آمریکا با اصرار بر بقا در عراق بدون توانایی ورود به جنگی جدید به جای خروج محترمانه، ریسک و اشتباه بزرگی را مرتکب شده که در نهایت منجر به فرار آن از عراق با خفت و خواری می شود.

گزینه های پیش روی نیروهای آمریکایی در عراق

به  گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، چند روز پیش گروه های مقاومت در عراق بیانیه مشترکی را صادر کردند که در آن حضور آمریکا در این کشور را اشغالگری خوانده و تاکید کردند که مقاومت تا زمان خروج کامل نیروهای اشغالگر از عراق ادامه خواهد داشت. گروه های مقاومت هشدار دادند که عدم خروج نیروهای آمریکایی، سرزمین عراق را برای آنها به جهنم تبدیل خواهد کرد.

این بیانیه پس از آن صادر شده است که آمریکا بر حضور نظامی خود در عراق اصرار کرده و قانون پارلمان این کشور در مورد خروج نیروهای بیگانه را نادیده انگاشته است. این در حالی است که ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی پس از شکست داعش توانایی خود در حفظ امنیت کشور را به اثبات رسانده و دیگر بهانه ای برای بقای نیروهای آمریکایی وجود ندارد.

با این وجود آمریکا نه فقط خاک عراق را ترک نکرده، بلکه حاکمیت این کشور را بارها نقض و پایگاه های الحشد الشعبی را بمباران کرده است. همچنین علی رغم آنکه برخی از پایگاه ها را تحویل بغداد داده، اما حضور خود در پایگاه های بزرگتر مانند پایگاه عین الاسد و الحریر را بدون اجازه دولت عراق تقویت کرده و حتی سامانه های موشکی پاتریوت را در این دو پایگاه مستقر کرده است.

با این اقدامات آمریکا، برای عراقی ها روشن است که آنها به منظور حفظ و بسط نفوذ خود در منطقه و دخالت در امور کشورهای منطقه به ویژه امور داخلی عراق قصد ترک این کشور را ندارد و تلاش های آن برای سیطره بر عراق نه از دید مردم و نه از دید احزاب سیاسی، نیروهای مردمی و ارتش عراق پنهان نیست.

پایگاه خبری تحلیلی «الوقت» در گزارشی در این مورد می نویسد: گروه های مقاومت در شرایطی نسبت به تلاش آمریکا برای بقا در عراق هشدار داده اند که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و دیگر مسئولان دولت او پیش از این به جنگ روانی و تهدیدات نظامی با هدف بقای نیروهای خود به صورت غیرقانونی متوسل شده اند. از این رو می توان گفت این تهدیدات یکی دیگر از اشتباهات مقامات آمریکایی بوده است. اگر آمریکایی ها به قانون پارلمان عراق احترام بگذارند و این کشور را ترک کنند برای عزت آنها بهتر خواهد بود، اما اگر با تهدید نظامی اصرار به بقا داشته باشند، آنوقت با فشار نیروهای مقاومت مجبور به فرار خواهند شد.

آمریکا اکنون در شرایطی نیست که بتواند وارد جنگی تازه شود که ابعاد گسترده ای دارد؛ چراکه اوضاع داخلی این کشور بسیار بحرانی است و برای مقابله با ویروس کرونا ۲.۵ تریلیون دلار پول نیاز دارد و بسیاری از نیروهای آن به ویروس کرونا مبتلا شده اند که ابتلای ده ها نفر از نیروهای ناو هواپیمابر «روزولت» یک نمونه از آن بوده و به احتمال زیاد تعداد بسیار زیادی از نیروهای آن در مناطق مختلف به این ویروس مبتلا شده اند که پنهان می شود.

علاوه براین، آمریکا به خوبی می داند که جنگ با گروه های مقاومت عراق به مانند جنگ با یک گروه نیست، بلکه به مفهموم جنگ با تمام مردم عراق است؛ چراکه این رزمندگان گروه های مقاومت فرزندان تمام این مردم است که با فداکاری و تبعیت از مرجعیت دینی گروه تروریستی داعش را شکست دادند.

از طرفی دیگر، تجربه جنگ های پیشین آمریکا، مانند جنگ در افغانستان که در آن شکست خورده و در نهایت مجبور به مذاکره با طالبان شد، نشان می دهد که ورود آمریکا به هرجنگی به مفهوم شکست آن خواهد بود.

براین اساس، ظاهرا بیانیه هشدار آمیز گروه های مقاومت علیه آمریکا صرف یک شعار و هیاهوی تبلیغاتی نیست، بلکه ارزیابی صحیح و دقیق از قدرت مقاومت و ضعف آمریکاست.

در این شرایط، باید یکبار دیگر تاکید کنیم که آمریکا با اصرار بر بقا در عراق بدون توانایی ورود به جنگی جدید به جای خروج محترمانه، ریسک و اشتباه بزرگی را مرتکب شده که در نهایت منجر به فرار آن از عراق با خفت و خواری می شود و سلطه نظامی اش پایان خواهد یافت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.