۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹
کد خبر: 700073

اگر هریک یا چند خانواده متمکن با سرپرستان خانواده های نیازمند موقت، پیوند اخوت بسته و نیازهای این چند ماه خانواده را تا عادی شدن اوضاع کشور پس از کرونا تامین کنند کشور از این بحران عبور کرده و جلوه‌ای از جامعه مهدوی را به جهانیان نشان داده‌اند.

رزمایش مردمی «مواسات» جلوه جامعه مهدوی

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند:خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای در کشور برای «مواسات» و کمک به نیازمندان اتفاق بیفتد.

علت این راهبرد، این است که طبق آمار و گزارش‌های به دست آمده حدود ۱۰ درصد شاغلین بخش خدمات در کشور به علت پدیده کرونا و تعطیلی کسب و کار دچار سختی معیشت و فقر مالی شده‌اند.

این قشر که برادران و خواهران ایمانی ما هستند، اگر این پدیده رخ نمی‌داد می‌توانستند زندگی خود را به هرشکلی اداره کنند ولی بخاطر دوران قرنطینه و سیاست درخانه بمانیم و فاصله اجتماعی، فرصت تامین معاش روزانه خود را از دست داده‌اند و در آستانه ماه مبارک رمضان اگر مورد حمایت وتوجه نوع‌دوستان قرار نگیرند هم آنها دچار مشکل جدی خواهند بود و هم اهل ایمان به خاطر عدم احساس مسؤولیت درقبال آنها زیر سوال خواهند بود.

چرا مواسات؟

مواسات در لغت به معنای مساعدت، دستگیری، همیاری، تعاون، برابر داشتن، غم‌خواری، یاری‌گری، مددکاری، مشارکت و سهیم ساختن در مال آمده است. پس بنابر اصل مواسات باید مسلمانان، نیازمندان و دوستان را شریک و سهیم در مال و معاش خود دانسته و نیاز آنان را بر آورده سازند،

همچنین با آنها اظهار هم‌دردی کرده، خود را شریک در مشکلات آنان قرار دهند بنابراین یکی از مفاهیم مهم ارزشی که در نظام اخلاقی دین اسلام و سیره نبوی در مدینه به آن توجه و سفارش فراوان شده است همین «مواسات» است.

امام رضا (ع) می فرمایند؛ بزرگ‌ترین مردم در نزد پیامبر(ص) کسی بود که نیازمندان را در اموال خود شریک و به آنها مددرسانی می‌کرد.

سعدی، شاعر ایرانی هم می‌گوید:

بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند

چوعضوی به درد آورد روزگار،   دگر عضوها را نماند قرار

تو کز نغمت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی

امروز مثل زمان صدر اسلام و حکومت پیامبر(ص) در مدینه مشکلاتی برای قشری از جامعه ما در اثر کرونا رخ داده که تمهیدات دولت تکافوی حل آن را نمی‌کند پس تنها راهبردی که می‌تواند مشکل این قشر را حل کند رزمایش مواسات مردمی است؛ یعنی خانواده‌های متمکن باید خانواده‌های محروم و نیازمند شده در اثر پدیده کرونا را در زندگی خود شریک و سهیم کنند.

در خراسان رضوی  قریب به ۳۰۰ هزار نفر دچار خسارت و کمبود، نیازهای گوناگون معیشتی، کرایه خانه، کرایه مغازه و هزینه درمان شده‌اند.

اگر هریک یا چند خانواده متمکن با سرپرستان خانواده های نیازمند موقت، پیوند اخوت بسته و نیازهای این چند ماه خانواده را تا عادی شدن اوضاع کشور پس از کرونا تامین کنند کشور از این بحران عبور کرده و جلوه‌ای از جامعه مهدوی را به جهانیان نشان داده‌اند.

ابتکار رهبر معظم انقلاب در پیشنهاد رزمایش مواسات مردمی با تشکیل قرارگاه مردمی مواسات

نهاد مردمی کمیته امداد و همکاری همه نهادهای مردمی و دولتی می‌تواند به شناسایی خانواده‌های متمکن و نیازمندی که باید با یکدیگر متصل شوند سرعت بخشد و این قرارگاه عدالت در توزیع امکانات را تضمین و با نیاز سنجی دقیق قادر خواهد بود حمایت‌های مردمی را درست هدایت کند.

با این روش، احساس مسوولیت اجتماعی نسبت به دیگران در جامعه تقویت، کرامت انسانی نیازمندان حفظ، آرامش درخانواده‌های نیازمند برقرار و عبور از چالش‌های اقتصادی کرونا تسهیل می‌شود.

پیامبر اسلام(ص) با همین فرمول مواسات، بزرگ‌ترین چالش اقتصادی مهاجرین از مکه به مدینه را برطرف و وحدت و انسجام ملی مسلمانان را در برابر دشمن حفظ کردند، قطعا ماهم خواهیم توانست.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.