تبریز- در شرلیط فعلی بسیاری از افراد که به ویروس کرونا مبتلا شدند الزامی برای بستری در بیمارستان نداشته و لذا دوره نقاهت خود را در خانه می گذرانند از همین رو پسماند های این افراد و یا پسماند های بیمارستانی به لحظ آلودگی باید با شرایط ویژه ای جمع آوری و دفع شود، موضوعی که بسیاری از شهروندان در این خصوص ابراز نگرانی می کنند.

با زباله های بیماران کرونایی چه باید کرد؟پسماند های بیمارستانی چه می شود؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: متاسفانه برخی از شهروندان پس از اتمام فعالیت های روزانه بدون اینکه متوجه باشند که ممکن است دستکش آلوده آن ها برای محیط زیست، انسان ها و حتی بسیاری از جانوران خطرناک باشد اما آن این دستکش های پلاستیکی و آلوده را در جوی  آب و یا سطح خیابان  رها می کنند.

 رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از جمله دور انداختن دستکش ها و ماسک های مصرفی با ملاحظات زیست محیطی از الزامات مقابله با ویروس کروناست اما شیوه نادرست دفع زباله های خانگی و بیمارستانی در شرایط کنونی می تواند بر افزایش دامنه انتشار و ماندگاری این ویروس دامن بزند.

از این رفتار ناپسند که البته در میان شهروندان اندکی رواج دارد که بگذریم اما تعدادی از هم وطنان که خدای ناکرده به بیماری کرونا مبتلا شده و در خانه بستری می شوند نیز دفع زباله ها ی آن ها باید با شرایط خاصی انجام شود که این بیماری در مدت قرنطینه آن ها موجب ابتلا سایر شهروندان و یا پاکبانان شهرداری نشود.

عامل انتشار ویروس نشویم

در همین رابطه مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز با تاکید بر این‌که زباله و پسماند می تواند یکی از عوامل انتقال ویروس کرونا باشد، از شهروندان می خواهد تا پسماندهای معمولی روزانه‌ خود به ویژه زباله های بیماران کرونایی بستری شده در خانه را به طور کامل ضدعفونی و بسته بندی کنند.

علیرضا اصغری با بیان این‌که طبق قانون کارگروه پسماند کشوری، تا اطلاع ثانوی هیچ گونه بازیافت و تفکیک پسماند در هیچ کدام از کارخانه های کلانشهرها انجام نمی‌شود می افزاید: پاکبانان زحمت کش در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند لذا ضدعفونی و بسته بندی مناسب پسماندهای بیماران کرونایی که در منزل و در دوره نقاهت به سر می‌برند ضروری است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی نظارت بر پسماند تولید شده‌ بیش از دو میلیون شهروند، کار ساده ای نیست در خصوص نحوه‌ ضدعفونی کردن پسماندهای بیماران کرونایی در منزل اظهار می کند: شهروندان می‌توانند پسماند بیماران کرونایی را پس از ضدعفونی کردن با وایتکس و مواد ضدعفونی کننده در کیسه زباله‌ای جدا قرار داده و روی بسته‌ی مذکور عبارت«زباله‌ی بیمار کرونایی» قید کنند.

وی  اظهار می کند: شهروندان برای تحویل پسماند بیماران کرونایی در منزل، می‌توانند با شماره‌ ۱۳۷ تماس بگیرند تا همکاران  این سازمان، پسماندهای آنها را از درب منزل تحویل بگیرند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز با اشاره به اینکه منازل بیماران کرونایی در تبریز ضدعفونی شده و پسماندهای آنها با ماشین آلات مجهز و پیشرفته جمع آوری می شود می افزاید: علاوه بر این پسماندهای خانگی این خانواده ها به صورت جداگانه و توسط خودروهای ویژه حمل پسماند جمع آوری می شود.

وی در خصوص پسماند های بیمارستانی بیماران کرونایی نیز بیان می کند:

بی خطر سازی پسماند های بیمارستانی

وی با اشاره به این‌که قبل از شیوع کرونا، روزانه حدود ۶ تا هفت تن پسماند عفونی در تبریز تولید می‌شد ادامه می دهد: با شیوع کرونا و افزایش مبتلایان، میزان پسماندهای بیمارستانی تبریز نیز افزایش یافته است‌.

اصغری با بیان اینکه طبق قانون پسماند، بی خطر و عادی سازی پسماندهای بیمارستانی و پزشکی بر عهده‌ تولید کننده است، ادامه می دهد: پسماندهای بیمارستانی پس از بی خطر سازی توسط تجهیزات و ماشین آلات استاندارد سازمان پسماند حمل می‌شود و با آب آهک دفن می‌شوند لذا خطری شهروندان را تهدید نمی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.