراه یک مسابقه طراحی شده و هر روز به  ۱۰ نفر از شرکت کنندگان جوایزی اهدا می شود.

وی یکی دیگر از بخش های طرح خانه های نورانی را پخش تلاوت زنده قاریان معروف کشور دانست و افزود: شورای عالی قرآن به صورت خاص در این زمینه فعالیت دارد و پخش زنده تلاوت های قاریان ۲۰ دقیقه قبل از اذان مغرب در فضای اینستاگرام ارائه می شود که مخاطبان قابل توجهی پیدا کرده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به استقبال مردمی از این طرح اظهار داشت: هزاران نفر این برنامه را هر روز در نرم افزاری که توسط معاونت قرآن تهیه شده، می بینند و در فضای مجازی همچون اینستاگرام، ایتا و بله نیز بازتاب خوبی داشته است.

وی اضافه کرد: استقبال بسیار خوبی از خانه های نورانی صورت گرفته به گونه ای که در فضای بازنشری نیز جایی برای خود باز کرده است. البته آمار دقیق را طی گزارش رسمی اعلام خواهیم کرد ولی روزانه در حدود ۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم از این بسته استقبال می کنند که این آمار غیر از مواردی است که به شکل آفلاین بازنشر داده می شود.

جشنواره ملی تولید محتوای قرآن و عترت در فضای مجازی برگزار می شود

فقهی زاده یکی دیگر از برنامه های این معاونت را برگزاری جشنواره ملی تولید محتوای قرآن و عترت در فضای مجازی اعلام کرد و افزود: این جشنواره در سال ۹۷ و در نخستین گام با عنوان چلچراغ آسمانی برگزار شد و تجربه قابل توجهی در این زمینه پیدا کردیم.

وی اضافه کرد: طرح نهایی این جشنواره به زودی در شورای مدیران بررسی می شود و امیدوارم در شهریورماه بتوانیم اختتامیه آن را در سطح ملی برگزار کنیم و به صورت غیرمستقیم در تولید محتوای قرآن و عترت در فضای مجازی موثر باشیم تا بر غنای این تولیدات در فضای مجازی افزوده شود.

این مقام مسئول همچنین از برگزاری نخستین جشنواره قرآنی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی خبر داد و گفت: طرح نهایی این جشنواره نیز تا پایان فروردین ارائه می شود و پس از تصویب و مشخص شدن مسئولان اجرایی آن، با نظارت معاونت قرآن در مرداد یا شهریور برگزار خواهد شد.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن کریم یکی دیگر از برنامه های قابل اجراست که در مرحله امکان سنجی قرار دارد و در تلاشیم تا ضمن بررسی زمینه های موجود برای برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن، بعضی از شاخه های فعالیت خودمان و موسسات قرآنی کشور و مراکز فرهنگی قرآنی را در سطح ملی را بازسازی کنیم.

فقهی زاده ادامه داد: مثلا فروشگاه مجازی آثار مکتوب قرآنی یا ایجاد نمایشگاه دائمی یا طولانی مدت آثار الکترونیکی قرآنی و همچنین برگزاری بعضی جشنواره های هنری به شکل مجازی که مسئولیت این مرحله نیز به یکی از ادارات کل سپرده شده و مشغول بررسی طرح ها هستیم که توضیحات بیشتر در آینده ارائه خواهد شد.

نمایشگاه قرآن امسال برگزار نمی شود

وی برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را در سال جاری منتفی دانست و گفت: نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در ۲۷ دوره قبلی در ماه رمضان برگزار شده ولی امسال مرحله دوم خانه های نورانی را فعال می کنیم تا حوزه گسترده ای از مخاطبان را در سراسر کشور داشته باشیم.

معاون وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی اضافه کرد: این طرح به نوعی جایگزین بخشی از نمایشگاه قرآن خواهد بود. البته به دنبال فعال کردن ظرفیت های استانی در فضای مجازی نیز هستیم تا بتواند خلاء نمایشگاه قرآن را در استان ها جبران کند.

وی افزود: بنابراین امسال امکان برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را نداریم و این طرح ها در غیاب نمایشگاه و در کنار سایر فعالیت های معاونت قرآن تولید می شود تا بتوانیم خدماتی را در حوزه قرآن و عترت ارائه کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.