پنج فرستاده دبیر کل سازمان ملل به خاورمیانه در بیانیه‌ای مشترک توقف درگیری‌ها در خاورمیانه را به منظور تمرکز تلاش‌ها بر مبارزه با کرونا خواستار شدند.

درخواست مشترک ۵ فرستاده سازمان ملل برای توقف درگیری‌ها در غرب آسیا

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پنج فرستاده دبیرکل سازمان ملل متحد در هر یک از کشورهای سوریه، لبنان، عراق، یمن و فلسطین  روز شنبه در بیانیه‌ای مشترک  از همه طرف‌های درگیر در منطقه خواستند  جنگ و درگیری را متوقف کرده و به میز مذاکره بازگردند.

این درخواست مشترک  در پاسخ به طرح «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل آمده است که در ۲۳ مارس گذشته توقف درگیری‌ها در همه نقاط جهان را خواستار شده بود.

در این بیانیه آمده است: «بسیاری از مردم خاورمیانه برای مدت زمان طولانی دچار درگیری و محرومیت شده‌اند و درحال حاضر به دلیل بحران ویروس Covid-۱۹ و اثرات احتمالی بلند مدت آن در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی رنج آنها در حال افزایش است».

این بیانیه به امضای «گئر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه،«یان کوبیچ» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در لبنان ، «جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق، «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن  و «نیکلای ملادینوف» هماهنگ‌کننده ویژه صلح سازمان ملل متحد در خاورمیانه رسیده است.

در این بیانیه مشترک آمده است: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم با حسن نیت و بدون پیش شرط وارد مذاکرات برای توقف فوری اقدامات خصمانه مستمر شوند و آتش‌بس کنونی را حفظ کنند و آتش‌بس را پایدارتر و جامع‌تر کنند و به راه حل‌های دراز مدت برای کشمکش‌های بی وقفه در همه نقاط منطقه دست یابند.

این پنج فرستاده سازمان ملل از همه طرف‌ها خواستند  با پیشه کردن حداکثر خویشتنداری و کاستن از شدت تنش‌ها برای حل اختلافات از طریق گفت‌وگو و مذاکره یا میانجیگری یا دیگر ابزارهای مسالمت آمیز اقدام کنند و همچنین از همه خواستند از هر گونه فعالیتی که به وخامت بیشتر در ثبات و امنیت هر کشور یا منطقه منجر شود امتناع کنند.

در این بیانیه  از جمله اهدف ایجاد آتش‌بس رسیدن کمک‌های بشردوستانه به دست آوارگان داخل کشورها و مناطق تحت محاصره خواند و گفت:« امروز هیچ کشوری یا منطقه‌ای یا جامعه‌ای نمی‌تواند به تنهایی با کرونا مبارزه کند همبستگی برای امروز الزامی است و فردا هم به آن نیاز بیش‌تری خواهیم داشت.از همین رو خواستار همکاری با سازمان ملل در توقف درگیری‌ها هستیم».

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.