کرمانشاه- براساس اعلام مرکز آمار ایران، استان کرمانشاه در زمستان ۹۸ نرخ بیکاری ۱۷.۸ درصدی را تجربه کرد و این نرخ در مدت مشابه سال قبل از آن ۲۱.۱ رصد بوده است که نشان دهنده کاهش ۳.۲ درصدی نرخ بیکاری است اما این استان با همین نرخ بیکاری بر روی سکوی دوم بیکارترین استان کشور ایستاده است.

کرونا تب بیکاری درکرمانشاه را افزایش داد

قدس آنلاین-گروه استان ها : به گفته حبیب‌الله وفایی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کرمانشاه، این استان در بهار سال ۹۸ رتبه پنجم بیکاری را در کشور تجربه کرده و در پاییز سال ۹۸ دوباره به جایگاه اول بیکارترین استان کشور برگشته است.

استان کرمانشاه با دو میلیون نفر جمعیت دارای بیش از هزار واحد تولیدی  است که بیش از ۳۰ هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند که حالا کرونا سایه سنگین خود را بر روی این واحد ها گسترانیده است.

اصناف نیازمند حمایت هستند

رییس اتاق اصناف کرمانشاه با اشاره به متضرر شدن بازاریان پس از شیوع کرونا می گوید اصناف و بازاریان استان که در زمینه مقابله با کرونا پیش قدم بودند نیاز به حمایت دارند.

رضا سلیم ساسانی می گوید: شیوع ویروس کرونا خسارت های بسیاری در زمینه اقتصاد به کشور وارد کرده که بیشتر از همه متوجه بازاریان شده است.

وی ادامه می دهد: در همین رابطه از ستاد مقابله با کرونا انتظار داریم که معافیت های مالیاتی و امتیازهایی را برای بازاریان که به صورت خودجوش اقدام به تعطیلی محل کسب خود کردند در نظر بگیرد و از آنان حمایت کند.

در حال بررسی راهکار ها هستیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه  با بیان اینکه کمیته‌ای به منظور کاهش ضررهای حوزه اقتصادی به واسطه شیوع تشکیل شده و در حال بررسی راهکارها است اظهار می کند: پس از شیوع کرونا تاکنون ۹ هزار و ۲۴۸ نفر برای دریافت بیمه بیکاری در استان ثبت نام کرده‌اند که نشان از حجم بالای فشار کرونا بر حوزه اشتغال و اقتصاد کرمانشاه دارد.

هدایت حاتمی با تاکید بر اینکه امسال سال دشواری برای اقتصاد کشور است عنوان می کند: فعالان اقتصادی و تولیدی ها بیشترین ضرر را به واسطه شیوع کرونا متحمل شده اند از این رو باید تمام تلاش خود را برای حمایت از آنها به کار بگیریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه یادآور می شود: در همین راستا کمیته ای به منظور کاهش ضررهای حوزه اقتصادی به واسطه شیوع تشکیل شده و در حال بررسی راهکارها است.

افزایش متقاضیان بیمه بیکاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه نیز در همین حال از تقاضای ۹ هزار و ۲۴۷ نفر برای دریافت بیمه بیکاری در استان خبر داد و گفت: البته این به معنای بیکار شدن تمام این افراد نیست.

حسن عزیزی بیان داشت: در اینکه کرونا بر روی اقتصاد استان و بیکاری تاثیر گذاشته است شکی نیست و لذا بررسی ها نشان می دهد  ۱۵ درصد مشاغل از جمله در حوزه گردشگری دچار رکود شده اند.

وی افزود: بسیاری از افراد متقاضی دریافت بیمه بیکاری واجد شرایط نیستند به عنوان نمونه ممکن است کسی راننده تاکسی باشد اما به دلیل رکود موجود در شرایط فعلی تقاضای دریافت بیمه بیکاری کرده باشد.

وی درخصوص ساز و کار پرداخت کمک هزینه معیشتی به افراد توضیح داد: کسانی که مشمول دریافت کمک های دولتی هستند دو دسته می شوند؛ اول آن دسته از افرادی که بیمه بیکاری تامین اجتماعی پرداخت می کنند و ممکن است در این شرایط به صورت موقت کارشان را از دست داده باشند.

 به گفته عزیزی این دسته از افرد باید به سایتی که برای بیمه بیکاری طراحی شده است مراجعه و در آنجا ثبت نام کنند و پس از این کار از طریق پیامک به این افراد اطلاع رسانی می شود؛پس از ثبت نام نیز در حداقل زمان ممکن حقوق بیکاری سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت به حساب این افراد واریز می شود.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه ادامه داد: دسته دوم آن دسته از افرادی هستند که کارفرما و بیمه بیکاری ندارند و فقط دفترچه خدمات درمانی دارند که اطلاعات این افراد نیز به صورت متمرکز در بانک اطلاعاتی رفاه ایرانیان وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.