بیشتر مردم دنیا و کسانی که بحران های انسانی را دنبال می کنند، می دانند که فرقی میان اپیدمی ویروس کرونا در جهان و اپیدمی تجاوز سعودی-اماراتی علیه یمن وجود ندارد؛ اما متاسفانه سران دنیا نمی خواهند آن را درک و تجاوز را متوقف کنند.

وجوه اشتراک اپیدمی کرونا در جهان و تجاوز سعودی-اماراتی علیه یمن

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، علی رغم آنکه بسیاری از کشورهای دنیا در معرض شیوع ویروس کرونا قرار گرفته اند و حقیقتا فاجعه ای عالمگیر است، اما فاجعه ای که ملت یمن به دلیل ادامه تجاوزات و محاصره سعودی با آن روبه روست در مقایسه با آنچه جهان امروز با آن روبه روست، بسیار وحشتناک تر و غم انگیزتر است.

جنگ یمن اکنون وارد ششمین سال خود شده و طی پنج سال گذشته متجاوزان تمام زیرساخت های این کشور اعم از تاسیسات حیاتی، کارخانه ها، مشاغل خصوص و عمومی را ویران کرده و بنای سالمی از پل ها، دانشگاه ها، موسسات، مدارس و...باقی نگذاشته اند.

دشمن متجاوز سعودی در این پنج سال حتی فرودگاه ها را بمباران کرده و تمام بنادر و مرزها را بسته است. فرودگاه بین المللی صنعا از پنج سال گذشته موفق به جابه جایی هیچ مسافری نبود و حتی بیماران و افرادی که به دنبال بمباران های وحشیانه آسیب دیده اند اجازه خروج از کشور خود را ندارند.

در رسانه های مختلف جهان مشاهده می شود که به دنبال شیوع ویروس کرونا تمام کشورها نگران هستند و مردم را تر س فراگرفته و این ویروس به خبر اول همه شبکه های ماهواره ای تبدیل شده است؛ این اپیدمی به درستی یک مصیبت بزرگ است که بر سر مردم دنیا آمده و آمادگی برای مقابله با آن در بیشتر کشورهای غنی و فقیر وجود ندارد. اما با این وجود، فاجعه ای که از زمان تجاوز سعودی-اماراتی به ملت یمن وارد شده بسیار وحشتناکتر و غم انگیز تر است و مقابل آنچه ویروس کرونا برای مردم دنیا به بار آورده قابل وصف نیست.

«عبدالعزیز بن حبتور» رئیس دولت نجات ملی یمن در مقاله ای در وبگاه «یمن پرس» می نویسد: بارها به جهان و سازمان های انسانی گوشزد کرده ایم که ما را درک کنند و ضرورتا نخواسته ایم از آنها که با ما همدردی و شفقت کنند؛ چرا که ما خود صاحب حقیم و در مقابل دشمن از مرزها، تمدن، آینده و استقلال کشورمان دفاع می کنیم، اما این دنیا نمی خواهد چیزی جز پژواک منافع خودخواهانه خویش را بشنود و دوست دارد تا جنگ ادامه داشته باشد و فرصت های شغلی روزانه و ماهانه کارخانه های ساخت سلاحش فراهم باشد.

دنیا می داند که 20 میلیون شهروند یمنی امروز و در پی تداوم جنگ و محاصره سعودی حتی از تهیه قوت روزانه خود عاجزند و بر اساس گزارش سازمان های بین المللی این بدترین فاجعه و تراژدی انسانی است که پس از جنگ جهانی دوم دنیا به خود دیده است.

همه می دانند که مسبب این همه مصیبت و اینهمه درد و رنجی که میلیون ها انسان در معرض آن قراردارند، عربستان سعودی و امارات هستند؛ آنها صدها هزار حمله هوایی را انجام داده و به طور مستمر سرزمین یمن را موشک باران می کنند. یک شهروند ساده یمنی چگونه آموزش های سازمان جهانی بهداشت در مورد شستن 20 ثانیه ای دست ها با آب و صابون را درک کند، در حالی که حتی آب آشامیدنی سالم و تمیز ندارد؟

این شهروند یمنی چگونه معنای قرنیطنه داوطلبانه و یا اجباری را درک کند، در حالی که برای حفظ جان خود از بمباران جنگنده های سعودی مدام باید به این سو و آن سو بگریزد؟ چگونه رعایت توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را بفهمد در حالی که مجبور است به دلیل قطع حقوق کارمندان در همه دستگاه ها، برای یافتن غذای روزانه خود کار کند.

این سوال های ساده پاسخ های دشوار و پیچیده ای دارد و دنیا می داند که عربستان سعودی چه نوع اپیدمی و وبائی را برسر ملت بی دفاع یمن آورده است؛ اما مشکل اینجاست که کشورهای متجاوز ثروتمندانی هستند که مشتریان اصلی تسلیحات آمریکا و اروپا به شمار می روند و از این رو تجاوز به یمن منبع ثروت مهمی برای آن کشورهاست.

خلاصه آنکه اکثر مردم دنیا و کسانی که بحران های انسانی را دنبال می کنند، می دانند که فرقی میان اپیدمی ویروس کرونا در جهان و اپیدمی تجاوز سعودی-اماراتی علیه یمن وجود ندارد؛ هر دو فاجعه باعث جان باختن هزاران و چه بسا صدها هزار انسان در سراسر جهان می شوند. این یک حقیقت تلخی است که متاسفانه سران دنیا نمی خواهند آن را درک و تجاوز را متوقف کنند و مادامیکه این تجاوز وحشیانه متوقف نشود، وبای سعودی-اماراتی علیه ملت صبور و مقاوم یمن ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.