رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی گفت: اولین شهری هستیم که به خاطر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی هتل ها اسیب جدی دیده است به این علت که حذف زائر و گردشگر به مشهد با تعطیلی بیش از ۲۵۰ هتل، بیش از ۴۰۰ هتل اپارتمان و تعداد زیادی مهمانسرا، زائرسرا و مسافرخانه که برای شب عید خود را اماده کرده بودند حتی با مسافران تابستانی هم قابل جبران نیست.

صنف هتلداران بیشترین آسیب را از کرونا دید

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: شیوع ویروس کرونا در روزهای پایانی سال ۹۸ باعث شد ۹۵ درصد رزرو هتل‌ها و مراکز اقامتی مشهد برای تعطیلات نوروزی کنسل شود و ضریب اشغال تخت‌ها به کمتر از ۵ درصد برسد تا صنعت هتلداری تحت تاثیر این بیماری بدترین ایام خود را تجربه کند.

در همین رابطه محمد قانعی رئیس اتحادیه هتلداران مشهد افزود: متاسفانه ویروس کرونا و آنچه که اتفاق افتاده است بیشترین صدمات را به بخش گردشگری و البته صنف هتلداران وارد کرده است. چرا که هتل ها همیشه در نیمه دوم سال به علت کمبود میهمان به بازسازی و نوسازی هتل می پردازند و خریدهای ایام عید خود را انجام می دهند و رزروهاشون را برای ایام سال جدید انجام می دهند ولی امسال با پیش آمدن این اتفاق و کنسل شدن مسافرت ها و...مالکین هتل ها هزینه های هنگفتی را متحمل شدند چون عملا بر خلاف تمام هزینه هایی که انجام شده بود هیچ پولی دست هیچ هتلداری را نگرفت.

قانعی ادامه داد: حداقل ۱۰۰ خانوار از کارگران شاغل در هتل ها حقوق و عیدی گرفته بودند و همه آماده پذیرایی از مهمانان بودند که با توجه به این وضعیت همین مبلغ را هم باید جزو خسارات هتلداران محسوب کرد. و من دقیقا به این علت می گویم که صنف ما نسبت به دیگر صنوف بیشترین آسیب را دیده است چون عملا با همه این هزینه ها کاملا متوقف شده چون صنفی مانند فروشندگان پوشاک در تایم های دیگر هم می توانند اجناسشان را بفروشند درحالیکه هتل داری و پذیرایی از مهمان حداقل در مشهد تایم بخصوصی دارد.

رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: طی برگزاری جلسات متعددی  که در سطح استان و مشهد به جهت بررسی میزان زیان و خسارت صنعت گردشگری داشتیم شدیدا پیگیر این بوده و هستیم که چه کاری می توان برای جبران این خسارات انجام داد و قطعا سازمان میراث فرهنگی و جامعه هتل داران در این قضیه هستیم. لازم به ذکر است که در این راستا وزیر میراث فرهنگی، نمایندگان مجلس وعده هایی داده اند که راه حلی برای  برون رفت از این موضوع پیدا خواهند کرد.

وی افزود: ضمن اینکه بانک مرکزی در جلساتی با هیات دولت برنامه هایی را برای حل این مشکل تدارک دیده است دارد. تامین اجتماعی هم برای پوشش پرداخت حق بیمه مرتبط با این موضوع قول هایی داده است هر چند جبران خسارت هتل ها به این راحتی امکان پذیر نیست و ما امیدواریم که به این موضوع در سطح کلان تری پرداخته شود و این مهم به صورت جدی تر به خصوص در شهری مثل مشهد که وابستگی جدی تری به بخش گردشگری و زیارت دارد و در این موضوع آسیب بزرگتری از سایر شهرها دیده است پیگیری شود.

قانعی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت هتلداری در ماه های آینده گفت: لازم به ذکر است که قرار شده که کمک هایی در بحث استمهال بدهی هتل داران به بانک ها، بخشودگی جرائم و پرداخت اقساط سه ماه اخر سال با تاخیر انجام شود. از طرفی بحث پرداخت حق بیمه هتل ها به تامین اجتماعی مطرح است که قرار است در این زمینه هم کمک هایی صورت بگیرد. متاسفانه من در شرایط عادی اوضاع را خیلی روشن نمی بینیم مگر اینکه یک اتفاق خاصی بیافتد و مسئولین بتوانند راهکاری پیدا کنند تا کمک بیشتری به این قشری که از شیوع ویروس کرونا آسیب جدی دیده است صورت بگیرد.

وی افزود: ما در بحث خدماتی که در هتل ها ارائه می شود شامل غذا، بخش اقامت و سایر بخش ها همیشه مدعی این هستیم که در شان زائرین امام هشتم بوده است و مطمئنیم که مشهد از لحاظ هتلداری و پذیرایی از میهمان نسبت به شهرهای دیگر یک سر و گردن بالا تر است ولی متاسفانه در این وضعیت اولین شهری هستیم که اسیب جدی دیده است به این علت که حذف زائر و گردشگر به مشهد با تعطیلی بیش از ۲۵۰ هتل، بیش از ۴۰۰ هتل اپارتمان و تعداد زیادی مهمانسرا، زائرسرا و مسافرخانه که برای شب عید خود را اماده کرده بودند در ایام تعطیلات تابستانی هم قابل جبران نیست.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.