سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد اگر معیارهای واشنگتن رعایت شود، این کشور آماده مذاکره با روسیه و چین درباره کنترل تسلیحات است.

آمریکا برای مذاکره با روسیه و چین درباره کنترل تسلیحات شرط گذاشت

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت اگر معیارهای واشنگتن رعایت شود، آمریکا آمادگی دارد در مذاکرات کنترل تسلیحات با روسیه و چین شرکت کند.

او در گفت‌وگو با ایتارتاس همچنین گفت: رئیس جمهور به ما دستور داده است که وسیع‌تر از پیمان استارت جدید (پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان آمریکا و روسیه) فکر کنیم و چین و روسیه را در مراحل بعدی گفت‌وگوها بگنجانیم؛ ما آماده هستیم با روسیه و چین در مذاکرات کنترل تسلیحات که معیارهای ما را برآورده کند، شرکت کنیم.

این سخنگو افزود: آمریکا به کنترل تسلیحاتی مؤثر که امنیت آمریکا، متحدان و شرکا را ارتقا دهد و قابل تایید و اجرا باشد و شامل شریکانی باشد که با مسئولیت‌پذیری نسبت به تعهدات خود عمل کنند، متعهد است.

سخنگوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن پیشتر به پکن دعوتنامه رسمی برای مشارکت در گفت‌وگوی راهبردی در مورد مسائل امنیتی ارسال کرده بود و این در حالی که آخرین دور مشورت‌ها با روسیه در مورد این موضوع نیز در ژانویه برگزار شد.

او افزود: آمریکا تازه‌ترین جلسه گفتگوهای راهبردی امنیتی با روسیه را در ژانویه سال ۲۰۲۰ برگزار کرد؛ ما به چین نیز این پیشنهاد را دادیم، اما هنوز آن را نپذیرفته است.

در هشتم آوریل ۲۰۱۰، دمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه، و باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا، در پی مذاکرات در پراگ، پیمان کاهش و محدود سازی تسلیحات راهبردی تهاجمی (استارت نو) را - سند دیگری برای محدود کردن زرادخانه‌های هسته‌ای که قبلا در سال ۱۹۹۷ مورد بحث قرار گرفته بود - امضا کردند. در این سند کاهش‌های تسلیحاتی از جمله تا هزار و ۵۵۰ کلاهک هسته ای، ۷۰۰ واحد موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای، موشک‌های بالستیک، زیردریایی‌ها و بمب افکن‌های سنگین درخواست شد. این سند در تاریخ ۵ فوریه ۲۰۱۱ اجرایی شد و در تاریخ ۵ فوریه ۲۰۱۸ طرفین از انجام گرفتن تعهدات خود خبر دادند.

هم‌اکنون طرفین در حال بررسی سرنوشت این پیمان هستند. استارت نو تا سال ۲۰۲۱ عملیاتی خواهد بود مگر اینکه زودتر با توافق دیگری جایگزین شود. این پیمان همچنین قابل تمدید است، اما فقط برای ۵ سال (تا سال ۲۰۲۶).

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.