۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 700137

یادداشت/

تولید مرکز ثقل اقتصاد 

جمشید عدالتیان، فعال اقتصادی

نام‌گذاری هر سال نشان‌دهنده تفکر، جهت‌گیری و سیاست‌گذاری‌هاست و وقتی صحبت از رونق و بعد جهش تولید می‌شود، یعنی یک پیام بسیار مهم برای کل مسئولان، تولیدکنندگان و سیاست‌گذاران اقتصادی دارد و آن اینکه «بدون تولید، ما اقتصادی نخواهیم داشت»؛ چرا که تولید مرکز ثقل اقتصاد است و این نام‌گذاری ها هم بر اهمیت این موضوع تأکید دارد.

قدس آنلاین: نام‌گذاری هر سال نشان‌دهنده تفکر، جهت‌گیری و سیاست‌گذاری‌هاست و وقتی صحبت از رونق و بعد جهش تولید می‌شود، یعنی یک پیام بسیار مهم برای کل مسئولان، تولیدکنندگان و سیاست‌گذاران اقتصادی دارد و آن اینکه «بدون تولید، ما اقتصادی نخواهیم داشت»؛ چرا که تولید مرکز ثقل اقتصاد است و این نام‌گذاری ها هم بر اهمیت این موضوع تأکید دارد.

رهبر معظم انقلاب یک چشم اندازمهم را با این نام‌گذاری تعیین می‌کنند و آن اینکه ما مشخصاً نه تنها دلمان می‌خواهد وضع موجود را حفظ کنیم، بلکه در تولید جهش هم داشته باشیم و این بدان معناست که سیاست‌های دولتی و دیگر مسائل تابعه باید به این سمت و سوی برود، هر چند امکانات محدود باشد.

باید اذعان داشت که امکانات دولت محدود است، اما  اهمیت تولید  و نقش آن در اقتصاد کشورآنچنان بالاست که باید این کمبود امکانات را نادیده انگاشت و با سیاست‌گذاری‌های درست، راهبردهای کارایی در این مسیر یعنی رونق و جهش تولید  ایجاد کرد. بهترین عامل نام‌گذاری و دلیل تکرار این نام گذاری‌ها هم همین است؛ چرا که اگر تولید که چرخ محرک اقتصاد است، رونق نداشته و به جهش نرسد ما دراقتصاد با قفسه‌های خالی، بیکاری‌های گسترده، عدم تأمین مایحتاج مردم و رکودهای بالا مواجه خواهیم بود و این امر را اکنون در اوضاع شیوع کرونا به خوبی شاهدیم، چنانچه تولید در حوزه های مورد نیاز سبب شده ما هیچ کمبودی نداشته باشیم.

رهبر معظم انقلاب فرمودند از رونق تولید در سال گذشته تنها یک دهم محقق شده؛ یعنی آنچه از رونق تولید در سال گذشته انتظار داشتیم کاملاً به نتیجه نرسیده است، اما برای برخی صنایع به نظر می‌رسد این رونق وجود دارد؛ بنابراین می‌توانند وارد مرحله جهش شوند؛ وقتی تولید باشد، نیروی انسانی بیشتری استخدام می‌شوند و از بیکاری‌ها و به تبع هزینه‌ها در جامعه کاسته می‌شود.

 با این حال  برای برخی دیگر از صنایع آن هم با تبعات امروز کرونا مشکلات سنگینی پیش آمده، چنانچه حتی حفظ وضعیت موجود و اشتغال  هم برای آن‌ها کار مشکلی است، چه برسد به رونق و یا جهش در تولید. برخی اصناف مانند هتل ها و حوزه خدمات  دارند وارد ضرر و زیان شدیدی می‌شوند؛ چرا که معلوم نیست بیماری کرونا تا چه زمانی طول بکشد و این  تبعات بسیار وسیعی در اقتصاد به همراه دارد؛ از سوی دیگر ما آرزوی جهش تولید داریم، اما تا مهر ماه هم اگر بتوانیم وضع موجود را حفظ کنیم، کار خیلی مهم و بزرگی است. دولت حدود 10 میلیارد دلار برای حفظ وضع موجود در اقتصاد گذاشته که فکر نمی کنم کمکی به حفظ شرایط فعلی کند.

متأسفانه تبعات این بیماری خیلی قابل پیش بینی نیست و مشخص نیست تا کجا خواهد رفت، ولی باید تأکید کرد در همین شرایط سخت هم تنها راه خروج اهمیت دادن و تکیه به تولید داخلی است.

باید تأکید کرد سلامتی مردم در اولویت است، اما مرکز ثقل همین سلامت مردم هم تولید است، چنانچه تولید ماسک، مواد ضدعفونی، دستکش، دستگاه‌های تنفس مصنوعی و بسیاری دیگر از اقلام بهداشتی که این روزها جزو ضروریات زندگی و سلامتی مردم محسوب می‌شود، به تولید داخلی وابسته است.

اگر این روزها در برخی حوزه‌های تولید نتوانیم به آنچه دغدغه رهبری در نام‌گذاری سال یعنی جهش تولید است برسیم، در حوزه بهداشت و سلامت باید به این جهش برسیم و به نظر می‌رسد داریم جهش عجیبی را در این حوزه تجربه می‌کنیم؛ چرا که هر چه تولید می‌شود مردم می‌خرند و بیمارستان‌ها مصرف کننده اصلی آن هستند؛ بنابراین باید اذعان داشت هر چند بسیاری از خدمات و تولیدات دچار رکود شده است، اما می‌بینیم حتی در سلامت هم تولید نقش مهمی داشته و حرف اول را می‌زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.