اردبیل- از سر گیری فعالیت بسیاری از اصناف و هم چنین شرکت های خصوصی از روز شنبه بیست و سوم فروردین ماه اگر چه بنا بر گفته مسئلان به صورت هوشمند و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی آغاز شده است اما این موضوع بدین معنا نیست که شرایط به حالت عادی برگشته و خطری مردم را تهدید نمی کند.

وضعیت اردبیل سفید نیست/در صورت ضرورت از خانه خارج شوید

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگر چه آموزشگاه‌های رانندگی، باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدن‌سازی، ماساژ و ورزشی، استخرها، مراکز آب درمانی و گرمابه‌ها، اماکن اقامتی و هتل‌ها، سفره‌خانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها و تریاها ، مراکز بازی و تفریحی دسته‌جمعی، گیم‌نت‌ها ، تالارهای پذیرایی، سالن‌های مراسم و باغ‌تالارها ، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه تا اطلاع ثانوی حق فعالیت ندارند اما فالیت باقی صنوف نیز برای مردم و مسئولان در صورت عدم رعایت بهداشت نگران کننده محسوب می شود.

 فعالیت در قالب الزامات بهداشتی

در همین راستا استاندار اردبیل با اشاره به آغاز مرحله دوم فاصله‌گذاری اجتماعی در استان و فعالیت حدود ۷۵ درصد از اصناف از ۲۳ فروردین ماه، رعایت ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی را شرط اصلی فعالیت آنها عنوان کرد.

اکبر بهنامجو در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا افزود: پروتکل‌های بهداشتی برای اصنافی که فعالیت خواهند کرد، تنظیم شده و باید از طریق رسانه‌های دیداری ، شنیداری و فضای مجازی به آنان اطلاع‌رسانی شود.

وی با اشاره به اینکه این استان در خصوص کرونا هنوز به وضعیت سفید نرسیده ، خواستار رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی توسط مردم در مراجعه به واحدهای صنفی شد.

استاندار اردبیل اظهارداشت: بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن، تجارت  هر کدام از واحدهای صنفی باید پروتکل‌های بهداشتی صنف خود را با ثبت‌نام در سامانه کپی کرده و در واحدهای خود نصب و اجرایی کنند.

بهنامجو ادامه‌داد: با توجه به زمان بر بودن این ثبت‌نام، گروههای نظارتی روند اجرای پروتکل‌های بهداشتی را در واحدها بررسی می‌کنند.

وی گفت: واحدهای صنفی باید از گذاشتن مواد غذایی و سایر مواد بسته‌بندی در خارج از مغازه‌ها خودداری کنند تا از شیوع ویروس در مواد فروشگاهی جلوگیری شود.

استاندار اردبیل تشریح‌کرد: در صورتی که واحدهای پرخطر اقدام به بازگشایی واحدها کنند، پلمب می‌شوند.

بهنامجو افزود: هنوز پروتکل بهداشتی برای فعالیت این واحدها تنظیم نشده و بعد از آغاز سیر نزولی کرونا تنظیم و اعلام می‌شود تا این واحدها هم فعالیت خود را بر اساس این ضوابط ادامه دهند.

وی گفت: در صورت عدم رعایت مردم و اصناف وضعیت شیوع کرونا در استان به حالت چند هفته قبل باز می‌گردد و لازم است همه نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

تشدید نظارت ها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز در این رابطه از تشدید نظارت‌های بهداشتی بر فعالیت اصناف از روز شنبه و هم زمان با اجرای گام دوم فاصله‌گذاری اجتماعی در استان خبر داد.

دکتر بابک نخستین گفت: با صنوفی که از امروز فعالیت خود را شروع می‌کنند در صورت عدم رعایت مقررات بهداشتی، عدم ثبت و اخذ مجوز  کد بهداشتی موقت و یا وجود تجمعات غیرضرور که به تشخیص کارشناسان ستاد مقابله با کرونا و یا بازرسان بهداشتی، سلامت عمومی مردم را به مخاطره اندازد، برخورد خواهد شد.

وی بیان‌کرد: هنوز روند صعودی بیماری کرونا در استان ادامه داشته و تغییری در روند کنترل بیماری مشاهده نمی‌گردد و از مردم تقاضا می‌شود در صورتی که کار ضروری نداشته باشند از خانه خارج نشده و از تردد در سطح شهر و یا مراجعه به مراکز خرید جدا خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: در دومین مرحله طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تلاش می‌شود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کنترل تجمعات و کاهش تماس‌های بین افراد از محدودیت‌های قبلی فعالیت اصناف کم‌ریسک به صورت محدود و به شرط عدم تجمع و عدم پذیرش مشتری بصورت پذیرایی در محل کاسته شود.

وی بیان‌کرد: متصدیان این اماکن مکلف به اخذ گواهی بهداشتی و سپردن تعهد در درگاه وزارت بهداشت به آدرس الکترونیکی salamat.gov.ir و اخذ شناسه فعالیت از این سامانه می‌باشند.

رییس مرکز بهداشت استان اردبیل اضافه‌کرد: همچنان فعالیت اغذیه‌ها ، طباخی‌ها و فست فودها، رستوران‌ها و مراکز طبخ فقط به شرط بیرون‌بر و عرضه خارج از محل و احراز و رعایت شرایط بهداشتی مربوط مجاز خواهند بود.

به گفته وی ، آموزشگاه‌های رانندگی، باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدن‌سازی، ماساژ و ورزشی ، استخرها، مراکز آبدرمانی و گرمابه‌ها ، اماکن اقامتی و هتل‌ها ، سفره‌خانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها و تریاها و کافی‌شاپ‌ها ، مراکز بازی و تفریحی دسته‌جمعی ، گیم‌نت‌ها ، تالارهای پذیرایی، سالن‌های مراسم و باغ‌تالارها ، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه تا اطلاع ثانوی و ورود به فاز دیگر اپیدمی حق فعالیت نخواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.