نخستین تجربه اکران آنلاین با فیلم سینمایی «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی کیا فردا رقم خواهد خورد؛ اتفاقی که ممکن است راه برای ورود فیلم های دیگر به این عرصه بگشاید و فضای جدیدی در سینمای ایران رقم بزند یا برعکس، بسیاری از محاسبات را بهم بزند.

آیا «خروج» با اکران آنلاین راه تازه‌ای در سینما می‌گشاید؟

به گزارش قدس آنلاین، با شیوع کرونا، خسارت‌های وارده به بخش‌های فرهنگی افزایش پیدا کرد و با بسته شدن سالن‌های سینما، عملاً راه اکران فیلم‌های سینمایی مسدود شد. طبق گفته بسیاری از مسئولان فرهنگی و سینماداران بعید به نظر می‌رسد سالن‌های سینما به این زودی میزبان علاقه‌مندانشان باشند. بر همین اساس سازمان سینمایی نیز پیرو مصوبه «کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما» در روزهای پایانی اسفندماه اعلام کرد فیلم‌های سینمایی اکران ‌نشده در صورت عرضه در شبکه نمایش خانگی معادل ۲۰ درصد مبلغ قرارداد را علاوه بر قراردادی که با آن سامانه‌ها دارند، مورد حمایت قرار می‌دهد.

سازمان اوج نخستین نهادی بود که داوطلب اکران آنلاین یکی از تولیدات خود در سال ۹۸ شد و فردا برای اولین بار «خروج» تازه‌ترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا این تجربه جدید را در سینمای ایران محک می‌زند، با این حال اما هنوز این طرحِ آزموده نشده با اما و اگرهای بسیاری روبه‌روست.

در حالی که بسیاری از فیلمسازان و منتقدان این نوع اکران فیلم را مغایر با شیوه رسمی و ساختار سینما می‌دانند اما بسیاری هم معتقدند این نوع اکران برای فیلم‌های متوسط اتفاق قابل توجهی است و حضور حاتمی‌کیا به عنوان یکی از مطرح‌ترین فیلمسازان سینمایی در این طرح به عنوان اولین داوطلب، دل بسیاری از صاحبان آثار سینمایی را به عملیاتی کردن آن گرم می‌کند. با این حال اما همه منتظرند تا نتایج چنین اتفاقی را ببینند و پس از آن درباره سرنوشت فیلم‌های خود تصمیم بگیرند.

و اما کمی بیشتر درباره «خروج» بدانیم؛ سال گذشته خبر ساخت فیلم تازه‌ای توسط حاتمی‌کیا طرفدارانش را خوشحال کرد و زمانی که خبر حضور فرامرز قریبیان و همکاری او با حاتمی کیا در رسانه ها منتشر شد، کنجکاوی ها را برای تماشای این اثر بیش از پیش برانگیخت. تا جایی که قریبیان نیز مدعی شد بازی در این فیلم بهترین نقش آفرینی‌اش در طول دوران کاری و کارنامه بازیگری‌اش بوده است و البته در نشست خبری این فیلم هم خبری تلخ به هوادارانش داد و گفت این آخرین حضور او در سینما به عنوان بازیگر بوده است. ناگفته نماند که نشست خبری این فیلم در روزهای جشنواره یکی از پرحاشیه‌ترین و انتقادی‌ترین نشست‌های این دوره بود.

اما یکی دیگر از نکات جالب در مورد این فیلم خروج آن از لیست فیلم‌های برگزیده آرای تماشاگران سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر در چهارمین روز جشنواره بود که عصبانیت حاتمی‌کیا را برانگیخت و ادعای مهندسی شدن آرا را مطرح کرد. او در این باره گفت: من آنقدر در طول این ۳۵ سال فیلم ساختم که دیگر برایم توجه جشنواره مهم نیست. من به این قضیه عادت دارم و این سلیقه داوران است. درباره سالی که فیلم «برج مینو» و «بوی پیراهن یوسف» را ساختم اصلا به فیلم ها توجه نشد و در زمان فیلم «چ» هم همین بی‌توجهی رخ داد پس برایم اهمیتی ندارد.

وی درباره اینکه فیلم در بین آرای مردمی حضور ندارد، عنوان‌ کرد: من این را یک شوخی بزرگ می‌دانم و واقعیت این است اصلاً امکان ندارد و محال ممکن است این اتفاق رخ داده باشد. به نظر می‌آید امسال یک مهندسی به ظاهر ساده اما پیچیده رخ داده است اما ایرادی ندارد، من همه را به زمان می‌سپارم و زمان است که ثابت می‌کند چه فیلمی می‌ماند و چه فیلمی نه. کاش هیأتی برای رسیدگی به کسانی که این هیأت را در دست دارند، تشکیل شود اما در هر حال من لذت می‌برم از مشتی که این دوستان زدند.

اما حاشیه ها به همین جا ختم نشد و غیبت نام این فیلمساز بزرگ و اثرش در لیست کاندیداهای سیمرغ در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و فیلمنامه هم برای بسیاری جای تعجب و شگفتی داشت.

در حالی که همه منتظر بودند «خروج» یکی از فیلم های منتخب اکران نوروز باشد، کرونا تمام معادلات را به هم زد ولی با این حال همچنان حاتمی‌کیا اولین کسی است که اکران ۹۹ را رقم می‌زند؛ البته به صورت آنلاین. این فیلم از فردا یکشنبه ۲۴ فروردین‌ماه در بستر فضای مجازی در دو پلتفرم فیلیمو و نماوا اکران می‌شود. این اکران به‌منزله نمایش فیلم به شکل رایگان که پیش از این مخاطبان می‌توانستند با داشتن اشتراک پلتفرم‌ها به تماشای آثار بنشینند نیست و باید برای دیدن این فیلم مبلغ ۱۲ هزار تومان پرداخت شود که به‌منزله خرید نسخه آنلاین فیلم است.

از آنجایی که «خروج» فیلمی است با حال و هوای فیلم‌های جاده‌ای؛ به نظر می‌رسد نمایش آن روی پرده سینما جذابیت دیگری داشته باشد. مضاف بر این که فیلمبرداری خوب، نورپردازی، لوکیشن‌های چشم نواز، طراحی صحنه و جلوه های بصری آن هم بر پرده عریض سینما نمود بهتری دارد و بعید است در تلویزیون حق مطلب به خوبی ادا شود.

با این حال اما ابراهیم حاتمی کیا به تازگی در پیامی تصویری از هوادارانش و علاقه‌مندان به سینما دعوت کرده به تماشای فیلم او بنشینند و گفته است امیدوارم این نوع بلیت خریدن و این سنت جدید را انجام بدهیم و با خانواده در کنار هم فیلم را ببینیم. خدا را شکر می‌کنم که فیلمم از نوعی است که خانواده‌ها کاملاً می‌توانند در کنار هم باشند و این فیلم را ببینند. امیدوارم خدای نکرده دانلودی صورت نگیرد و به شکل غیرقانونی فیلم پخش نشود. البته معتقدم مردم ما در حوزه‌های فرهنگی به قدری فهیم شده‌اند که می‌دانند این کار یعنی ضربه زدن به ارکان تهیه این فیلم. بقای ما به این است که فیلم ساخته و بودجه‌ای خرج شود و از طریق نمایش فیلم، بودجه ما برگردد و باز یک فیلم دیگر بسازیم. امیدوارم این اتفاق بیفتد. امیدوارم با تماشای فیلم مدیون آن ۲ ساعتی که وقت گذاشتید و مبلغی که خرج کردید نباشیم و سرمان بلند باشد.

داستان «خروج» درباره ساکنان یک روستا است که برای اعتراض به وضعیت‌شان سراغ دولت می‌روند. در خلاصه داستانی از این فیلم آمده؛ بر اساس بارش و سیل، محصول پنبه گروهی از کشاورزان از بین می‌رود. آنها پس از آنکه موفق به دریافت خسارت‌شان نمی‌شود، با تراکتور به مقابل نهاد ریاست جمهوری می‌آیند تا اعتراض‌شان را مطرح کنند.

فرامرز قریبیان، پانته آ پناهی‌ها، جهانگیر الماسی، مهدی فقیه، محسن صادقی نسب، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، رامین پور ایمان، حمید ابراهیمی، مسعود رحیم پور، علیرضا مهران و  سام قریبیان به همراه کامبیز دیرباز، گیتی قاسمی و محمدرضا شریفی نیا در  فیلم سینمایی «خروج» به ایفای نقش پرداختند.

عوامل فیلم سینمایی «خروج» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: ابراهیم حاتمی کیا، تهیه کننده: حبیب والی نژاد، مجری طرح و مدیر تولید: عبدالله شهباززاده، بازیگردان، برنامه ریز و دستیار کارگردان: علیرضا صالحی، موسیقی: کارن همایونفر، مدیر فیلمبرداری: وحید ابراهیمی، مدیر صدابرداری: امیر نوبخت، صداگذار: آرش قاسمی، چهره پرداز: مهرداد میرکیانی، تدوین: عماد خدابخش، جلوه های ویژه بصری: محمد برادران، طراح لباس: مارال جیرانی، طراح صحنه: مجید علی اسلام، تصویربردار هوایی: علی نیک بخت، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: سجاد ایمانی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.