"مهربانی کودکانه" طرحی است که مدیریت شهری مشهد برای ترغیب کودکان به درخانه ماندن و تهیه بسته‌های فرهنگی و اقلام بازی برای کودکان حاشیه شهر برنامه ریزی و عملیاتی کرده است.

"مهربانی کودکانه" طرح شهرداری مشهد برای روزهای کرونایی

به گزارش قدس آنلاین، آمار کودکان زیر ۶ سال خراسان رضوی بیش از  ۱۳۰ هزار نفر است که بیش از ۶۰ درصد این جمعت در مشهد ساکن است و این درحالی است که حدود یک سوم از جمعیت سه و نیم میلیونی کلانشهر مشهد نیز در مناطق حاشیه هر ساکن هستند.
با شیوع ویروس کرونا افراد، نهادها و خیران در بخش‌های مختلف دغدغه معیشت جمعیت حاشیه‌نشین را داشته و دارند اما در میان این جمعیت، کودکانی هستند که بیش از دو ماه است از فضای بازی با دوستان و همنوعان خود دور مانده و ناچار به درخانه ماندن شده اند اما کمتر به آنها توجه می شود.
کودکانی که به واسطه شرایط نامناسب اقتصادی خانواده مانند سایر همنوعان خود امکان برخورداری از بازی‌های کامپیوتری و سرگرمی‌های نرم افزاری را ندارند از این رو فرهنگسرای کودک و آینده و سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد طرح "مهربانی کودکانه" را برای پر کردن اوقات این کودکان برنامه ریزی و اجرا کردند.


توزیع بسته‌های سرگرمی و فرهنگی بین کودکان حاشیه شهر
معاون فرهنگی سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد در این خصوص گفت: با شیوع ویروس کرونا، اقدامات مختلفی در حوزه سلامت، بهداشت و تامین کالاهای اساسی  صورت گرفت اما در این میان بخش فرهنگی و به ویژه کالاهای فرهنگی مخصوص کودکان کمی مغفول ماند.
صدار یوسفی افزود: در شرایط فعلی و با در خانه ماندن، انرژی‌های کودکانه تخلیه نمی‌شود، همچنین در حاشیه شهرها نیز خانواده‌ها کمتر از اینترنت و بازی در فضای مجازی برخوردار هستند لذا این موضوع توسط فرهنگسرای کودک و آینده آسیب‌شناسی شد.
وی با اشاره به اجرای طرح مهربانی کودکانه برای تشویق کودکان حاشیه شهر مشهد ادامه داد: در مرحله اول اجرای این طرح که روز ۲۳ فروردین ماه کلید خورد به همت فرهنگسرای کودک و آینده و معاونت فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد بیش از هزار و ۵۰۰ بسته فرهنگی برای توزیع در میان کودکان حاشیه شهر آماده شد.
معاون فرهنگی سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد گفت: این بسته‌ها شامل اقلام فرهنگی مختلف نظیر کتاب، لوح فشرده، پازل، اسباب بازی و دفتر نقاشی است.
یوسفی افزود: در این مرحله منابع مورد نیاز از سوی شهرداری تامین شد اما با توجه به آمار بالای جامعه هدف، تلاش می‌شود از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و خیران هم در ادامه اجرای این طرح استفاده شود.


مهربانی کودکانه با آموزش‌های شهروندی
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز در خصوص این طرح اظهار داشت: با توجه به تعطیلی مدارس و فضاهای بازی، توجه به کودکان و نوجوانان در شرایط فعلی بسیار ضروری است و نباید از این قشر غافل شد.
احسان اصولی افزود: در شرایط فعلی اوضاع اقتصادی برای خانواده های کم برخوردار بسیار سخت‌تر شده لذا باید این خانواده‌ها مورد حمایت قرار گیرند همچنین در کنار بحث‌های مبارزه‌ای و مقابله با شیوع ویروس کرونا، در زمینه روح و روان کودکان نیز باید متمرکز شویم.
وی ادامه داد: طرح مهربانی کودکانه ابتکار خوبی است که منجر به توجه به کودکان در شرایط قرنطینه می‌شود و در این طرح سعی شده با توزیع بسته‌های فرهنگی تا حدودی اوقات فراغت کودکان ساکن در مناطق کم‌برخوردار پر شود.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در این طرح سعی شده از اقلامی استفاده شود که منجر به افزایش سطح دانش شود و به آموزش‌های شهروندی هم در تهیه این بسته‌های فرهنگی توجه شده‌ است.

اصولی اظهار امیدواری کرد که با کمک و نقش‌آفرینی خیرین، تشکل‌های مردم‌نهاد و آحاد مردم، شرایط بهتری برای کودکان مناطق کم‌برخوردار شهر فراهم شود.

منبع:ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.