رئیس بیمارستان امام سجاد (ع) نیروی انتظامی ضمن توصیه به عموم افراد درباره استفاده از ماسکهای بهداشتی، کاربرد و تأثیر انواع ماسک را در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا تشریح کرد.

با انواع ماسک‌های بهداشتی آشنا شوید/ کدام ماسک‌ها قابلیت شست‌وشو و اتو کردن دارند؟

قدس آنلاین؛ دکتر محمد جاویدانی در تشریح عملکرد انواع ماسکهای تنفسی اظهار کرد: ویروس کرونا  مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا از طریق ترشحات تنفسی فرد بیمار در هنگام سرفه یا عطسه منتقل می‌شود.

رئیس بیمارستان امام سجاد (ع) نیروی انتظامی افزود: ترشحات تنفسی و محافظت نشده فرد بیمار حتی روی سطوح مشترک می‌نشیند و دیگران نیز از طریق لمس این سطوح مبتلا می‌شوند.

وی ضمن توصیه به افراد درباره استفاده از ماسک در اماکن عمومی، درباره ویژگی و کاربری انواع ماسکها در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، بیان کرد: ماسک در انواع  و گزینه‌های مختلفی وجود دارد که  انتخاب هر نوع ماسک به سطح تماس افراد با بیمار بستگی دارد.

جاویدانی درباره کاربری ماسکهای جراحی، گفت: ماسکهای جراحی یا پزشکی سه لایه، مناسب استفاده در بیمارستان و افرادی است که در تماس غیر مستقیم با بیماران قرار دارند و به عنوان محافظی مؤثر در برابر ذرات معلق عفونی عمل می‌کنند.

رئیس بیمارستان امام سجاد (ع) نیروی انتظامی در معرفی انواع ماسکهای فیلتردار از ماسکهای N۹۵ ، N۹۹ و FFB۲  و B۳ نام برد و درباره ویژگی هریک از این ماسکها، تصریح کرد: ماسکهای N۹۵  و N۹۹ به ترتیب ۹۵ و ۹۹ درصد ذرات سه دهم تا نیم میکرون معلق در هوا را فیلتر می‌کنند اما در برابر ذرات چربی مقاوم نیستند اما ماسکهای FFB۲ و B۳ این خاصیت را دارند و در برابر ذرات چربی نیز مقاوم هستند.

وی درباره استفاده از ماسکهای پارچه‌ای عنوان کرد: استفاده از این ماسکها می‌تواند برای استفاده افراد در اماکن عمومی مؤثر باشد ضمن اینکه برخلاف ماسکهای فیلتردار که قابلیت شست‌وشو ندارند می‌توان با شستن و اتو کردن با دمای ۷۰ درجه مجدداً مورد استفاده قرار بگیرند.

جاویدانی ضمن هشدار نسبت به مصرف افراطی مواد ضدعفونی پایه الکل تصریح کرد: زیاده‌روی در مصرف این مواد به ویژه وایتکس رقیق نشده با آب، آسیبهایی را متوجه دستگاه تنفسی می‌کند که چه بسا در مقایسه با عوارض ابتلا به کرونا جبران‌ناپذیرتر باشد.

رئیس بیمارستان امام سجاد (ع) نیروی انتظامی با بیان اینکه تماس دستهای آلوده با ماسک بهداشتی به خودی خود می‌تواند عامل انتقال ویروس باشد، یادآور شد: رعایت بهداشت دست همواره به عنوان اصل اولیه پیشگیری از انواع بیماری‌های واگیر از جمله بیماری کرونا محسوب می‌شود بنابراین شستن مرتب دستها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه ساده‌ترین و در عین حال مؤثرترین راه پیشگیری از انتقال ویروس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.