زنان بازرگان و بانوان فعال در بخشهای مختلف اقتصادی خراسان رضوی همزمان با آغاز بحران بیماری کرونا، آستینها را برای حمایت و پشتیبانی از مدافعان سلامت و تامین اقلام و تجهیزات بهداشتی مورد نیاز آنها بالا زده و دست‌اندرکار اقداماتی موثر در این عرصه شده‌اند.

بانوان خراسانی فعال اقتصادی یاور بخش سلامت هستند

به گزارش قدس آنلاین، ظرف حدود دو ماه اخیر زنان و مردان عضو کادر بهداشت و درمان ایران به عنوان مدافعان سلامت در حالی در خط مقدم مبارزه با ویروس عامل بیماری کونا و درمان شهروندان مبتلا قرار گرفته‌اند که هجوم ناگهانی و گسترش شتابان این بحران همزمان با تحریمهای ظالمانه استکبار موجب کمبودهایی در تجهیزات لازم برای تلاشهای شبانه‌رروزی و مجاهدانه این عزیزان فداکار پدید آورد.

مدافعان سلامتی با وجود همه کمبودها، از جان خود مایه گذاشته‌اند تا بار دیگر به جهانیان ثابت شود هیچ چیز جلودار همیت و غیرت مردان و زنان ایران سرزمین نیست.

شهروندان نیکوکار ایرانی نیز در شرایط ناشی از تداخل بحران کرونا با تحریمها، بپا خواستند و در عرصه‌های مختلف از کمکهای معیشتی و بهداشتی برای افراد نیازمند تا حمایت کادر درمانی و بهداشتی، در تامین کمبودها و تجهیزات پزشکی و بهداشتی نظیر ماسک و لباسهای محافظ کوشیده‌اند.

زنان فعال در عرصه اقتصادی خراسان رضوی از جمله همین نیکوکاران هستند که از قافله عقب نمانده و با اقدامات مختلف در تامین اقلام مورد نیاز کادر درمانی، تولید ماسک مورد نیاز شهروندان و همچنین عملیات ضدعفونی روستاها و ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص تهیه لباسهای محافظ گام‌های موثری برداشته‌اند.

تجهیز و راه‌اندازی کارگاههای تولیدی

نایب رییس کانون زنان بازرگان خراسان‌ رضوی به بخشی از این اقدامات برای حمایت کادر درمانی و مدافعان سلامت اشاره و بیان کرد: "کانون زنان بازرگان خراسان رضوی" با راه‌اندازی و مدیریت "پویش همدم" از دوم فرودین ماه جاری فعالیتهای خود را برای ادای سهمشان در مبارزه همگانی با کرونا آغاز کرده‌اند.

آذر کیانی‌نژاد افزود: با تجهیز دو کارگاه تولید "پوشاک محافظ یکسره" مورد نیاز کادر درمانی و اخذ مجوزهای استاندارد در این خصوص تاکنون هزار و ۳۰۰ دست از این نوع پوشاک تولید و به صورت رایگان به کادر درمانی در سطح خراسان رضوی اهدا شده‌ است.

وی ادامه داد: همچنین در این کارگاهها سعی شد زنان سرپرست خانوار و زنانی که کسب و کارهایشان بخاطر شیوع کرونا دچار آسیب شد بکار گرفته‌ شوند تا محل کسب درآمدی برای آنها باشد.

نایب رییس کانون زنان بازرگان خراسان‌ رضوی گفت: همچنین ۵۰۰ عدد بسته مواد غذایی میان‌وعده شامل آجیل، عسل، آبمیوه و دم‌نوش با کمک شرکتهایی که این کانون با آنها در ارتباط است تهیه شد و در اختیار کادر درمانی بیمارستان امام رضا (ع) در مشهد قرار گرفت.

وی به استقبال چشمگیر بانوان خراسانی از "پویش همدم" اشاره و بیان کرد: برخی دیگر از شهروندان نیکوکار نیز برای ادامه فعالیت کارگاههای دوخت پوشاک محافظ کادر درمانی اعلام آمادگی کرده‌اند.

کیانی‌نژاد به حمایت اتاق بازرگانی خراسان رضوی از این پویش اشاره و بیان کرد: دیگر شهروندان نیکوکار و علاقه‌مند به حمایت از پویش همدلی نیز می‌توانند در مراجعه و یا تماس با کانون زنان بازرگان یا اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این امر خداپسندانه و ضروری مشارکت نمایند.

روستاها، اشتغالزایی و تولید

یکی از دیگر از بانوان فعال در حوزه اقتصادی و معین اقتصادی تعدادی از روستاهای شهرستان چناران نیز گفت: با همکاری یک واحدی تولیدی در چناران کار تولید، بسته‌بندی و عرضه ماسکهای بهداشتی را آغاز کرده‌ایم.

مونالیزا ضیغمی افزود: با این اقدام علاوه بر تامین بخشی از نیاز بازار به ماسک، برای ۱۵ بانو نیز که برخی از آنها سرپرست خانوار هستند اشتغال ایجاد شده است.

وی ادامه داد: این ماسکهای بهداشتی توسط شماری دیگر از بانوان در کارخانه ضدعفونی و بسته‌بندی می‌شود و از این طریق سعی شد در خصوص اشتغالزایی بانوان گامی برداشته شود.

این بانوی معین اقتصادی در خراسان رضوی گفت: همچنین در روستای سیدآباد شهرستان چناران با همکاری دهیاری و بسیج دیگر کارگاه تولید ماسک با امکانات اولیه راه‌اندازی شد.

وی افزود: این کارگاه تاکنون چهار هزار عدد ماسک تولید کرده و در اختیار افراد در معرض خطر ساکن روستا قرار داده است.

ضیغمی به عملیات ضدعفونی روستاها به عنوان دیگر اقدام اشاره و بیان کرد: با همکاری دهیاریها، روستاهای شهرستان چناران ضد عفونی شد و هفته جاری با موافقت استانداری خراسان رضوی بیمارستان چناران و مراکز بهداشتی در ۶ روستای چناران و ۲ روستای مشهد ضدعفونی می‌شوند.

وی ادامه داد: مواد مورد نیاز برای ضدعفونی‌  توسط "شرکت‌ دانش‌بنیان هامرز" با همکاری شرکتی دیگر تهیه می‌شود که ماندگاری ۴۸ تا ۷۲ ساعت را بر روی سطوح با بوی بسیار کم دارد.

این فعال اقتصادی گفت: همچنین طی رایزنی با شورای شهر مشهد و فرمانداری چناران بنا است ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد شامل اتوبوسرانی، مترو و ناوگان اتوبوسرانی چناران با تجهیزات ضدعفونی و  اشعه‌ که توسط همین شرکت دانش‌بنیان ابداع شده‌ ضدعفونی شود. اثر این اشعه تا ۲۴ ساعت بر سطوح باقی می‌ماند.

تعویض خط تولید

دیگر بانوی فعال اقتصادی و رییس هیات مدیره کارخانه تولید نخکش در مشهد گفت: در حالی که مطابق روال هر سال تعطیلی این کارخانه از ۲۰ اسفند آغاز می‌شود تعطیل امسال همزمان با بحران بیماری کرونا برخی افراد سودجو از برنامه تعطیلی کارخانه‌ سوءاستفاده کرده و در سطح بازار اقدام به فروش مواد اولیه مورد نیاز تولید تجهیزات پزشکی با قیمتهای گزاف کردند.

فاطمه جمیلی به کاربرد نخ‌ کشباف در تولید ماسک و پوشاک حفاظتی بیمارستانی اشاره و بیان کرد: سوءاستفاده سودجویان از این وضعیت سبب شد تا نه تنها کارخانه را بر خلاف روال معمول سالانه تعطیل نکنیم بلکه با تغییر خط تولید کار را به صورت ۲۴ ساعته ادامه دهیم تا نیاز بازار تامین شده و دست سودجویان قطع شود.  

وی افزود: به این ترتیب نخکشهای مورد نیاز تولید ماسک و پوشاک محافظ بیمارستانی تولید و با قیمت مناسب در سطح بازار عرضه شد جایی برای عرض اندام سوءاستفاده‌کنندگان باقی نماند.

رییس هیات مدیره کارخانه تولید نخکش ادامه داد: پس از تامین نیاز بازار مشهد و خراسان رضوی اقدام به ارسال نخکش به دیگر استانهای کشور از جمله تهران، تبریز و لرستان شد.

وی گفت: هم‌اینک فعالیت کارخانه نخکش در مشهد به عنوان تامین‌کننده مواد اولیه تولید ماسک و پوشاک محافظ بیمارستانی به صورت ۲۴ ساعته ادامه دارد تا از کمبود و التهاب در بازار جلوگیری شود.

تولید ۱۰ هزار عدد ماسک با الیاف طبیعی

دیگر بانوی خراسانی فعال در عرصه تولید پارچه‌های دستباف نیز  گفت: در پی بحران بیماری کرونا تصمیم بر آن شد از پارچه‌های دستباف برای تولید ماسک بهداشتی استفاده شود.

معظمه چابکی افزود: به این ترتیب تمام پارچه‌های دستباف با الیاف طبیعی را که برای عرضه در نمایشگاه بهاره مشهد تولید کرده بودیم به تولید ماسک بهداشتی اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: تاکنون در این چارچوب ۱۰ هزار عدد ماسک بهداشتی با استفاده از پارچه‌های دستباف با الیاف طبیعی تولید و به بازار عرضه شده است.

این بانوی خراسانی تولیدگر گفت: همه فعالیتهای تولید در این چارچوب شامل مراحل بافت پارچه تا دوخت و بسته‌بندی آن توسط بانوان مشهدی در قالب مشاغل خرد خانگی با نظارت اداره‌کل کار و تعاون خراسان رضوی و نیز جهاد دانشگاهی مشهد انجام شده و محصول نهایی نیز با قیمت مناسب در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.