رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: بیش از هشت اثر تاریخی شهرستان گناباد در پی بارندگی‌های شدید اخیر دچار ۳۰ الی ۶۰ درصد تخریب شده‌اند.

تخریب ۳۰ تا ۶۰ درصدی هشت اثر تاریخی گناباد در پی بارندگی‌های اخیر

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا شناسایی عنوان کرد: تعدادی از آثار تاریخی شهرستان گناباد در پی بارندگی‌های اخیر در فروردین‌ماه سال جاری آسیب دیده‌اند اما در حال حاضر برای مرمت این آثار با کمبود بودجه و اعتبار مواجه هستیم.

وی ادامه داد: پل کال شور با ۶۰ درصد تخریب، بیشترین آسیب را داشته است که علاوه‌بر بارندگی، سرریز شدن بند کال شور نیز این تخریب را تشدید کرده است.

شناسایی بیان کرد: ریزش سقف مسجد حاج عبدالله نوقاب، فرسایش قسمت‌هایی از قلعه عمرانی و قلعه گیسور، ریزش سقف آب انبار ریاب، تخریب بخش‌هایی از مسجد نوده، یخدان کوثر و مسجد جامع کاخک از جمله بناهایی هستند که در بارندگی‌های اخیر دچار آسیب شده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد افزود: با توجه به اینکه آثار تاریخی قدمت زیادی دارند، در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله، سیل و... بسیار آسیب‌پذیر هستند و با وجود اینکه اقدامات پیشگیرانه از قبیل بازرسی ناودان‌ها، تعمیر و یا تعویض آن به موقع  انجام شده بود اما شدت بارندگی‌ها باعث تخریب قسمت‌هایی از بناهای تاریخی شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر حداقل تعداد ۶۰ اثر تاریخی نیاز به مرمت ضروری دارند اما اعتبارات تخصیص یافته برای مرمت آثار تاریخی بسیار ناچیز است و در حال حاضر با کمبود شدید اعتبارات مواجه هستیم.

شناسایی به نقش مؤثر مردم، دهیاران روستاها، شوراهای اسلامی و هیئت‌های امنای مساجد در حفظ آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: حفاظت از میراث فرهنگی فقط بر عهده ارگان یا سازمان خاصی نیست و همه باید در قبال حفظ این آثار احساس مسئولیت کنیم.

شهرستان گناباد ۲۰۰ اثر تاریخی دارد که تعداد ۱۴۷ اثر آن  نیز در آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.