صدوقی معتقد است در وضعیت فعلی سرانه مطالعه کشور، بازار کتاب الکترونیکی و کاغذی از هم مجزا هستند و در واقع کتاب الکترونیکی می‌تواند سرانه مطالعه را افزایش دهد و بازار جدید کتاب ایجاد کند.

بیش از ۳۰ میلیون دقیقه مطالعه مجازی در تعطیلات نوروز/ کتاب الکترونیک سرانه مطالعه را افزایش داده است

به گزارش قدس آنلاین، محمد صدوقی، مدیر پلتفرم طاقچه با اشاره به وضعیت کتابخوانی در ایام عید و دوران قرنطینه اظهار کرد: مؤلفه‌ای مانند زمان آزاد مردم برای مطالعه و مسئله بسته بودن کتابفروشی ها در کنار دو مؤلفه مهم دیگر باعث افزایش فروش شده است. البته تخفیفاتی که در ایام عید برای مخاطب در نظر گرفتیم و این طرح را از ۱۵ اسفند سال گذشته آغاز کردیم؛ همچنین نسخه کاملاً جدیدی که طاقچه پیش از نوروز منتشر کرد را به دو آیتم مؤثر قبلی اضافه می‌کنم و این عوامل را در فروش تأثیرگذار می‌دانم. مجموع این عوامل باعث شده تا میزان مراجعات مردم بیش از پنج برابر گذشته شود.

وی در ادامه با اشاره به طرح های نوروز طاقچه عنوان کرد: ما همیشه برای ایام عید یک کمپین ویژه داشتیم که امسال آن را قدری زودتر شروع کردیم و چند روز هم بیشتر آن را ادامه دادیم، به این صورت که این طرح از ۱۵ اسفند آغاز شد و قرار بود ۱۵ فروردین به پایان برسد اما به دلیل شرایط قرنطینه آن را تا روز گذشته یعنی ۲۲ فروردین ماه ادامه دادیم و به نوعی مدت این کمپین را طولانی‌تر کردیم.

هر روز یک کتاب با ۷۰ درصد تخفیف

صدوقی تصریح کرد: همچنین به کمک ناشران تخفیفات گسترده‌ای را در اختیار مردم قرار دادیم و در کنار آن تخفیف خوبی را هم به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد داشتیم که بسیار تأثیرگذار بود و بر مبنای آن هر کاربر می‌توانست در هر روز یک کتاب را با ۷۰ درصد تخفیف دریافت کند. از طرفی دیگر با شهرداری تهران همکاری داشتیم که در سه مقطع هر کاربر می‌توانست یک کتاب را به انتخاب خودش از بخش کودک و نوجوان هدیه بگیرد.

مدیر پلتفرم طاقچه در ادامه عنوان کرد: در بازه‌ای دیگر ما با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در مقطعی کلیه کتاب‌های کانون را به صورت رایگان ارائه کردیم. همچنین در ایام تعطیلات، آخر هر هفته یک کتاب پرفروش را رایگان ارائه کردیم و به عنوان هدیه در اختیار مردم قرار می‌دادیم که بسیار تأثیرگذار بود و نسبت به آن استقبال خوبی نشان دادند.

وی تاکید کرد: یک طرح دیگر هم به نام «گردونه» داشتیم که جوایز زیادی در گردونه قرار دادیم و کاربر هر روز می‌توانست این گردونه را بچرخاند و جایزه‌ای را که شامل کتاب رایگان، اشتراک طاقچه و ... می‌شد، دریافت کند. در واقع مجموع این فعالیت‌ها و اتفاقات باعث شد فروش طاقچه و میزان مراجعات مردم نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ماه‌های قبل ۵ برابر شود. ما همیشه در ایام عید به دلیل اوقات فراغت مردم و تخفیفات، یک پیک مراجعه را تجربه کرده‌ایم اما امسال این مسئله نمود بیشتری داشت. ضمن این که تخفیفات و کمپین‌هایی که با نهادها و سازمان‌های مختلف داشتیم هم در این افزایش مراجعه به شدت تأثیرگذار بود.

بیش از ۳۰ میلیون دقیقه در ایام نوروز

صدوقی درباره میانگین حضور مردم در «طاقچه» گفت: طبق بررسی‌هایی که انجام شد کاربران از اول تا ۱۵ فروردین ماه بیش از ۳۰ میلیون دقیقه در سایت طاقچه حضور داشتند و مطالعه کردند و این عدد نشان داد مردم به جز این که کتاب می خرند زمانی هم برای مطالعه کردن اختصاص می‌دهند. ضمن این که تقریباً تمام پارامترهای طاقچه ۵ برابر شدند و نمی‌توان گفت صرفاً رفتار مردم تغییر کرده که خرید ۵ برابری و مطالعه ده برابری از خود نشان می‌دهند بلکه همه عوامل ذکر شده مؤثر بوده است.

وی درباره دلایل این تغییر اظهار کرد: دقیقاً همین ۵ موردی که در بالا به آن اشاره کردم دلیل چنین اتفاقی است. در وهله اول این که مردم این روزها زمان آزاد بیشتری دارند و در خانه‌هایشان هستند که موضوع بسیار مهمی است. نکته بعدی طرح های تبلیغی و تشویقی است که در این ایام به وجود آمده و مردم به آنها رو آوردند. این دو پارامتر بسیار تأثیرگذار بوده است. البته من بحث تعطیل بودن کتاب فروشی‌ها را چندان عامل مؤثری نمی‌دانم زیرا کتابفروشی‌هایی که نسخه چاپی کتاب‌ها را به صورت اینترنتی می‌فروشند فعال بودند و آنها هم تخفیفات خوبی داشتند.

بازار کتاب الکترونیکی و کاغذی از هم مجزاست

وی تصریح کرد: واقعیت این است که در وضعیت فعلی سرانه مطالعه کشور بازار کتاب الکترونیکی و کاغذی را از هم مجزا می‌دانم. به نظر می‌رسد کسانی که کتاب الکترونیک می‌خوانند تعداد زیادی از آنها کسانی هستند که اصلاً اهل مطالعه کتاب چاپی نبوده‌اند یا اگر ماهی یک کتاب چاپی می‌خوانند با کتاب الکترونیک سالی ده کتاب را مطالعه می‌کنند. بنابراین بازار کتاب الکترونیک و کاغذی چندان به هم پیوسته نیستند و حتی می‌توان گفت از هم جدا هستند و در واقع کتاب الکترونیکی سرانه مطالعه را افزایش می‌دهد و بازار جدید کتاب ایجاد می‌کند.

صدوقی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: این اتفاق چندان معمول نیست که در طول سال فروش کاغذی ناشر با افت مواجه شود و تولیدش افزایش پیدا کرده باشد، در حالی که اینگونه است که معمولاً فروش کاغذی ناشر به روال سابق ادامه پیدا کرده اما از سویی دیگر یک درآمد دیگر ناشی از کتاب الکترونیک هم به آن افزوده می‌شود؛ این دو با یکدیگر فرق دارد. به همین دلیل من برای این مؤلفه که کتابفروشی‌ها بسته بودند و مردم اقبال بیشتری به کتاب الکترونیک نشان داده‌اند تأثیر چندانی قائل نیستم و معتقدم وقت بیشتر و پارامتر طرح های تشویقی و تخفیفی باعث افزایش کتابخوانی شده است.

طرح های ویژه برای ماه رمضان

وی در باره طرح‌های جدید این پلتفرم عنوان کرد: برای ماه مبارک رمضان مجدداً طرح‌هایی را در نظر گرفتیم. همچنین به دلیل اینکه کتابخانه های عمومی کشور تعطیل هستند طرحی را با همکاری نهاد کتابخانه ها اجرایی خواهیم کرد. «طاقچه» یک بخش کتابخانه همگانی دارد و می‌خواهیم امکان خوبی را در اختیار کسانی که عضو کتابخانه‌های عمومی کشور هستند و در طول سال فعال بوده‌اند، قرار دهیم و یک طرح ویژه در اختیارشان بگذاریم که یک ماه کتابخانه رایگان داشته باشند. مذاکرات این طرح در حال انجام است، همچنین یک طرح ویژه کتابخوانی داریم که شرایط آن هم اعلام خواهد شد. ضمن این که به این فعالیت ها به فراخور شرایط ادامه خواهیم داد و تلاش می‌کنیم آن را متوقف نکنیم.

صدوقی در پایان خاطرنشان کرد: اما با این که همیشه یک طرح رایگان یا تخفیف زیاد داشته باشیم، موافق نیستیم. زیرا ما نباید سلیقه و رفتار کاربر را در طولانی مدت تغییر دهیم و این اتفاق مثبتی نیست که کاربر تصور کند با یک فروشگاه همواره تخفیف روبرو شده است. نه ناشران موافق چنین کاری هستند و نه ما علاقه‌مندیم که کاربر اینگونه فکر کند که کتاب الکترونیک مقوله کم ارزشی است. بنابراین نباید با تخفیفات بیش از حد فرهنگ کتاب الکترونیک را تغییر دهیم اما سعی می‌کنیم طرح‌هایی را پایه ریزی کنیم که مردمی که در خانه هستند بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.