مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی با رویکرد برقراری ارتباط مؤثر و مستحکم با اعتاب مقدس جهان اسلام در اواخر سال ۹۴ تأسیس شد و اقدامات این مرکز استراتژی با محوریت دبیرخانه اجلاسیه آستان مقدس رضوی و بقاع متبرکه ایران و جهان اسلام در قالب سه حوزه اساسی، نظیر نشست‌ها و اجلاسیه‌ها، پروژه‌ها و اقدامات مشترک فی ما بین اعتاب مقدسه و در نهایت فعالیت‌های دبیرخانه‌ای انجام می‌شود.

استفاده از ظرفیت عظیم معارف رضوی برای اثرگذاری فرهنگی در گستره جهان اسلام

به گزارش قدس آنلاین، اجلاسیه آستان مقدس و بقاع متبرکه ایران و جهان اسلام متشکل است از هفت آستان ایرانی از جمله آستان‌های قدس رضوی، حضرت معصومه(س)، حضرت احمد بن موسی الکاظم(ع)، عبدالعظیم حسنی(ع)، مسجد مقدس جمکران، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت(بعثه مقام معظم رهبری) و هشت عضو از آستان‌های مقدس عراقی از جمله آستان مقدس حضرت علی(ع)، حضرت امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع)، کاظمین(ع)، عسکرین(ع)، دیوان وقف شیعی، مسجد کوفه و دبیرخانه مزارات شیعی و دو عضو از کشور سوریه همچون آستان مقدس زینبیه(س) و حضرت رقیه(س) می‌شود.
با توجه به نقش استراتژی و راهبردی مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی در برقراری و ارتباط‌گیری این آستان مقدس با سایر آستان‌های مقدس ایرانی و جهان اسلام و جریان‌سازی در این راستا، با حجت السلام دکتر محمدعلی موحدی محصل؛ مدیر مرکز امور بین‌الملل آستان قدس رضوی با محوریت مجموعه اقدامات، فعالیت‌ها و عملکرد این مرکز در سال جاری ۹۸ به گفت‌وگو می‌نشینم که ماحصل آن را در ادامه خواهید خواند.

هم‌افزایی تولیت‌های ایرانی
حجت السلام موحدی محصل با اشاره به اینکه اوایل سال ۹۸، نخستین نشست تولیت‌های ایرانی در آستان مقدس احمد بن موسی الکاظم(ع) واقع در شیراز با حضور هفت عضو ایرانی برگزار شد، با اشاره به اهداف این نشست‌ها اظهار کرد: رویکرد این نشست با محوریت ارتباط‌گیری بهتر با اعتاب عراقی بود که در این نشست از سوی هفت عضو ایرانی طرح تغییر رویکرد اجلاسیه با توجه به برگزاری نوع نشست‌ها، اسامی کارگروه‌ها و ... به تصویب رسید تا آسیب شناسی از طریق مطالعات به صورت مفصل انجام و شالوده این مطالعات به عنوان سند راهبردی و چشم‌انداز اجلاسیه تدوین و تصویب شود.
وی ادامه داد: همچنین در نشست تولیت‌های ایرانی در آستان مقدس احمد بن موسی الکاظم(ع) بنا شد، نشست‌ آستان‌های مقدس ایرانی و عراقی به شکلی متفاوت در مراسم‌های شاخص هر آستان همچون دهه کرامت، دهه آخر صفر، ولادت امام حسین(ع)، ولادت حضرت عباس(ع) و ... برگزار شود به نحوی که با عنوان یک مراسم تولیت‌های تمامی آستان‌های مقدس دور یک دیگر جمع شوند.
این مقام مسئول افزود: همچنین دومین نشست تولیت‌های ایرانی در آستان مقدس حضرت معصومه(س) واقع در قم در تاریخ ۱۱ تیر ماه با حضور هفت عضو ایرانی نظیر آستان قدس رضوی، آستان حضرت معصومه(س) آستان احمد بن موسی الکاظم(ع)، آستان عبدالعظیم حسنی(ع)، مسجد مقدس جمکران، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت(بعثه مقام معظم رهبری) برگزار شد.

تصویب سه طرح راهبردی با محوریت آستان‌های مقدس ایرانی
موحدی محصل به خروجی دومین نشست تولیت‌های ایرانی در آستان مقدس حضرت معصومه(س) اشاره و بیان ‌کرد: در این نشست از سوی تولیت‌های آستان‌های مقدس ایرانی سه طرح تصویب شد که نخستین طرح آن «نقش آستان‌های مقدس در امر به معروف و نهی از منکر» بود که کارهای تحقیقاتی آن بر عهده آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) است و دومین طرح «آسیب شناسی اجتماعی محیط پیرامونی آستان‌های مقدس و رفع آن‌ها» بود که به منظور مطالعات علمی به مسجد مقدس جمکران سپرده شد و سومین طرح مورد تصویب، طرح «نقش آستان‌ ‌ها و بقاع متبرکه در تحقق سبک زندگی اسلامی در گستره ملی» بود که مسئولت کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی آن را آستان قدس رضوی برعهده گرفت.

اهم اقدامات مطالعاتی دبیرخانه مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی
وی به دو اقدام علمی، مطالعاتی و اختصاصی دبیرخانه مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی اشاره کرد و افزود: با توجه به خروجی نشست تولیت‌های ایرانی در شیراز، مسئولیت مطالعه آسیب شناسی و اصلاح روند برگزاری اجلاسیه‌ها بر عهده این دبیرخانه گذاشته شد که با توجه به اهمیت موضوع، بالغ بر ۶۰۰ میلیون ریال برای این طرح در نظر گرفته شد. از همین رو اکنون یک تیم مطالعاتی به صورت علمی در حال مطالعه تاریخ ایران، عراق و سوریه هستند و البته ۵۰ تا ۶۰ درصد تاریخ ایران بررسی شده ولی با توجه به اوضاع نابسامان منطقه، مطالعات تاریخ عراق و سوریه با روند کند پیش می‌رود و این مطالعات با مقامات عراقی و سوری به صورت مصاحبه حضوری و تلفنی ادامه دارد.
مدیر مرکز امور بین‌الملل آستان قدس رضوی در خصوص دومین‌ اقدام مطالعاتی، تحقیقاتی و تخصصی دبیرخانه مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی که طی خروجی نشست تولیت‌های ایرانی در قم بر عهده این دبیرخانه نهاده شده است، خاطرنشان کرد: کار مطالعاتی و تحقیق طرح «نقش آستان‌ها و بقاع متبرکه در تحقق سبک زندگی اسلامی در گستره ملی» بر عهده آستان قدس رضوی گذاشته شد؛ در همین راستا اکنون اقدامات مطالعاتی این طرح توسط دبیرخانه به انجام رسیده و علاوه بر این از ظرفیت رسانه‌ای این آستان مقدس هم بهره‌گیری خواهیم کرد.

همکاری با آستان مقدس عباسی(ع)
موحدی محصل در بخش دیگر از سخنانش با تاکید بر اینکه فعال‌ترین و زنده‌ترین بخش این مرکز دبیرخانه است و یکی از وظایف آن میزبانی از تولیت‌ها، معاونان و مدیران‌ آستان‌های مقدس عراقی و سوری و نخبگان کشورهای مختلف است، بیان کرد: به همت دبیرخانه و اعتبار جایگاه این دبیرخانه نزد آستان‌های مقدس عراقی و سوری با اعلام فراخوان انتصاب جدید تولیت آستان قدس رضوی، در ۵ ماه ابتدای سال جاری به صورت رسمی میزبان تولیت آستان‌های مقدس عباسیه(ع)، حسینیه(ع)، عسکرین(ع)، کاظمین(ع) و زینبیه(س) بودیم که حقیقتا حضور دکتر هانی مرتضی؛ تولیت آستان مقدس زینبیه(س) بعد از ۳۰ سال در حرم مطهر رضوی بی‌نظیر بود.
وی ادامه ‌داد: تشرف سید احمد الصافی؛ تولیت شرعی حرم حضرت عباس(ع) برای نخستین بار به حرم مطهر رضوی موجب شد تا به برکت این سفر جمعی از معاونان تولیت حرم حضرت عباس(ع) ضمن تشرف طی جلسات و بازدیدهایی که از بخش‌های مختلف این آستان مقدس داشتند با ظرفیت‌های ما آشنا شوند و طی تفاهم نامه‌های ابتدایی باب همکاری در حوزه‌های مختلف گشایش یابد که این اتفاق یک دستاورد بزرگ در طول تاریخ آستان قدس رضوی است.

همکاری با آستان مقدس کاظمین(ع)
مدیر مرکز امور بین‌الملل آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به اقداماتی که در سال ۹۸ بین آستان قدس رضوی و آستان مقدس کاظمین(ع) انجام گرفت، اظهار می‌کند:  نخستین اقدام مشترک این است که با دستور مستقیم تولیت معزز آستان قدس رضوی، ۲۰ چشمه سرویس بهداشتی سیار از سوی این آستان مقدس به ارزش ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان برای عتبه کاظمین(ع) خریداری شد.
وی اضافه کرد: دبیرخانه اجلاسیه آستان مقدس و بقاع متبرکه ایران و جهان اسلام زیر مجموعه مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی جزو فعال‌ترین و زنده‌ترین بخش‌های این مرکز محسوب می‌شود و با توجه به جایگاه و موقعیت استراتژیک این مرکز در آستان قدس رضوی توانسته با مجموعه اقدامات و فعالیت‌های خود طی ۴ سال متوالی، موجب گسترش روابط فرهنگی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی و ... میان عتبات ایرانی و عراقی و سوری شود و علاوه بر آن در راستای اعتلاء دین مبین اسلام در سطح جهان اسلام به عنوان یک بخش ستادی همه آستان‌های مقدس ایرانی و جهان اسلام نقش شگرفی ایفا کند.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.