رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: قوچان یکی از شهرستان‌های قطب در محصولات باغی محسوب می‌شود که کاهش ۱۱ درجه‌ای دما در روزهای اخیر، حدود ۱۲۹ میلیارد تومان به باغات این شهرستان خسارت وارد کرده است.

 خسارت ۱۲۹ میلیاردی تومانی سرما به باغ‌های قوچان/ متوسط آسیب‌دیدگی باغات خراسان رضوی ۱۵ درصد است

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا اورانی در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از برخی مزارع و باغ‌های قوچان، اظهار کرد: با توجه به کاهش دمای ۱۱ درجه‌ای در این شهرستان، گزارش‌هایی مبنی بر خسارت به باغ‌های گردو، بادام، انگور، سیب و گلابی دریافت شده بود.

وی قوچان را یکی از شهرستان‌های قطب در تولید محصولات باغی خواند و خاطرنشان کرد: برآورد اولیه خسارت از این کاهش دما ۱۲۹ میلیارد تومان بوده که پیگیری‌ها در حال انجام است تا بخشی از خسارت وارد شده از طریق دولت جبران شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یادآور شد: آنچه باید مد نظر همه قرار بگیرد، این است که تغییر اقلیم یک مسئله حتمی بوده و هم باید کشاورزان، هم باغداران و هم مدیران و مسئولان حوزه جهاد کشاورزی به عنوان متولی این بخش باید رفتار و کردار را با توجه به تغییر اقلیم تغییر دهند.

اورانی با بیان اینکه اگر قرار است باغی اصلاح شود دما، رطوبت و دیگر موارد فنی باید طی ۱۰ سال مورد مطالعه قرار گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر در قوچان برخی باغداران برای باغات انگور و درختان هسته‌دار سایه‌بان ایجاد کرده‌اند که این اقدام می‌تواند در تابستان ۷ درجه نسبت به باغ‌های دیگر فاقد سایه‌بان کاهش دما ایجاد کرده و حتی تبخیر را ۳۵ درجه پایین می‌آورد و همین موارد از سرمازدگی و تگرگ جلوگیری می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به ابلاغ حدود ۱۷۲ میلیارد تومان تسهیلات به این استان برای سال جاری، بیان کرد: باغداران از این ظرفیت تسهیلات برای نصب دستگاه‌های ضدتگرگ و غیره استفاده کنند زیرا در هرجایی که این دستگاه‌ها استفاده شده، تگرگ خسارتی نداشته است.

وی با یادآوری این موضوع که باید روش‌های بیمه محصولات کشاورزی دچار تغییر شود چون عمده بیمه محصولات، بیمه هزینه تولید است اما توقع کشاورز بیمه درآمد می‌باشد، گفت: کشاورزان بیمه محصولات زراعی و باغی را انجام دهند اگرچه ممکن است در حوزه بیمه، کشاورزان و باغداران اعتراضاتی داشته باشند زیرا عموم آن‌ها خسارت وارده را بر اساس درآمد از دست رفته انتظار دارند.

اورانی تأکید کرد: بهتر است صندوق بیمه محصولات کشاورزی، مثل گندم، بیمه کردن در محصولات باغی را هم چند گزینه‌ای کنند تا امکان انتخاب را به کشاورزان و باغداران بیشتر دهد و اگر کسی خواست در باغ از تولید بالایی برخوردار شود به همان میزان هزینه بیمه بیشتری پرداخت کند و در خسارت هم غرامت بیشتری دریافت کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، میزان سطح زیرکشت محصولات باغی این استان را ۳۳۰ هزار هکتار دانست و اظهار کرد: عمده محصولات باغی خراسان رضوی سیب، زعفران، انگور، انار، هلو، شلیل و گردو هست که در سرمازدگی امسال ۱۰ تا ۱۵ درصد به طور متوسط آسیب به محصولات وارد شده که ممکن است در شهرستانی بیشتر و در شهرستان دیگری کمتر شود.

منبع: فارس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.