اگرچه تعطیلات نوروز به پایان رسید اما ظاهراً تعطیلات کرونایی هنوز به پایان نرسیده است. به همین دلیل پویش معرفی کتاب همچنان ادامه دارد. پیش از این به سراغ ۲۰ نویسنده رفتیم و از آن ها خواستیم کتاب های جذاب و خواندنی را برای روزهایی که باید در خانه بمانیم، معرفی کنند. در صفحه امروز هم چند نویسنده و شاعر دیگر، از تجربه های کتاب خوانی شان برای ما نوشتند که در ادامه می خوانید.    

قصه خوانی در قرنطینه

قدس آنلاین:  اگرچه تعطیلات نوروز به پایان رسید اما ظاهراً تعطیلات کرونایی هنوز به پایان نرسیده است. به همین دلیل پویش معرفی کتاب همچنان ادامه دارد. پیش از این به سراغ ۲۰ نویسنده رفتیم و از آن ها خواستیم کتاب های جذاب و خواندنی را برای روزهایی که باید در خانه بمانیم، معرفی کنند. در صفحه امروز هم چند نویسنده و شاعر دیگر، از تجربه های کتاب خوانی شان برای ما نوشتند که در ادامه می خوانید.    

و باز هم «کلیدر»

ابراهیم حسن بیگی، از آن دسته افرادی است که در این روزها به سراغ خواندن آثاری رفته که قبلا هم آن ها را خوانده اما به دنبال فرصتی بوده تا دوباره مطالعه شان کند. نویسنده رمان «ریشه در اعماق»، «دن آرام» شاهکار اثر میخائیل شولوخوف، «کلیدر» نوشته محمود دولت آبادی، «شما که غریبه نیستید» اثر خواندنی هوشنگ مرادی کرمانی، «تاریخ ایران» پژوهش اکسفورد ترجمه شهربانو صارمی و «روایت روزگار» اثر قهرمان شیری که نگاهی به کارنامه محمود دولت ابادی دارد را برای مطالعه پیشنهاد می کند.

او توضیح می دهد: «دن آرام» یکی از رمان های برجسته جهان است و رمان مورد علاقه همه ما جوانان نسل انقلاب ۵۷ است. این کتاب از نا ارامی های پس از انقلاب روسیه می گوید که بخشی از آن شباهت هایی به اوضاع ما پس از انقلاب داشت. «کلیدر» هم با این که بیش از سی سالی از عمر خلق آن می گذرد اما اثری است که علیرغم حجم زیاد آن مورد علاقه بسیاری از عوام و خواص کتابخوان قرار گرفت و هنوز هم خواندنی است.  

این نویسنده درباره «شما که غریبه نیستید» می گوید: مرادی کرمانی اصولا روایت گر داستان هایی ساده و صمیمی است و این کتاب در واقع روایت داستان زندگی خود اوست. کتاب  به همان صمیمیت سایر آثارش نوشته شده و خواندنش خالی از لطف نیست و به همه ما نکات خوبی از زندگی را یاد می دهد.  

کتاب برای هر ذائقه و سلیقه

محمد اسماعیل حاجی علیان نویسنده رمان های «چهار زن»، «ایوار» و «نیستدر جهان» و «مقام گورخانه» برای این روزها و قرنطینه خانگی آثار زیادی را به مخاطبان پیشنهاد می دهد.

او از میان رمان های تازه منتشر شده رمان «آرتیست» سعید تشکری را به دلیل حس و حال خوب و اتفاقات فانتزی و هیجانی، «آب و زنجیر» حسین قربانزاده،  رمان «پونی فلوتش را قورت داده» از تیمورآقامحمدی و  رمان «دروازه مردگان» حمیدرضا شاه آبادی را برای مطالعه معرفی می کند.

حاجی علیان از میان آثاری که سال های گذشته منتشر شده اند با دلایل خواندنی بودن آن ها چند اثر پیشنهاد می دهد. او می گوید: «گورسفید» مجید قیصری، «دیلماج» حمیدرضا شاه آبادی که یک اثر تاریخی خوش خوان و تاثیرگذار است، رمان «اتوبوس پاکستانی» نوشته مهدی زارع در یک موقعیت آخرزمانی مثل این روزهای ما اتفاق می افتد،   رمان «خون خورده» مهدی یزدانی خرم که اثری پست مدرن با موضوع تاریخ معاصر است، «گراف گربه» هادی تقی زاده، رمان «بیست زخم کاری» محمود حسینی زاد که اقتباسی زیبا و ایرانی از مکبث شکسپیر است، رمان یک «پرونده کهنه» از رضا جولایی که داستانی پلیسی در تاریخ معاصر ایران و دوره پهلوی را روایت می کند و «تالار فرهاد» عباس پژمان که رمانی است اجتماعی درباره پزشکان و پرستاران است از آثاری است که اگر چه سال ها پیش منتشر شده اند اما خواندن آن ها همچنان سرگرم کننده و جذاب است.

حاجی علیان همچنین مجموعه داستان های کوتاه «افتاده بودیم در گردنه حیران» اثر حسین لعل بذری،   «غبارصورتی» نوشته نسترن مکارمی،

«آدم های چهارباغ» اثر علی خدایی،   «جهنم به انتخاب خودم» اسماعیل زرعی و «پل ها» اثر احمد ابوالفتحی را برای علاقه مندان به خواندن داستان های کوتاه پیشنهاد داد.

او از میان آثار ترجمه کتاب های «باب اسرار» نوشته احمد امید با  ترجمه ارسلان فصیحی، «قلبی به این سپیدی» نوشته خابیر ماریاس با ترجمه مهسا ملک مرزبان، «عشق در زمان وبا» نوشته گابریل گارسیا مارکز با ترجمه بهمن فرزانه را برای علاقه مندان به خواندن آثار خارجی معرفی می کند.

نویسنده رمان تازه منتشر شده «آتون نامه» از میان کتاب های مطالعات میان رشته ای هم آثار «تاریخ ایران» پژوهش آکسفورد به همت تورج دریایی با انتشارات ققنوس که کتاب جامع و کامل و علمی درباره تاریخ ایران است و تاریخ ایران را از دوره پیشاتاریخی تا امروز بررسی کرده است، «روزی که اسم خود را دانستم» هارون یشایایی، مجموعه «نمایش های ایرانی» صادق عاشورپور که کتاب علمی و تحلیلی درباره تاریخ پیدایش گونه های نمایشی ایرانی، «ایران بین دو انقلاب» نوشته یرواند آبراهامیان با ترجمه احمد گل‌محمدی، «عوالم خیال» اثر  ویلیام چیتیک با ترجمه قاسم کاکایی، «ایوب» نوشته قاسم هاشمی نژاد و «تاریخ بیهقی» ابوالفضل بیهقی به تصحیح علی اکبر فیاض آثاری هستند برای افرادی که به مطالعه آثار میان رشته ای علاقه مند هستند.  

و خواندن «انسان در جستجوی معنی»

اما رویا شاه حسین زاده این آثار را برای این روزهای قرنطینه معرفی می کند: «سمفونی مردگان» اثر  عباس معروفی،   «سو وشون» اثر سیمین دانشور،   «کلیدر» و  «جای خالی سلوچ» نوشته‌ محمود دولت آبادی، «شوهر آهو خانم» اثر علی محمد افغانی،   «کوری» اثر  ژوزه ساراماگو،   «داستان یک روح» اثر سیروس شمیسا، «چراغ ها را من خاموش می کنم» اثر زویا پیرزاد،   «کافه پیانو» نوشته‌ فرهاد جعفری.

این شاعر برای مخاطبانی که به خواندن آثار خارجی  و آثار نویسندگان خارجی را به این صورت معرفی کرد:  «جزء از کل» اثر  استیو تولتز، «مردی به نام اوه» اثر فردریک بکمن، «انسان در جستجوی معنی» اثر  ویکتور ای فرانکل،   «عقاید یک دلقک» اثر هانریش بل، «سه شنبه ها با موری» نوشته‌ میچ آلبوم، «بلندی های بادگیر» اثر امیلی برونته، «پیرمرد و دریا» اثر ارنست همینگوی،   «بادبادک باز» اثر خالد حسینی،   «پرنده خارزار» اثر کالین مکالو،   «لافکادیو» اثر شل سیلور استاین،   «شازده کوچولو» اثر اگزوپری،   «عشق سال‌های وبا» اثر گابریل گارسیا مارکز،   «مغازه خودکشی» اثر ژان تولی،   «طاعون» اثر آلبر کامو،   «دنیای سوفی» نوشته‌ یوستین گردر،   «خوشه های خشم» جان اشتاین بک و «چهار اثر» نوشته فلورنس اسکاول شین.  

او در خصوص علت توجهش به این ترجمه ها گفت: کتاب «انسان در جستجوی معنی» آخرین کتابی است که خواندم و در این روزهای کرونایی حالم را خوب کرد و خواندن آن را به همه توصیه می کنم چون چرایی مسایل و چگونگی کنار آمدن با آن ها را به ما یاد می دهد.

 اطلاعات راجع به پیشینه رمان

سید علی کاشفی خوانساری نویسنده کودک و نوجوان هم برای این روزهای قرنطینه چندین اثر را معرفی می کند. او می گوید: «دروازه مردگان» شاهکار خواندنی ابراهیم شاه آبادی، کتاب «بیست مقاله در باب تاریخ چاپ سنگی در ایران»  شامل مجموعه مقالات پروفسور الریش مارزلف با ترجمه محمدجواد احمدی نیا، «از گذشته  ادبی ایران» نوشته دکتر عبدالحسین زرین کوب که مروری بر نثر فارسی  و  سیری در شعر فارسی با نظری بر ادبیات معاصر است، کتاب «کودک و تصویر» به قلم جمال الدین اکرمی که جستارهایی در تصویرگری کتاب های کودکان و نوجوانان در دو جلد تالیف شده است و مجموعه ۵ جلدی «مشروطیت ایران و رمان فارسی» نوشته مسعود کوهستانی‌نژاد از آثاری است که علاقه مندان به کتاب می توانند در ایام قرنطینه و در خانه آن ها را مطالعه کنند.

این روزنامه نگار و ناشر معرفی کوتاهی از مجموعه «مشروطیت ایران و رمان فارسی» ارائه می دهد. او می گوید: این مجموعه زمان دقیق آشنایی ایرانیان را با رمان مدرن نشان می‌دهد و نقطه عزیمت رمان‌نویسی ایرانی را از آنچه تاکنون درباره‌اش گفته شده عقب‌تر می‌برد و نشان می‌دهد امثال محمدعلی جمال‌زاده و بزرگ علوی از عقبه نیرومندی برخوردار بوده‌اند و پا بر شانه پیشینیانی داشته‌اند که در تاریخ‌های ادبیات معاصر ایران کمتر از آن‌ها سخن گفته شده است و از این جهت که اطلاعات خوبی راجع به رمان به ما می دهد  که  خواندن آن ها برای مخاطبان رمان دوست جذاب خواهد بود.

 سه کتاب برای نوجوانان

در آخر این گزارش کتاب هایی که اکبر صحرایی برای روزهای قرنطینه پیشنهاد داده است، بخوانید. این نویسنده نوجوان و بزرگسال سه اثر برای گروه سنی نوجوان معرفی کرده است. او می گوید: داستان «بهمن ۵۶» نوشته سندی مومنی به دلیل داشتن داستانی جذاب با  نثری ساده و آشنایی نوجوانان با فرهنگ دفاع مقدس، «فرار به جابلقا» نوشته اکبر صحرایی که با نثری شیرین و طنز به آزادی خرمشهر توسط رزمندگان می پردازد و کتاب «راض بابا» نوشته طاهره کوه کن که داستانی خواندنی دارد  و با توجه به زندگی شهیده راضیه کشاورز که در انفجار  حسینه رهپویان وصال زخمی شده و با مرگ دست در پنجه کرده نوشته شده است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.