در نشست مشترک کمیسیون آموزش مجلس با وزیر و معاونان علوم، تحقیقات و فناوری مسائلی مانند حذف کنکور، زمان اتمام سال تحصیلی دانشگاه ها، دادن اختیارات به دانشگاه ها و تقویم آموزشی مطرح شد.

باید تاریخی به دانشگاه‌ها برای اتمام سال تحصیلی فعلی اعلام شود/ بهترین زمان برای حذف کنکور است

قدس آنلاین: شست مشترک کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وزیر و معاونان علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزارتخانه به منظور برگزار شد.

محمدمهدی زاهدی در این نشست با انتقاد از اینکه در این مدت حضور کمرنگی را از نظر رسانه ای از وزارت علوم شاهد بودیم، گفت: در حالی که می توانست در این رابطه مدیریت جدی را داشته باشد، معاونت پژوهشی و پارک های علم و فناوری کارهای خوبی انجام دادند اما کاش در مورد آنها اطلاع رسانی می شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توانمندی وزارت علوم بالاست و جامعه از آن انتظار خاصی دارد و باید حضور پررنگ داشته باشد، افزود: سال ها بود که دوست داشتیم ارتباط تنگاتنگی میان وزارت بهداشت و علوم ایجاد شود، اما نشد و در این شرایط باید تعاملات و پیوندها عمیق تر شود.

وی با بیان اینکه بیوتروریسم بحثی جدی است و در مورد بحث های ژنتیکی، شیمی و بیوشیمی، وزارت علوم باید پای کار باشد، ادامه داد: نباید به این شکل باشد که وزارت بهداشت دارو و واکسن تهیه کند بلکه وزارت علوم می تواند ورود کرده و کمک کند، چرا باید در ساخت کیت مشکل داشته باشیم. باید دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری به این مهم توجه کنند و دانشگاه و وزارت علوم در حوزه مبارزه با کرونا از نظر سخت افزاری و نرم افزاری پرچمدار باشد.

وی با یادآوری اینکه دغدغه جدی در مورد کنکور وجود دارد، گفت: کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته به دغدغه تبدیل شده، حدود یک میلیون نفر ثبت نام کرده اند و منتظرند؛ مقرر شده هفته آینده شورای سنجش و پذیرش را دعوت و رایزنی کنیم تا مردم از سرگردانی رها شوند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم یادآور شد: در نشست  با وزیر آموزش و پرورش به تفاهم رسیدیم و به نوعی ۸۰ درصد دروس در اواسط اسفند تدریس شده و می توان آن را ملاک قرار داد و پایان سال تحصیلی را اعلام کرد؛ در کنار بخشنامه ها باید اختیارات ویژه ای به دانشگاه ها داده شود. دانشگاه ها در تهران حالت ملی دارند اما در استان ها باید جداگانه عمل شود، یعنی اختیاراتی به روسا با محوریت رئیس دانشگاه مرکز استان داده شود.

زاهدی افزود: برای امتحان پایان ترم باید براساس شرایط اقلیمی، منطقه و کرونایی اختیاراتی داده شود و از آنها گزارش بخواهیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث غیرانتفاعی و آزاد دو جنبه دارد و دانشجوی غیرانتفاعی  آزاد علیه مسئولانشان در فضای مجازی فضاسازی می کنند که چرا وقتی کلاس نرفته ایم باید شهریه پرداخت کنیم. اگر به دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی کمک نکنیم ورشکست می شوند و به طور قطع آثار آن از ورشکستگی کارخانجات به مراتب بیشتر است، زیرا تبعات اجتماعی و امنیتی دارد و باید کمک های بلاعوض به آنها اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه باید تاریخی را به دانشگاه ها برای اتمام سال تحصیلی فعلی اعلام کنید، گفت: این جدا از ترم تابستانی است و بعید می دانیم امسال ترم تابستانی داشته باشیم. باید برای آغاز سال تحصیلی آینده برنامه ریزی داشته باشیم و اینکه حتما سال تحصیلی باید اول مهر شروع شود، درست نیست و می توان به دانشگاه ها انعطاف پذیری داد و براساس شرایط منطقه ای، کرونایی و اقلیمی در بازه ۱۵ اردیبهشت تا پایان مهر کلاس ها شروع شود.

زاهدی با یادآوری اینکه در مجلس بر روی تقویم آموزشی کار می کنیم، افزود: تقویم انعطاف پذیری را اعلام می کنیم؛ براساس برخی گزارشات به لحاظ تنگناهای معیشتی ممکن است اختلافات خانوادگی افزایش یابد، بنابراین باید مشاوره های رایگان از سوی دانشگاه ها به مردم ارائه و این موضوع از صداوسیما اعلام شود تا نشان دهید پای کار هستید و در مشکلات مردم خود را سهیم می دانید و تافته جدابافته نیستید.

وی در مورد حقوق اساتید دانشگاه گفت: همترازی ، مناسب سازی و یکسان سازی حقوق با وزارت بهداشت باید انجام شود.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه این نشست گفت: در ۴ اسفند که ویروس کرونا شروع شد، ۴ هدف کلی یعنی به حداقل رساندن آسیب ها و کنترل شیوع ویروس، جبران کاستی ها در فعالیت های آموزشی دانشگاه ها، بهره مندی از مزایای الکترونیکی و فضای مجازی مدنظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: این بحث مطرح بود که ممکن است ویروس خودساخته باشد و کشور باید برای شرایط مشابه آمادگی پیدا می کرد، بنابراین این موضوع در معاونت آموزشی مطرح و به دانشگاه ها ابلاغ شد که طی آن متولی بودن قرارگاه کرونا ویروس برای سیاست های کلان مورد تایید قرار گرفت و راجع به تعطیلی آموزش حضوری بحث شد و اینکه خوابگاه ها، غذاخوری ها و فضاهای عمومی باید به صورت ضرب العجل ضدعفونی کنند. نشستی را با معاونان آموزشی دانشگاه ها داشتیم که در ۷ اسفند تصمیمات کلی در مورد بحث آموزش مورد توجه قرار گرفت و در ۱۰ اسفندماه بخشنامه ای به دانشگاه ها ارسال شد که توجه به آموزش های غیرحضوری مورد توجه قرار گیرد.

غلامی ادامه داد: در ۶ اسفند کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی را تشکیل دادیم و ۷ نفر از متخصصان را در دانشگاه های مختلف کشور جمع آوری و جلساتی را برگزار کردیم. قرار شد به عنوان سیاستگذاران کلان آموزش الکترونیکی در کشور کمک کرده و به صورت هاب عمل کنند و جاهایی که مشکل دارند مشاوره بگیرند و جاهایی که توانمندتر هستند امکاناتشان را در اختیاراتشان بگذارند تا بتوانند به دانشگاه ها و موسسات کمتر بهره مند مشاوره دهند و کمک کنند.

وی یادآور شد: با توجه به سیاست وزارت ارتباطات، نامه هایی در دو مرحله نوشته شد و لیست اطلاعات دانشگاه هایی که خواستار استفاده از ترافیک رایگان بودند، ارسال شد و در طی دو روز گذشته هم نامه پیگیری سوم را ارسال کردیم تا دانشگاه ها به دلیل هزینه بالا بتوانند از ترافیک رایگان استفاده کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برای تقویت زیرساخت ها، پیگیری هایی انجام شد، گفت: در ۱۹ اسفندماه گزارش گیری از دانشگاه ها را برای اعلام نیازهایشان شروع کردیم و در ۲۱ اسفند با دانشگاه آزاد مکاتبه شد و تقاضا کردیم گزارشی را ارائه و افرادی را معرفی کنند.

وی تصریح کرد: در نشست وزرای علوم کشورهای درگیر کرونا به عنوان نماینده ایران شرکت کردم. اغلب آنها به سمت آموزش های غیرحضوری و الکترونیکی گام برداشته اند؛ در ۲۴ اسفند با توجه به محدودیت های قانونی برای سقف آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها بخشنامه ای ثابت شد و سقف را به طور کامل برداشتیم و در ۲۹ اسفند جلساتی که کارگروه آموزش های الکترونیک تشکیل داده بود، توصیه های عملیاتی برای دانشگاه ها انجام شد و ما آنها را اطلاع رسانی کردیم؛ نتیجه بحث ها در ارتباط با آموزش الکترونیکی این است که برخی دانشگاه ها از قبل زیرساخت آموزش الکترونیکی را داشتند، یعنی حدود ۱۰ دانشگاه و ۴ موسسه غیرانتفاعی به صورت الکترونیکی آموزش ها را ارائه می کردند، اما سایر دانشگاه ها با مشکل مواجه و خواستار مشاوره برای رفع نیازهایشان بودند.

این عضو کابینه دولت گفت: خوشبختانه دانشگاه ها به خوبی عمل کردند و براساس گزارشات ارسال شده از حدود ۵۴ دانشگاه و موسسه آموزشی عالی، بستر ارائه دروس نظری به میزان بیش از ۹۰ درصد به طور متوسط آماده شده است و طی این هفته بیش از ۶۰ درصد آنها مشکلی از نظر کلاس های جبرانی نداشتند.

غلامی یادآور شد: طراحی بستر لازم آموزش های الکترونیکی، محیط های نرم افزاری، افزودن سرورهای لازم و افزایش پنهای باند مورد توجه قرار گرفت. تا یک هفته قبل از پایان سال ۹۸ این آمار حدود ۶۰ درصد بود و در حال حاضر به حدود ۹۰ درصد رسیده است. در مورد دروس عملی ، کارگاهی و آزمایشگاهی در نامه ای به دانشگاه هایی که امکان انجام آن را دارند، تقاضا کردیم به صورت فشرده و در تابستان ارائه شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در دانشگاه پیام نور با حدود ۴۰۰ هزار دانشجو تا نیمه اسفند حدود ۱۰ درصد دانشجویان را پوشش دادند و ۱۵ فروردین ۱۰۰ درصد دروس نظری را به صورت الکترونیک تعریف کردند و آمادگی پوشش ۹۰ درصدی نیازهای دانشجویان را دارند. البته ما فاز راستی آزمایی را باید در دانشگاه ها شروع کنیم و نظارت و ارزیابی لازم را داشته باشیم.

وی بیان کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی در دو هفته ابتدایی اسفند کمتر از ۱۰ درصد امکانات فراهم شد و براساس گزارش در تاریخ دهم فروردین به ۷۰ درصد رسید و حتی اعلام کردند که می توانیم تا پایان فروردین ماه آموزش الکترونیکی را به ۹۰ درصد برسانیم. دانشگاه فنی و حرفه ای تا پیش از پایان سال ۹۸ حدود ۳۰ درصد آموزش الکترونیکی را مهیا کرد و در حال حاضر به ۶۰ درصد رسیده و امیدواریم تا پایان فروردین به ۸۰ درصد برسد. دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان سال ۹۸ در حدود ۲۰ درصد آموزش ها را ارائه کرد و ما بیشترین مشکل را در موسسات آموزش عالی غیردولتی داریم .

غلامی بیان کرد: در پایان سال گذشته کارگروهی را مامور کردیم که مشکلات آموزشی را به ما اعلام کنند و اینکه شرایط کرونایی باعث چه معضلاتی برای دانشگاه ها و دانشجویان شده و آنها را احصا کردیم که چگونه در قالب مقررات آموزشی ، تسهیلاتی را برای دانشجویان فراهم کرد که از این مرحله عبور کنیم.

این عضو کابیه دولت با تاکید بر اینکه ما نمی خواهیم که ترم تحصیلی تحت هیچ عنوانی حذف شود، گفت: جلسات ما در ۱۰ فروردین منجر به سند ۲۰ بندی شد که برای دانشگاه ها ارسال کردیم و در آن به دانشگاه ها اجازه می دهد مشکلات دانشجویان را حل کنند و البته چون دانشگاه ها از نظر سطح، امکانات و تبعیضات متنوع هستند نمی توان نسخه واحدی برای همه آنها داد و چیزی که مهم است آموزش الکترونیکی را باید به صورت محوریت اصلی در برنامه های غیرحضوری داشته باشیم و تهدید کرونا را به فرصتی برای تحول در آموزش و تقویت زیرساخت ها، ارائه آموزش های متنوع غیرحضوری و افزایش سطح تاب آوری نظام آموزشی عالی کشور در مواجهه با شرایط احتمالی آینده تبدیل کنیم.

سیدجواد ساداتی نژاد با بیان اینکه دانشجوی ترم یک لیسانس در شرایط فعلی بیشترین ضربه را می خورد، گفت: بود و نبود کلاس ها برای دانشجویان ترم های بالا و تحصیلات تکمیلی خیلی مهم نیست و آسیب کمتری دارد، بنابراین تمرکز روی آنها درست نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مورد کنکور ارشد و دکتری دغدغه وجود دارد، افزود: برای اینکه ذهن داوطلبان آرام شود، باید زمانی را تعیین کرد تا بتوانند برنامه ریزی کنند، زیرا بی برنامگی به آنها آسیب می زند.

وی ادامه داد: مبلغی که برای اختصاص به صنایع تعیین شده باید در مورد مراکز غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد هم لحاظ شود، زیرا اگر کارخانه مشکل پیدا کند، تعطیل می شود اما در صورت تعطیلی دانشگاه مشکلات زیادی ایجاد می شود. تقاضا داریم که از مبلغی که برای کرونا در نظر گرفته شده، حداقل بدهی دانشگاه آزاد داده شود. البته این فرصت مناسبی است که بنیاد شهید بدهی خود را به دانشگاه آزاد پرداخت کند.

نماینده مردم کاشان در مجلس دهم با بیان اینکه دانشگاه ها باید تفویض اختیار کنند، افزود: شورای آموزشی در شرایط فعلی دانشگاه ها باید تصمیم گیری کنند؛ به طور قطع پس از بحران کرونا، مردم، وزارت علوم را نقد خواهند کرد و می گویند دانشگاهیان چکار کردند و کجا بودند. چرا کارها و اقدامات دانشگاه اطلاع رسانی نمی شود. نگاه جامعه به دانشگاه و آموزش و پرورش متفاوت است.

ساداتی نژاد یادآور شد: در حال حاضر اختلافات خانوادگی افزایش یافته و دانشگاه ها نباید بی تفاوت باشند و باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهند؛ می طلبد اقدامات انجام شده از سوی وزارت علوم و دانشگاه ها توسط صداوسیما اطلاع رسانی شود.

جبار کوچکی نژاد با بیان اینکه کنکور باید سریعتر برگزار شود، گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای بیش از ۴۰ تا ۵۰ هزار دانشجو دارد و بیش از ۶۰ درصد آموزش های آن عملی است، اما متاسفانه زیرساخت های لازم را ندارد و مظلوم واقع شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مورد دانشگاه آزاد باید چاره اندیشی شود، یادآور شد: هیات علمی دانشگاه آزاد ۳ تا ۴ میلیون حقوق می گیرد و باید مشکل آنها را در مجلس به نوعی حل کنیم.

قاسم احمدی لاشکی گفت: از ستاد مبارزه با کرونا گلایه داریم و امیدواریم وزیر علوم این موضوع را در ستاد مطرح کند و مردم نباید در مورد تعطیلی و بازگشایی ادارات سرگردان شوند و نباید شاهد اظهارات پراکنده باشیم.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، کیفیت در نیم سال تحصیلی دوم فدا می شود، گفت: تشکیل کلاس ضمن خدمت طی یک هفته باید انجام شود و معلمان و اساتید باید آموزش ببینند، زیرا با شرایط فعلی نمی توان کلاس ها را برگزار کرد؛ دانشگاه غیرانتفاعی مانند دانشگاه آزاد با مشکلاتی مواجه است و باید برای آن چاره اندیشی کرد. با شعار دادن و حرف زدن، مشکلات آنها حل نمی شود جز اینکه باید منتظر ورشکستگی دانشگاه آزاد باشیم. این دانشگاه بیش از یک میلیون دانشجو دارد و باید برای آن چاره اندیشی کرد.

احمدی لاشکی ادامه داد: آموزش و پرورش خود را در شرایط فعلی به خوبی نشان داد در حالی که دانشگاه باید خود را در بحث حمایت و کمک بیشتر نشان می داد؛ هنرستان ها در حال تولید ماسک هستند، اما متاسفانه دانشگاه فنی و حرفه ای در این شرایط اقدامی انجام نداده و فقط هر سال به دنبال افزایش بودجه است.

علیرضا سلیمی از اقدامات انجام شده در بخش آموزش نظری تشکر کرد و گفت: در مورد بحث عملی و آزمایشگاهی مشخص نیست چه اقداماتی قرار است انجام شود، بسیاری از دانشجویان موبایل هوشمند ندارند، چگونه می خواهیم پوشش صددرصدی داشته باشیم. همچنین برای کنکور و آموزش عملی قرار است چه اقداماتی انجام شود؟

وی ادامه داد: چرا پایان نامه ها تعطیل شده است. اگر بنا است خسارت ها به حداقل برسد نباید تعطیل می شد. بی عدالتی آموزشی و شکاف را نباید بیشتر کرد و اگر در اقدامات سرعت به خرج ندهیم، دانشجویانی که توان مالی کمتری دارند با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.

فریده اولادقباد با بیان اینکه دانشگاه ها، اساتید و وزارت علوم مغز متفکر و قلب تپنده جامعه هستند و باید پیش بینی های لازم را داشته باشند، گفت: ما هر ساله در کشور با زلزله و سیل مواجهیم، چرا باید در تهران مدارس یک هفته برای آلودگی هوا تعطیل شوند؟ چرا نباید در کشور ما زیرساخت ها از قبل طراحی شوند؟ چرا اعتبار ویژه ای برای آمادگی و طراحی زیرساخت ها اختصاص داده نمی شود؟ می طلبد دانشگاه، وزارت علوم و اساتید نخبه برای حل مسائل کشور پیشنهاداتی را ارائه کنند تا در بحران ها با مشکل مواجه نشویم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس از عدم استفاده دانشگاه از ظرفیت شبکه آموزش انتقاد کرد و گفت: شبکه ای را تحت عنوان شبکه دانشجو می توان اختصاص داد تا آموزش های ضمن خدمت را برای دانشجویان و اساتید ارائه کند.

وی با بیان اینکه دانش آموزان علاوه بر استرس کرونا، با دغدغه آزمون کنکور هم مواجهند، خطاب به وزیر علوم یادآور شد: نیاز است این موضوع را در ستاد مبارزه با کرونا مطرح کنیم، زیرا والدین و دانش آموزان نگران هستند. آیا فصل الخطاب باید وزارت بهداشت یا ستاد مبارزه با کرونا باشد؟

رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم افزود: می طلبد بخشی از ۵ میلیارد دلاری که قرار است از صندوق بین المللی پول به کشورمان اختصاص یابد، به وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش در صورت تحقق اختصاص یابد.

سیدحمایت میرزاده با بیان اینکه آموزش غیرحضوری را باید به رسمیت شناخت گفت: البته تمامی آموزش ها به صورت مجازی نیست و باید به پژوهش و تحقیق توجه کرد، با شعار نمی توان آن را به رسمیت شناخت و باید برنامه مدون داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: می توان کارهایی را از دانشجو درخواست و به صورت مستقیم و غیرمستقیم عملکرد وی را ارزیابی کرد. همچنین تفویض اختیار و تمرکززدایی را باید به رسمیت بشناسیم و بپذیریم که اکنون زمان آن است که بسیاری از دانشگاه ها کم و کسری از وزارتخانه ندارند و می توانند تفویض اختیار داشته باشند.

وی یادآور شد: درخصوص بحث برگزاری کنکور، هفته آینده در مجلس با حضور ستاد شورای پذیرش دانشجو نشستی برگزار می شود و درخصوص اینکه کنکور کی و در چه قرنی قرار است حذف شود، باید تصمیم گیری شود. اگر واقعا قرار است قانون حذف کنکور اجرایی شود، اکنون زمان مناسبی برای تحقق آن است.

محمدباسط درازهی بر ضرورت آموزش و توانمندسازی اساتید در حوزه آموزش مجازی تاکید کرد و گفت: ایجاد زیرساخت ها در مناطق و پوشش ۱۰۰ درصدی اینترنت برای استفاده از آموزش غیرحضوری باید مورد توجه قرار گیرد؛ برای کوتاه مدت می توان از ظرفیت پارک های علم و فناوری، دانشگاه فنی و حرفه ای و شرکت های دانش بنیان استفاده بیشتری کرد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.