چهارشنبه‌ای دیگر از راه رسید و محبان شمس الشموس(ع) دلشان را روانه صحن و سرای رضوی کردند و با چشمانی بارانی و قلبی مالامال از عشق و ارادت به امام خوبی‌ها(ع) دست به دعا برداشتند.

نگاهی بر اجرای طرح ملی «سلام بر امام»/ دخیل بسته عشقم به پای پنجره توس

به گزارش قدس آنلاین، پیوندی نامرئی بین  شیفتگان و بارگاه آسمانی امام هشتم(ع) شکل گرفت و نوای رضا رضای‌شان در گوشه و کنار ایران اسلامی پیچید.
اگرچه در هر لحظه‌ای می‌توان به ساحت ملکوتی حضرت رضا(ع) عرض ارادت کرد، اما چهارشنبه‌ها، روز زیارتی این امام همام است و از دیرباز دلدادگان آقا علی بن موسی الرضا(ع) دل‌های شکسته خود را در این روز به پنجره فولاد بارگاه رضوی گره می‌زنند. در این مجال، به بررسی اجرای طرح ملی «سلام بر امام»(چهارشنبه‌های امام رضایی) به همت مجموعه آستان قدس رضوی می‌پردازیم.

مساجد؛ نقطه شروع طرح
ایده اصلی طرح سلام بر امام (چهارشنبه‌های امام رضایی) در سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در دهه کرامت سال ۹۶ شکل گرفت. این طرح با مشارکت دو مجموعه فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد و کانون فرهنگی جواد الائمه(ع) و تشکیل دبیرخانه طرح ملی سلام بر امام در سال ۹۷ به مرحله اجرایی رسید. در قالب این طرح با قرائت دسته جمعی زیارت امین الله به نیت علی بن موسی الرضا(ع) هر چهارشنبه بعد از اقامه نماز جماعت در مساجد و بقاع متبرکه اقصی نقاط کشور، فرصت زیارت از راه دور برای شیفتگان حرم مطهر رضوی فراهم می‌شود.
البته ابتدا بسیاری از مساجد مشهد مقدس و تمامی بقاع متبرکه سطح کشور به این طرح پیوستند و به‌تدریج با فعالیت تشکل‌های شاخص مذهبی و فرهنگی، این طرح به سایر تشکل‌ها و مساجد معرفی شد. در واقع در سرزمینی که متعلق به امام هشتم(ع) است وجود بستری که موجب شود دل‌های مردم حداقل هفته‌ای یک‌بار متوجه بارگاه این امام همام شود، ضروری بود که این امر با محوریت آستان قدس رضوی و مشارکت تشکلی مردمی ابتدا از مکان‌های مذهبی به‌ویژه بقاع متبرکه و مساجد کشور آغاز و کم کم در دامنه وسیع‌تری در جامعه گسترده شد به‌طوری که در کنار پیوستن مساجد و مراکز فرهنگی به این طرح، گستره برگزاری آن به ادارات، مدارس، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و... نیز رسید. بی‌شک این اتفاق خوب نشان‌دهنده مشارکت نهادهای مختلف کشور در برگزاری این طرح ملی است. بدین‌ترتیب دل‌های تمامی دلباختگان غریب‌الغربا(ع) در کشور هم‌زمان با یکدیگر هر چهارشنبه به حرم ملائک پاسبان رضوی متصل می‌شود.

مردمی بودن؛ عامل استمرار طرح
بی‌تردید زیارت تنها یک آیین دینی نیست و ابعاد مختلف اجتماعی، تربیتی، سیاسی و فرهنگی دارد، چراکه ارتباط بی‌واسطه با ولی خدا است و می‌توان از ظرفیت‌های آن در محورهای خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی استفاده کرد. در این بین، زیارت امین ‌الله از زیارت‌ کوتاهی است که می‌توان آن را از راه دور به نیت زیارت یک امام معصوم(ع) خواند. این زیارت توسط امام زین‌العابدین(ع) خطاب به امیر مؤمنان علی(ع) انشا شده و از بهترین زیارت‌نامه‌ها است که به فرموده امام محمد باقر(ع) می‌توان آن را در تمام زیارتگاه‌ها قرائت کرد. پس چه خوب است در روز زیارتی امام هشتم(ع) با خوانش این زیارت و تلاوت صلوات خاصه با امام رضا(ع) ارتباط برقرار کنیم. به عبارتی چهارشنبه‌های امام رضایی دریچه‌ای برای هدایت و بهره‌مندی اقشار گوناگون مردم، در رده‌های سنی مختلف از آثار و برکات فراوان زیارت بامعرفت امام هشتم(ع) است که موجب معرفت‌افزایی در جامعه و افزایش ارتباط معنوی مردم با این امام همام حتی از راه دور و همچنین اشاعه سیره و سبک زندگی رضوی می‌شود. از سویی دیگر، برگزاری آن را می‌توان قدمی اثرگذار برای ایمن کردن جامعه در برابر تهاجم فرهنگی دانست.
بی‌شک با رواج هر چه بیشتر مسائل دینی در کشور، آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش می‌یابد و مردم با توکل به خدا با آسودگی خاطر بیشتری زندگی می‌کنند. مردمی و دلی بودن، یکی دیگر از نکات مثبت اجرا و علت استمرار این طرح بود. طرحی که با مراسم معنوی سلام بر امام و قرائت زیارت امین ‌الله آغاز شده بود در قالب طرح فرهنگی خدماتی چهارشنبه‌های امام رضایی رشد کرد. چراکه در این روز زیارتی، کانون‌های مختلف خادمیاری رضوی نیز با برپایی میزهای خدمت، رسالت خود را در راستای محرومیت‌زدایی فرهنگی و خدماتی از جامعه به انجام می‌رسانند. خدمات دیگری مانند آیین پرچم‌گردانی آستان قدس رضوی و تهیه و توزیع بسته‌های فرهنگی شامل کارت پرسی زیارت امین الله به همراه یک بسته نبات و نمک متبرک نیز در زمان اجرای این مراسم برق شادی و نشاط معنوی را در چشم‌های حاضران می‌نشاند.

چهارشنبه‌ای امام رضایی در خانه
وقتی دلتان برای امام مهربانی‌ها(ع) می‌تپد، مهم نیست اهل کدام شهر و دیار باشید. چهارشنبه‌های امام رضایی فرصت نابی است تا در هر گوشه دنیا هستید، کبوتر دلتان را راهی سفری معنوی به حرم مطهر رضوی کنید. چنانکه در سال‌های اخیر این طرح با همکاری نهادهای مختلف به‌ویژه خادمیاران رضوی در مراکزی از جمله دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی استان البرز، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، مدرسه‌ای در قم، مسجدی در قزوین و یکی از مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست در بندرعباس اجرا و فضای ملکوتی بارگاه امام هشتم(ع) به شهر و دیار دور و نزدیک ارادتمندان و شیفتگان اهل عصمت و طهارت برده شده و دل‌ها به بهانه قرائت زیارت امین ‌الله و تقدیم سلامی به انیس النفوس(ع) به صحن و سرای رضوی گره خورده است. همچنین جمعی از علما و کارشناسان مذهبی در سخنانی ضمن حمایت از اجرای طرح چهارشنبه‌های امام رضایی، عموم مردم را به همراهی در این مراسم معنوی دعوت کرده‌اند.
در این روزهای مقابله با ویروس کرونا در کشور که امکان حضور در اماکن مذهبی و اجتماعات به‌طور موقت وجود ندارد، چه زیباست که در خانه بنشینیم و با قرائت زیارت امین ‌الله و صلوات خاصه، دل‌هایمان را با رایحه رضوی جلا داده و چهارشنبه‌ای امام رضایی برای خود و خانواده‌مان رقم زنیم.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.