بارش‌های بهاری حدود ۶۲ میلیارد ریال در مشهد و شهرستان‌های شمالی خراسان رضوی خسارت وارد کرد.

خسارت ۶۲ میلیارد ریالی باران در شمال خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، اداره‌ کل هواشناسی خراسان رضوی ابتدای هفته جاری با صدور اخطاریه‌ای اعلام کرده بود شدت بارش‌های بهاری طی روزهای ۱۷ و ۱۸ فروردین ماه در برخی نقاط استان منجر به بروز روان آب، آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیل‌ها می‌شود.

بر اساس اعلام فرمانداری‌ها،  شهرستان‌های مرزی و کوهستانی کلات ۳۰ میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریال، درگز ۲ میلیارد ریال، سرخس دست کم ۲۵ میلیارد ریال و مشهد نیز چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال براثر این بارندگی‌ها خسارت دیده است.

خسارت ۳۰ میلیارد ریالی کلات

فرماندار کلات در این باره  گفت: بارندگی در این شهرستان علاوه بر انسداد برخی راه‌های روستایی به نیمی از راه‌های عشایری و مناطق دامداری این شهرستان خسارت وارد کرد.

مهدی ناصری افزود: نیمی از راه‌های دامداری و عشایری شهرستان کلات در محلات و مناطقی که فعالیت ساکنان آن در این فصل دامداری است، مسدود شده یا آسیب جدی دیده و رفت و آمد در آنها مختل شده است.    

وی ادامه داد: اداره عشایری سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی برای رسیدگی به این راه‌ها پاسخگو نیست و از طرفی به دلیل اینکه مناطق یاد شده در بافت روستایی تعریف نمی‌شوند بنیاد مسکن و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز مسوولیتی در این خصوص قبول نمی‌کنند و در عمل هیچ دستگاهی متولی مسیرهای ارتباطی یاد شده نیست.  

وی گفت: عشایر شهرستان کلات در دهستان پساکوه بخش زاوین مستقر هستند اما فعالان حوزه دامداری و به اصطلاح محلات دامداری در همه شهرستان توزیع شده و در حال حاضر یک چهارم جمعیت ۳۸ هزار نفری کلات در مناطق عشایری و  دامداری زندگی می‌کنند.

ناصری به تلف شدن ۱۰۰ راس گوسفند در بارندگی‌های اخیر اشاره کرد و افزود: در مجموع در حوزه کشاورزی و عشایری و راه‌های دامداری و عشایری این شهرستان هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال خسارت وارد شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون همه راه‌های روستایی کلات بازگشایی شده است ادامه داد: هشت میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال در حوزه راه‌های روستایی و سه میلیارد و ۵۱۰ میلیون ریال نیز در بخش آب و تاسیسات این بخش خسارت وارد شده است.

وی گفت: در پی بارندگی امروز نیز تعدادی از واحدهای مسکونی فرسوده در برخی روستاهای بخش‌های زاوین و مرکزی از قبیل روستاهای قلعه نو و چرم تخریب و آسفالت معابر شهری نیز دچار آب شستگی شده که خسارت وارده به منازل مسکونی حدود ۲ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

فرمادار کلات مجموع خسارت به تاسیسات شهری در این شهرستان را هشت میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: از این میزان هفت میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال سهم شهر کلات نادر و حدود یک میلیارد ریال نیز مربوط به شهر زاوین است.

مرکز شهرستان ۳۸ هزار نفری کلات در ۱۵۵ کیلومتری شمال شرق مشهد واقع است و ۱۰ هزار نفر از جمعیت این شهرستان در مناطق شهری و بقیه در مناطق روستایی و عشایری سکونت دارند.

خسارت ۲ میلیارد ریالی به راه‌های روستایی درگز

فرماندار درگز نیز  گفت: بارش‌های بهاری به‌ جز خسارت برای برخی جاده‌ها و ابنیه فنی راه‌های روستایی خسارت دیگری نداشت.

علی فراهی افزود: خسارت به پل و آبنمای روستای حسن آباد، دو آبنمای روستای قزلق و آبنمای روستای گنداب در مجموع ۲ میلیارد ریال برآورد شده است.

مرکز شهرستان ۷۵ هزار نفری درگز با چهار بخش نوخندان، لطف آباد، مرکزی و چاپشلو در ۲۵۰ کیلومتری شمال مشهد قرار دارد.

خسارت ۲۵ میلیارد ریالی در سرخس

فرماندار سرخس نیز گفت: در حال حاضر تعدادی از راه‌های روستایی سرخس مسدود است و بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال به مجموع راه‌ها و ابنیه فنی جاده در این شهرستان خسارت وارد شده است.  

محمد رضا رجبی مقدم به تلف شدن ۱۵ راس گوسفند در این شهرستان به دلیل بارش تگرگ اشاره کرد و افزود: خسارت در بخش کشاورزی در حال ارزیابی است و با توجه به گستردگی شهرستان این روند زمان بر است.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری سرخس در ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد واقع است.

چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال خسارت در مشهد 

سرپرست معاونت عمرانی فرمانداری مشهد نیز گفت: بر اثر بارندگی‌های اخیر بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال به تاسیسات برق رسانی این شهرستان خسارت وارد شد و برق هفت روستا نیز به صورت موقت قطع گردید.

مهدی برامکی افزود: عمده خسارت‌های وارده مربوط به بخش باغات و کشاورزی در بخش‌های احمدآباد و رضویه بود که در مجموع چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برآورد شده است. 

وی ادامه داد: با توجه به تمهیداتی که پیش از بارش‌های اخیر از سوی شهرداری مشهد اندیشیده شده بود خسارت در حوزه تاسیسات شهری به حداقل رسید و تنها آبگرفتگی در مناطقی از قبیل شهرک شهید رجایی و باهنر مشهد روی داد.

شهرستان مشهد با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت دارای سه بخش مرکزی، رضویه و احمدآباد است که از این تعداد سکنه سه میلیون نفر در شهر مشهد و بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر در حدود ۵۰۰ روستای این شهرستان سکونت دارند.

بارش‌های کم سابقه در فروردین ماه پارسال نیز موجب جاری شدن سیل در شهرستان‌های شمالی خراسان رضوی و تخریب بسیاری از زیرساخت‌های خدماتی، منازل مسکونی و اماکن عمومی این مناطق شد که سهم کلات، درگز و سرخس در خسارت‌های وارده بیشتر از سایر شهرستان‌های خراسان رضوی بود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.