استاد مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) گفت: صبر، توبه و تضرع به درگاه خدا از مهمترین عوامل سربلندی انسان در مواجهه با آزمایش‌های سخت الهی است.

صبر، توبه و تضرع به درگاه خدا مهمترین عوامل سربلندی در برابر آزمایش‌های الهی است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت ،‌ با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا و ابتلای برخی از مردم به این بیماری نوعی آزمایش الهی است، اظهار کرد: خداوند در اداره این عالم سنت‌هایی را حاکم کرده است و در این سنت‌ها تغییر و تبدیلی به وجود نخواهد آمد.
وی تصریح کرد: آزمایش انسان‌ها با سختی‌ها و بلایا از جمله این سنت‌ها است. یعنی خداوند انسان را در این عالم قرار داده تا او را مورد آزمایش قرار دهد. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «آیا مردم گمان می‌کنند همین که بگویند ایمان آوردیم دیگر رها می‌شوند و آزموده نمی‌شوند».
حجت‌الاسلام والمسلمین نظافت با بیان اینکه آزمایش از جمله جبرهای این عالم است، اظهار کرد: هر انسانی در طول زندگی خود با مشکلاتی از جمله فقر، بیماری، گرسنگی و ... مورد آزمایش قرار می‌گیرد. ما باید از خداوند بخواهیم که ما را در معرض آزمایش‌های سخت و دشوار که نمی‌توانیم از آن سربلند بیرون بیاییم قرار ندهد.
استاد مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) افزود: در روایات اسلامی به ما یاد داده شده است که چه کنیم تا حتی المقدور از بلایا و سختی‌ها به دور باشیم ولی نکته مهم در مواجه با مشکلات این است که ما یاد بگیریم چگونه با این مشکلات رفتار کنیم.
وی ادامه داد: در روایات معصومین(ع) صدقه دادن به عنوان یکی از عوامل دفع بلا معرفی شده است و در حدیثی دیگر نیز آمده است که موج‌های بلا را با دعا و تضرع به درگاه خداوند از خود دور کنید.
نظافت افزود: انسان مومن در هنگام مواجه با ابتلا و آزمایش الهی هم از اسباب مادی مانند رفتن پیش پزشک و هم از ابزار معنوی مانند دعا و توسل استفاده می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه شیوع ویروس کرونا ابتلا و آزمایش الهی است، اظهار کرد: انسان مومن با توکل در برابر این بیماری استرس و نگرانی به خود راه نمی‌دهد و همین امر باعث می‌شود آرامش خود را حفظ کند و در نتیجه به گفته پزشکان سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس تقویت خواهد شد.
این کارشناس مذهبی ابراز کرد: یکی از توصیه‌های پزشکان برای مبارزه با ویروس کرونا قرنطینه خانگی و ماندن در خانه است. اگر کسی اهل دعا و مناجات با خدا و همچنین تلاوت قرآن کریم باشد از این فرصت برای انجام این عبادت‌ها استفاده می‌کند و بهتر می‌تواند به توصیه پزشکان عمل کند.
وی همچنین به ارائه راه‌کارهایی برای سربلند بیرون آمدن از آزمایش‌های سخت الهی پرداخت و گفت: مهمترین و موثرترین راه‌کار در مواجهه با مشکلات صبوری کردن و بعد از آن عمل به وظایف، پناه بردن به خدا، تضرع و استغاثه و همچنین توبه و انابه به درگاه او است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.