رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی گفت: بخش صنایع تا به امروز با دشواری های فراوانی روبه رو بود، حالا با شیوع بیماری کرونا و چالش‌های اقتصادی ناشی از آن، بیمارتر شده است.

بنگاه‌های اقتصادی نیازمند بیشترین حمایت برای عبور از بحران

به گزارش قدس آنلاین، مریم سراج احمدی رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی گفت: امسال با شرایط بسیار دشواری آغاز شد، زیرا که از یکسو بودجه دولت با توجه به تحریم‌ها چندان محقق نشد و از سوی دیگر بودجه فراوانی صرف مقابله با کرونا ویروس شد، لذا دولت با کمبود بودجه و منابع مواجه خواهد بود.

او ادامه داد: علاوه بر این بنگاه‌های اقتصادی نیز آسیب پذیرتر شده اند. دغدغه تامین سرمایه در گردش و مواد اولیه از یک سو و همچنین به چالش کشیده شدن تقاضا در بعضی بخش ها، فعالان این عرصه را در تنگنایی جدی قرار داده است.

این عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی استان گفت: دولت برای تحقق شعار «جهش تولید» در سال ۹۹، باید اراده‌ای قوی داشته باشد، چنان که دولت باید با تفویض اختیار به استان‌ها گام موثری را در این حوزه بردارد.

سراج احمدی ادامه داد: بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط بیشترین تاثیر را از شیوع این بیماری و بحران اقتصادی ناشی از آن پذیرفته اند و خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم را تجربه می‌کنند.

رئیس کانون زنان بازرگان شعبه خراسان رضوی گفت: البته این بحران رونق تولید را در بعضی بخش‌ها نیز در پی داشت. شماری از بنگاه‌های اقتصادی نیز در اقدامی ارزشمند، خطوط تولید خود را به تامین کالاهای اساسی و بهداشتی مورد نیاز برای مقابله با این بیماری اختصاص دادند.

سراج احمدی ادامه داد: رایزنی‌های مختلف با مسئولان دستگاه‌های متولی برای اخذ حمایت‌های هر چه بیشتر دولت شده است. در شرایط موجود برخی از کسب و کارها به طور غیرمستقیم آسیب‌های جبران ناپذیری را متحمل شدند. به طور مثال صنایع لبنی و خوراک دام از این شرایط زیان‌های شدیدی را تجربه می‌کنند، اما این واحدها در زمره بنگاه‌های آسیب پذیر ذکر نشدند. به نظر می‌رسد که دولت باید بررسی‌های جامع‌تر و دقیق تری داشته باشد تا به واسطه بی توجهی به این صنایع، شاهد تعطیلی آن‌ها در آینده نباشیم.

او گفت:آسیب‌های وارده به بنگاه‌های اقتصادی در شرایط شیوع کرونا ویروس برخی مقطعی و برخی در بلندمدت آشکار می‌شود. مسائل بانکی، امور مالیاتی، تامین هزینه اجاره واحدهای اقتصادی، تامین هزینه حقوق نیروی کار از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی است که صاحبان بنگاه‌های اقتصادی با آن مواجه هستند.

رئیس کانون زنان بازرگان شعبه خراسان رضوی گفت: فعالان اقتصادی از دولت انتظار دارند تا بازپرداخت وام‌ها را با بازه زمانی طولانی تری به تعویق بیاندازند. تخفیف‌های مالیاتی و تامین اجتماعی، تمدید مجوزها، پروانه‌های تجاری، ارائه تسهیلات با بهره و سود پایین و اقساط بلند مدت از دیگر اقداماتی است که دولت می‌تواند به منظور حمایت از فعالان اقتصادی به انجام برساند.

سراج احمدی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی ذی ربط باید بیشترین همکاری را با فعالان اقتصادی داشته باشند تا آنان بتوانند با کم‌ترین خسارت از این شرایط گذر کنند.

او گفت:اتاق بازرگانی مشهد در پی شیوع کرونا و در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی، اقدامات شایسته‌ای را برای مقابله با این بحران و حمایت از خط مقدم درمان کشور انجام داد چنان که بسیاری از فعالان اقتصادی تجهیزات و امکانات بهداشتی مورد نیاز بیمارستان‌ها را تهیه کردند.

رئیس کانون زنان بازرگان استان گفت: همان گونه که بسیاری از فعالان اقتصادی در شرایط شیوع کرونا ویروس به کمک دولت شتافتند، دولت نیز باید در دوران پساکرونا به کمک فعالان اقتصادی بیاید.
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.