رییس اداره هواشناسی کاشمر گفت: میانگین بارش در شهرستان‌های خلیل‌آباد و کاشمر واقع در جنوب غربی خراسان رضوی از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۱ درصد بیشتر شده است.

میانگین بارندگی در جنوب غرب خراسان رضوی افزایش یافته است

به گزارش قدس آنلاین،  علی اصغرزاده افزود: میانگین حجم بارش در این منطقه طی سال زراعی کنونی یعنی از ابتدای مهر ماه ۱۳۹۸ تا نوزدهمین روز فروردین ماه کنونی ۲۴۰ میلیمتر بوده است.

وی به بارش ۸۰ میلیمتری باران در کاشمر و خلیل‌آباد طی فروردین ماه جاری اشاره و بیان کرد: طی سال زراعی کنونی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بارش ها به صورت تجمیعی ۱۱ درصد رشد  و نسبت به دوره بلند مدت ۵۴ درصد افزایش داشته است.

رییس اداره هواشناسی کاشمر گفت: متوسط کنونی بارش در خراسان رضوی ۲۰۷ میلیمتر است که کاشمر و خلیل آباد ۳۳ میلیمتر از متوسط استان بارش بیشتری داشته اند که این بارش ها برای کشاورزان بسیار مفید است.

اصغر زاده افزود: بارش‌های ۱۵ میلی متری برای آبیاری دوره زراعت بسیار مناسب است که در شهرستان های کاشمر و خلیل آباد ۳۰ تا۵۰ میلی متر در زمان‌های مختلف بارش رخ داده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال زراعی جاری یعنی اول مهر ماه پارسال در ایستگاه ریوش بخش کوهسرخ ۱۸۷ میلیمتر بارش ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد کاهش بارندگی نشان می دهد که این میزان از متوسط استان ۲۰ میلی متر کمتر است.

رییس اداره هواشناسی کاشمر گفت: به طور کلی ایستگاه کوهسرخ در شرایط خوبی از لحاظ بارندگی قرار ندارد و این امر به خاطر عملکرد سیستم‌های بارشی جنوبی در فصل زراعی امسال بود که اثر کمتری در منطقه کوهسرخ دیده می شود.

اصغرزاده افزود: با نفوذ سامانه بارشی همراه با گسترش جریانات شمالی از امروز در شهرستان‌های کاشمر و خلیل آباد جوی ناپایدار با احتمال رعد و برق و بارندگی را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: با نفوذ این سامانه بارشی شمالی،  دما بین هشت تا ۱۰ درجه افت می کند و پیش‌بینی می‌شود در منطقه کوهسرخ دما به زیر صفر و دشت کاشمر به حدود صفر برسد.

رییس اداره هواشناسی کاشمر گفت: با احتمال بروز خسارت به محصولات باغی و گلخانه‌ای و دامداری ها، کشاورزان افت دما را جدی بگیرند و کارهای پیشگیری را انجام و از خسارت ها تا حد توان جلوگیری کنند چون این جبهه تا پنجشنبه در منطقه فعال است.  

اصغر زاده افزود: با وجود این که شاهد بارش‌های خوبی در منطقه هستیم توصیه ما مصرف بهینه آب بوده و هست به ویژه این که این روزها مصارف خانگی آب با توجه به شیوع بیماری کرونا افزایش یافته است لذا باید مصرف به گونه ای باشد که در تابستان با کمبود منابع آبی مواجه نشویم.

کاشمر در فاصله ۲۲۸ کیلومتری و خلیل‌آباد در فاصله ۲۴۲ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.