به نظر می‌رسد راهبردی که ترامپ برای این روزها درنظر گرفته، به نوعی گروگان‌گیری سلامت مردم در شرایط کنونی برای افزایش فشارها و کارساز شدن تحریم‌ها با هدف کشاندن ایران به پای میز مذاکره و دستیابی به توافق مورد نظر باشد.

جهان علیه گروکشی کرونایی آمریکا

قدس آنلاین: ائتلاف گروه ۷۷ و چین با صدور بیانیه‌ای خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورهای در حال توسعه از جمله ایران و ونزوئلا در شرایط تسریع شیوع ویروس کرونا شدند و هشدار دادند که این تحریم‌ها در مسیر تلاش‌ها برای مقابله با این بیماری همه‌گیر مانع‌تراشی می‌کند.

این ائتلاف در بیانیه خود آورده است: اقدامات تهدیدآمیز و یکجانبه اقتصادی، بر ظرفیت کشورها برای واکنش مناسب (به کرونا) تأثیر منفی خواهد گذاشت.

با اوج گیری بحران کرونا، بسیاری از دولت ها و نهادهای بین المللی خواستار لغو تحریم های آمریکا در قبال کشورهایی شدند که اکنون علاوه بر نبرد با تحریم ها باید به مصاف بحران کرونا نیز بروند، بحرانی که مقابله با آن در شرایط تحریمی سخت تر می شود.

علاوه بر انتقاد ائتلاف گروه ۷۷ نسبت اقدامات تحریمی آمریکا، اتحادیه اروپا نیز چندی پیش در همین باره اعلام کرد که تحریم‌ها نباید در مسیر مقابله با ویروس کرونا مانع‌تراشی کند و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا تصریح کرده‌اند که اگر هرگونه اقدامات تحریمی و تنبیهی به توانمندی کشورهای تحت تحریم برای مقابله با کرونا آسیب وارد کند، معافیت‌های تحریمی به سادگی قابل ایجاد است.

گروگان گرفتن سلامت مردم برای کارساز شدن تحریم

این درخواست دولت ها و مجامع بین المللی در حالی مطرح می شود که دولت ترامپ چند روز قبل مدعی پیشنهاد کمک به ایران شده بود، اما پس از افزایش انتقادات نسبت به تداوم تحریمها در قبال ایران وی گفت که ایران درخواستی برای کاهش تحریم‌ها مطرح نکرده تا اجازه داده شود تجهیزات پزشکی به این کشور ارسال شود.

به نظر می رسد راهبردی که ترامپ برای این روزها درنظر گرفته، به نوعی گروگان گیری سلامت مردم در شرایط کنونی برای افزایش فشارها و کارساز شدن تحریم ها با هدف کشاندن ایران به پای میز مذاکره و دستیابی به توافق مورد نظر باشد، چنانکه وی روز چهارشنبه در اظهاراتی مدعی شد: من فکر می‌کنم آنها خواستار یک توافق هستند اما نمی دانند واقعا چگونه آغاز کنند. تمام کاری که ایرانی‌ها باید انجام دهند این است که با ما تماس بگیرند و درخواست کمک کنند.

گرچه رئیس جمهور آمریکا سعی دارد با نمایش چهره ای انسان دوستانه از خود و ادعای کمک به ایران، از حجم انتقادات نسبت به اقدامات یکجانبه خود بکاهد اما واقعیت این است که صنعت دارویی و پزشکی و نیز سازمان های امدادی بین المللی همچنان تحت تحریم های آمریکا قرار دارند و امکان مبادله محصولات بهداشتی و خرید آنها وجود ندارد. به همین خاطر است که اتحادیه اروپا و همچنین برخی مقامات آمریکایی خواهان برداشته شدن گام های عملی ترامپ برای رفع یا کاهش تحریم ها هستند. موضوعی که جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در اظهاراتی صراحتاً گفته است: پیشنهاد دولت برای کمک به ایران در صورتی که با گام‌های واقعی برای اطمینان یافتن از این موضوع که آمریکا تشدید کننده این بحران انسانی فزاینده نیست، ناکافی خواهد بود.

در همین رابطه، علی ربیعی سخنگوی دولت نیز با رد ادعاهای ترامپ اظهار کرد که بخاطر تحریم‌های غیر قانونی آمریکا، اصلا امکان مبادله بانکی وجود ندارد، آنها جلوی تبادل‌های بانکی را بسته اند و اعلام می کنند ایران می‌تواند دارو بخرد.

وی گفت: برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی حتی با پول خودمان و نه پول اعطایی جای دیگر به مبادله بانکی نیاز داریم، نیازمند این هستیم انتقال پول انجام دهیم. بخاطر تحریم ها این امکان از ما سلب شده است. وقتی مردم عادی و حتی ایرانیان خارج از کشور نمی‌توانند حساب های بانکی باز کنند و به اقوام خود مبلغی را ارسال کنند، این ادعا از سوی آمریکایی مضحک است.

استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای رفع موانع مالی

البته مقامات جمهوری اسلامی نیز بیکار ننشسته و از ظرفیت ها و رایزنی هایی دیپلماتیک خود برای رفع تحریم ها و آگاه سازی افکار عمومی جهان گام برمی دارند. چنانکه در وزارت امور خارجه در کنار مبارزه با کرونا یک ستاد فعال تشکیل شده است که کارهای برون مرزی و همچنین در زمینه تحریم ها را دنبال می کند.

در همین رابطه، رضا نصری کارشناس مسائل سیاست خارجی در مصاحبه ای با یکی از رسانه ها گفت: دولت آمریکا و مبلغان تحریم یک سری توجیه و پاسخ بسته‌بندی‌شده و از «پیش آماده» در اختیار دارند تا در برابر هرگونه انتقاد یا افشاگری در مورد تبعات انسانی تحریم، این پاسخ‌ها و توجیهات را به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های وابسته انتشار دهند.

وی افزود: حقیقت این است که برای مهار بحران کرونا امروز پول از دارو مهم‌تر است. لازم است افکار عمومی جهان را متوجه این موضوع کنیم که مشکل ما فقط «دارو» نیست و از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک و سیاست خارجه نیز برای رفع موانع مالی استفاده کنیم.

اثربخشی تحریم‌ها را به حداقل برسانیم

همچنین عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس بر این باور است که تاریخ روابط ایران با آمریکا، سراسر ظلم و اقدامات فریبکارانه آمریکایی ها نسبت به ملت ایران بوده است و در این مسیر حتی به تعهدات بین المللی خودشان عمل نکردند. نگاه خوش بینانه به آمریکا ما را از مسیری که باید برای نجات کشور و بهبود شرایط درنظر گرفته ایم، دور می کند. 

احمد علیرضابیگی در گفت و گو با قدس تصریح کرد: گرچه مقامات کشورمان بایستی رایزنی ها و گفتگوهای لازم را برای رفع تحریم ها در بحران کنونی انجام دهند، اما ما باید با واقع نگری نسبت به سابقه اقدامات آمریکا بتوانیم روی پای خودمان بایستیم و شرایطی را ایجاد کنیم که اثربخشی تحریم ها را به حداقل برسانیم. نباید دلخوش به گشایش احتمالی در وضعیت  دوران کرونا باشیم، درواقع تکیه بر ظرفیت های درونی کشور و مدیریت درست می تواند جامعه را از بحران کرونا و رکود اقتصادی خارج کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس همچنین درباره ادعاهای رئیس جمهور آمریکا  اظهار داشت: ترامپ اصلاً اهمیتی به اعتبار بین المللی خودش نمی دهد و با زورگویی سعی دارد درخواست و توصیه های تمامی کشورها یا سازمان های بین المللی در راستای کاهش تحریم ها علیه کشورها را نادیده بگیرد. ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، در واقع چهره واقعی این کشور را به جهان نشان می دهد و در این راه حتی ظاهر سازی و توجه به مواضع بشردوستانه برای وی اهمیتی ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.