دولت افغانستان اعلام کرده که ۱۰۰ زندانی طالبان را "به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای صلح و مهار کرونا آزاد کرده است اما سخنگوی طالبان می‌گوید این اتفاق بخشی از روند آزادسازی زندانیان دو طرف در چارچوب توافق سیاسی نیست.

 بهره برداری طالبان از تنش میان اشرف غنی و عبدالله و فشار واشنگتن بر کابل

در حالی که رهبری طالبان اعلام کرده بود هیئت مذاکره کننده خود را به دلیل بن بست در مذاکرات برای آزادسازی زندانیان دو طرف فرا می‌خواهد، دولت کابل می‌گوید یکصد زندانی عضو این گروه را به عنوان بخشی از تلاش ها برای صلح و مهار بیماری کرونا آزاد کرده است.

به نظر می‌رسد این اتفاق یک گام عقب نشینی از سوی دولت غنی و پالسی برای حفظ مذاکرات باشد، اما این موضوع با پاسخ مثبتی از سوی طالبان روبرو نشده است.

دولت افغانستان ۱۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرد؛ طالبان: مطابق ...

مبادله زندانیان دوطرف یکی از مناقشه برانگیز ترین بخشهای توافق زلمای خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با طالبان است زیرا دولت افغانستان باید بخشی از توافقب را اجرا کند که خودش نقشی در آن نداشته است.

طالبان مدعی است که بر اساس توافقش با آمریکا، زندانیان این گروه باید بر اساس فهرستی که طالبان ارایه می‌دهد با تعدادی از نیروهای امنیتی که در زندان‌های تحت کنترل طالبان اسیر هستند، مبادله شوند. طالبان چنین مبادله‌ای را پیش‌شرط مذاکرات بین ‌افغانی می‌داند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر شب گذشته در توئیتی گفته بود بر اساس توافقنامه صلح طالبان و آمریکا باید تا حالا زندانیان این گروه رها می‌شدند و زمینه برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی مساعد می‌شد اما عمدا این روند به تعویق انداخته می‌شود.

او گفته: "بنابراین امارت اسلامی هر چه زودتر تیم مذاکره کننده خود را از کابل پس فرا می‌خواند."

او روز گذشته گفته بود که تیم فنی طالبان دیگر با دولت در نشست‌های بی‌نتیجه مشارکت نخواهد کرد اما دولت افغانستان در پاسخ گفت که در موضع دولت تغییری بوجودنیامده و آنها حاضر به ادامه گفت‌وگو با هیات طالبان هستند.

وحید عمر، مشاور روابط عامه ریاست جمهوری افغانستان هم  روز گذشته گفت که رهایی زندانیان یک روند طولانی است و طالبان نباید در آن عجله‌ای داشته باشند و دولت حاضر نیست بدون برداشته شدن قدمی از سوی طالبان، دست به رهایی زندانیان این گروه بزند.

امروز اما پس از آزادسازی یک طرفه یکصد عضو طالبان از سوی کابل، دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرده که این ۱۰۰ زندانی شامل "فهرست طولانی طالبان بود که تیم فنی این گروه با دولت افغانستان تهیه کرده بودند.

در بیانیه دفتر شورای امنیت آمده که "اطلاعات بیومتریک این زندانیان از سوی ریاست عمومی امنیت ملی و دادستانی کل ثبت شده وآنها سوگند یاد کرده‌اند که هرگز به میدان جنگ بر نمی‌گردند. دولت افغانستان همین اطمینان را از رهبری این گروه در دوحه نیز دریافت کرده است."

بنا بر این بیانیه زندانیان مذکور با نظرداشت سن، وضعیت بهداشتی و آسیب پذیری آنها در برابر بیماری گزینش و رها کرده است.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به بی‌بی‌سی گفت که "آزادی این زندانیان بخشی از روند آزادی زندانیان با ما نیست و باید آزادی زندانیان باید طبق توافقنامه بین ما و آمریکا صورت بگیرد."

منابع دولتی در افغانستان گفته اند طالبان ایتدا خواهان آزادی ۱۵ تن ازفرماندهان نظامی خود هستند که به تعبیر دولت کابل دستشان به خون مردم آغشته است. ظاهرا این ۱۵ تن در میان یکصد زندانی آزاد شدن نیستند.

با این حال وزارت خارجه آمریکا از توقف مذاکرات میان گروه طالبان و دولت افغانستان بر سر تبادل زندانیان ابراز نگرانی کرده و مایک پمپئو از گروه طالبان و دولت افغانستان خواست که به مذاکرات خود بر سر تبادل زندان ادامه داده و مشکل افغانستان را از طریق سیاسی حل کنند.

پس از توافق صلح میان آمریکا و طالبان، برخی پیشرفت‌ها در روند مذاکرات صورت گرفته اما رسانه‌ها از این پیشرفت‌ها آگاهی ندارند.

وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که برای تمامی طرف‌های درگیر در افغانستان، پایان مسالمت آمیز جنگ از طریق ادامه گفتگوها مهم است.

پمپئو پیشتر با سفر به کابل اشرف غنی و عبدالله عبدالله را تهدید کرده بود که باید با طالبان به توافق برسند در غیر این صورتکمک‌های آمریکا به افغانستان یک میلیارد دلار کاهش می‌یابد و تمام نیروهای آمریکایی نیز افغانستان را ترک خواهند کرد.

حال به نظر می‌رسد طالبان با آگاهی نسبت به فشارهای سنگین واشنگتن بر کابل. همچین با استفاده از فضای مناقشه میان غنی و عبدالله در هفته های اخیر که افغانستان را در شرایط بحرانی قرار داده، دنبال امتیازگیری از دولت غنی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.