دولت انگلیس در حالی هشدارهای اولیه راجع به شیوع کروناویروس را رد می‌کرد و تهدیدات واقعی را نادیده می‌گرفت که در همان زمان میلیاردها پوند در صنعت تسلیحاتی به بهانه امنیت ملی و در قالب پروژه دفاع ملی هزینه کرد اما این پروژه نتوانست در برابر پاندمی کرونا کاری از پیش ببرد.

«امنیت ملی» در پاندمی کرونا چه معنایی دارد؟/ اگر فرصتی برای ایجاد صلح باشد اکنون زمان آن است

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی با تشریح عملکرد نامناسب دولت این کشور در زمینه جدی نگرفتن خطرات شیوع بیماری ویروسی کرونا و صرف میلیاردها پوند بودجه این کشور برای خرید و توسعه تسلیحات نظامی به انتقاد از دولتمردان این کشور پرداخت.

گاردین در گزارشی تحت عنوان " ضرورت پرداختن به پروژه «دفاع ملی» در دوران پاندمی چیست؟ دیگر وقت خرید هواپیماهای جنگنده نیست" به این نکته مهم اشاره کرده است که دولت انگلیس درک صحیحی از مفهوم جنگ ندارد و میلیاردها پوند را برای مواجهه با خطرات تخیلی، هدر داده است.

در این گزارش آمده است :

"بریتانیا هشدارهای اولیه راجع به کروناویروس را رد کرد و در حالی که میلیارد ها پوند بودجه این کشور  را در صنعت تسلیحاتی هزینه کرد، تهدیدات واقعی را نادیده گرفت."

این گزارش می‌افزاید: "ما(بریتانیا) در برابر تهدیدهای اشتباهی از خودمان دفاع می‌کنیم. چندین دهه، دولت های انگلیس طی سالهای گذشته نه فقط درگیر هیچ جنگی نبوده‌اند بلکه با مفهوم نادرستی از جنگ به نبرد برخاسته  و صدها میلیارد در برابر خطرات تخیلی هزینه کرده‌اند. این در حالی است که همانطور که طی چند هفته گذشته به طرز وحشتناکی آگاه شدیم، آنها از خطرات واقعی و فوری غافل شده‌اند."

یک ماه پیش، دقیقاً با آغاز شیوع کورونا ویروس در سراسر انگلستان، دولت از افزایش ۲.۵ میلیارد پوندی  هزینه‌های نظامی خود با مباهات یاد کرد و بودجه نظامی این کشور را به ۴۱.۵ میلیارد پوند افزایش داد. نیروی نظامی ما(انگلیس)، مدعی بود که این افزایش بودجه در زمینه تسلیحاتی نوک پیکان بریتانیای در حال ظهور است."

طبق گزارش منابع نظامی انگلیس، قرار است بیشتر این بودجه صرف تجهیزات و زیرساخت‌ها شود. انگلیس در حال خرید ۱۳۸ هواپیمای جدید F-۳۵ است که به گفته سازندگان شرکت لاکهید، این جنگنده "مافوق صوت، چند منظوره" بیانگر یک جهش کوانتومی در توانایی تسلط بر تقابل های هوایی است. "این جنگنده گستره و انعطاف پذیری برای پیروزی در نبردهای پر تکرار را دارد."

"اما برنده شدن در برابر چه تهدیدی؟ آیا می‌توان با این جنگنده‌های مدرن کرونا ویروس را بمباران کرد؟ آیا " قابلیت مخفی پیشرفته، سیستم تلفیق سنسور و حسگر و پشتیبانی لجستیکی برتر آن توانست در برابر تغییرات اقلیم و محیط زیستی مقاومت کند؟ این جنگنده‌ها به همان اندازه در حل مشکلات پیچیده جهان کاربرد دارد که یک درل برای یک تعمیرکار ساعت کاربردی است. محتمل ترین نقش برای تسلیحاتی مانند F-۳۵ اجرای جنگهای گزینشی در کشورهای دوردست است، حتی در چنین شرایطی، هواپیمای F-۳۵ می‌تواند قبل از استقرار قدیمی شوند و احتمالاً سلاح‌های تعیین کننده در چنین درگیری‌هایی هواپیماهای بدون سرنشین هستند و نه جت‌های جنگنده! داشتن این جنگنده ها ممکن است قابلیت های متعددی داشته باشند، اما این بدان معنی است که انگلستان یک چاقوی ارتشی سوئیسی را به یک رقابت تیراندازی بیاورد.

ماه گذشته بن والاس، وزیر دفاع انگلیس، طی سخنانی قوانین بین المللی را "محدوده ای از مجوزهایی دانست که پاسخگویی ما(انگلیس) را دشوار می‌کند" و مدعی شد، مانند یک مقام استعماری قرن ۱۹، که مداخله انگلیس در خارج از کشور "توانی برای بهتر شدن" این کشور است.

باید گفت انگلیس ظاهراً "ضرورتی اخلاقی" برای پرداختن به درگیری و ایجاد بی ثباتی در خارج از این کشور احساس می‌کند. در حقیقت، طی ۱۷ سال گذشته مداخله انگلیس در خارج از کشور یکی از مهمترین دلایل درگیری و بی ثباتی در جهان بوده است؛ دخالت این ملت در جنگ عراق به ایجاد فروپاشی ، ادامه جنگ و ظهور گروه‌های تروریستی کمک کرده است.

سهم فعلی انگلیس از این ایجاد بی ثباتی در حال حاضر تأمین تجهیزات سخت افزاری و آموزش نیروهای نظامی عربستان سعودی است که در حال حاضر در جنگ علیه مردم یمن حضور دارند.

 کشوری که اکنون بواسطه گرسنگی ناشی از محاصره سعودی‌ها، و همه گیر شدن وبا، دیفتری و سایر بیماریهای عفونی دچار یک بحران بشری است.

عربستان سعودی از سلاح های انگلیس برای بمباران مدارس استفاده کرده است، بازارها و بیمارستانها سیستم بهداشت یمن در حال فروپاشی است، دقیقاً همانگونه که Covid-۱۹ در حال تخریب است.

سال گذشته، در نتیجه این ظلم ها، صادرات اسلحه انگلیس به عربستان سعودی توسط دادگاه تجدید نظر غیرقانونی قلمداد شد و دادگاه به دولت انگلیس دستور داد که صدور مجوزهای جدید را متوقف کند و تصمیمات گذشته خود را بررسی کند.

حقیقت این است که نه فقط هیچ بررسی‌ای در این رابطه صورت نگرفته است بلکه هنگامی که دولت گرفتار مجوزهای جدید برای فروش اسلحه به پادشاهی سعودی شد، دولت انگلستان ادعا کرد که این کار را "سهوا" انجام داده است.

بمب ها و راکت های انگلیس، که توسط جت‌های انگلیس شلیک شده و بسیاری از آنها عمداً غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند، همچنان بر باران بدبختی بر روی آسیب پذیرترین مردم جهان ادامه می‌دهند.

اما این تجارت مرگ برای شرکت‌های انگلیس از زمان آغاز جنگ در یمن، عایدی ۵ میلیارد پوندی در بر داشته است بنابراین این رویه به رغم مخالفت با قوانین انگلیس و حقوق بین‌الملل همچنان از سوی دولت انگلیس مورد حمایت قرار می‌یرد.

درگیری‌های گسترده ناتو با روسیه، که بر اساس یک توهم وپارانویا  برانگیخته شده با روش‌های دیپلماتیک بهتر حل می‌شود. اما افرادی مانند والاس به جای استفاده از متحدان بالقوه - و لازم - در مقابله با تهدیدهای مشترک، فقط از "مخالفان" صحبت می‌کند.

مبلغ ۴۱.۵ میلیارد پوندی که برای ارتش انگلیس هزینه می‌شود بیش از دو برابر بیشتر از هزینه انگلیس برای جلوگیری از فروپاشی اقلیم، آب و هوا و محیط زیست است - که فقط تهدیدهای بالقوه نیست بلکه ضرورت موجود است.

این مبلغ ، همانطور که در حال حاضر متوجه شدیم صدها برابر بیشتر از هزینه کرد دولت انگلیس برای آماده شدن در بحران پاندمی کرونا است.

اکنون می دانیم که هر دو دولت انگلستان و ایالات متحده هشدارهای مربوط به مقیاس احتمالی و اثرات همه گیری ها را نادیده گرفته اند، و هیچ سرمایه گذاری واقعی در رابطه با «دفاع ملی» عملا انجام نشده است.

بودجه ای که باید صرف ایجاد ظرفیت اضافی در سیستم بهداشت، تختخواب، آموزش، دستگاه‌های تهویه و تجهیزات محافظ در زمان شیوع بیماری شود صرف هزینه برای تقابل با تهدیدات خیالی شده است در حالی که دولتمردان از تهدیدهای واقعی غافل هستند.

دولت انگلیس نیاز به یک ارزیابی مجدد و کامل از معنای امنیت دارد. اعزام متخصصان چین به انگلستان برای کمک به درمان بیماری کورونا ویروس باعث ناخشنودی افرادی همچون والاس شده است که تمام تلاشش را برای نمایاندن این کشور به عنوان "دشمن" انگلیس می شود.

بله، مانند روسیه و ایران، دولت این کشور برای حوزه های نفوذ و منابع با دولت های غربی رقابت می کند. اما در مقابله با تهدیدات واقعی برای بشریت و بقیه زندگی در کره زمین، باید موارد بیشتری وجود داشته باشد که ما را به هم نزدیک کند و ما را از هم جدا کند.

اگر فرصتی برای ایجاد صلح و آرامش وجود داشته باشد، الان زمان آن است. اگر  زمانی وجود داشته باشد که دولتهایی مانند انگلیس و ایالات متحده تعهدات خلع سلاح خود را تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای انجام دهند و با روسیه و چین کار کنند تا میلیاردها بودجه تلف شده خود را بهتر استفاده کنند، الان همان زمان است.

اگر تا به حال زمانی برای ارزیابی مجدد تهدیدات واقعی برای امنیت انسانها و جدا کردن آنها از اهداف مورد علاقه صنایع تولید سلاح وجود داشته باشد، الان وقت آن است.

با این حال تلاش اصلی دولت‌های ما(انگلیس و آمریکا) تقویت قدرت خودشان به ضرر سایر کشورها است. درواقع در عدم توفیق در مواجهه با تهدیدهای واقعی و مشترک، ما انسان ها دشمن خودمان هستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.