استاد دانشگاه تورنتو کانادا می گوید: باتوجه به اینکه دنیا در سال پیش رو به دلیل تبعات ناشی از کرونا با محرومیت های جمعی و اقتصادی روبه رو خواهد بود، مبادی و اصول اسلامی باید نقش بسیار پررنگی را در تصمیم گیری سیاستمداران داشته باشد.

ضرورت پررنگ شدن مبادی و اصول اسلامی در شرایط کرونایی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، ویروس کرونا چند ماهی است که با شیوع در شهر ووهان چین و انتقال تدریجی از این منطقه به سایر نقاط جهان از جمله کشورهای اسلامی و منطقه مشکلات عدیده ای در زمینه های مختلف بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی و محدودیت های فرهنگی به بار آورده و به دنبال آن بیش از صد هزار نفر تاکنون جان خود را از دست داده اند.

پس از شیوع این ویروس کشنده، سوالات مختلفی در مورد نحوه مقابله با آن، ممانعت از شیوع بیشتر، نکات بهداشتی ضروری در این ایام، نحوه مقابله با مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن و نیز اینکه آیا این وبا یک قضاء و قدر و آزمایش الهی است و باید تسلیم آن بود یا آنکه یک پدیده بهداشتی محض است و باید با تمام توان برای از بین بردن آن تلاش شود، به اذهان مردم تبادر کرده است.

دکتر «محمد فاضل» استاد دانشگاه «تورنتو» کانادا با انتشار مقاله ای در پایگاه خبری «میدل ایست آی» تحت عنوان «ویروس کرونا و اسلام...مسلمانان با این وبا چگونه باید مقابله کنند» معتقد است با ادامه شیوع ویروس کرونا باید سیاستمداران در کشورهای اسلامی طبق دستورات و توصیه های اسلام عمل کنند.

محمد فاضل در پاسخ به این سوال که آیا این ویروس یک امتحان الهی است می گوید این سوال در برخی مناطق دنیا جدل برانگیز شده و موجب شده تا برخی از مردم تهدیدات بهداشتی عمومی ناشی از ویروس کرونا را دستکم گرفته و جان خود و دیگران را به خطر اندازند.

از طرفی دیگر بسیاری از افراد و گروه ها واقعیت این ویروس همه گیر را پذیرفته اند اما پایبندی به محدودیت های اعمال شده در مورد عبادت های جمعی را به این بهانه که وبا یک آزمایش برای مؤمنین است و باید خودمان را به خدا بسپاریم و انشالله خدا ما را از آن حفظ می کند، جدی نمی گیرند.

این نویسنده در این رابطه تاکید می کند که کلید کنترل و مهار آثار زیانبار این ویروس، رعایت دقیق فاصله اجتماعی، انجام آزمایش های گسترده ویروس کرونا و مراقبت مستمر ساکنین برای جلوگیری از بازگشت مجدد ویروس است.

درباره تبعات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا نیز این نویسنده می گوید این وبا عواقب وخیمی برای اقتصاد تمام کشورها به ویژه کشورهای فقیر و کم امکانات خواهد داشت. باتوجه به اینکه دنیا در سال پیش رو به دلیل شیوع این ویروس و تبعات ناشی از آن با محرومیت های جمعی و اقتصادی روبه رو خواهد بود، مبادی و اصول اسلامی باید نقش بسیار پررنگی را در تصمیم گیری سیاستمداران و دولتمردان کشورهای اسلامی داشته باشد.

استاد دانشگاه تورونتو با اشاره به اینکه فقهای اسلام قوانین و توصیه های مناسبی را برای شرایط و اوضاع اضطراری و بحرانی به منظور حفظ جان افراد و کاهش زیان های اقتصادی وضع کرده اند، تاکید می کند که کشورهای اسلامی باید روح همبستگی متقابل در این شرایط سخت را از طریق کمک های انسان دوستانه، اعمال خیر توصیه شده در اسلام و کمک های مالی در حوزه بهداشت و سلامت را تقویت کنند.

 محمد فاضل در پایان مقاله خود می نویسد: این بیماری همه گیر به زودی پایان نخواهد یافت و جوامع و اسلامی و بین الملل و نیز رهبران سیاسی آنها باید سیاست هایی را دنبال کنند که حفظ جان مردم را بر سود اقتصادی ترجیح دهد و در این شرایط مقداری فداکاری اقتصادی مشترک ضروری است تا به خواست خدا خسارت های حتمی این بیماری را کاهش داده و این وبا پایان یابد.

مردم نیز باید اختلافات داخلی خود در ارتباط با خطر این ویروس را کنار بگذارند و با توجه به توصیه های مسئولین پزشکی تدابیر اتخاذ شده برای مقابله با این ویروس را رعایت کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.