بیشتر مردم، هیات‌های مذهبی را به عنوان هیات‌های عزاداری می‌شناسند اما شیوع کرونا باعث شد نقش اجتماعی این هیات‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. با توجه به شناختی که هر هیات نسبت به محله و اطراف محل خود دارد این نقش به خصوص در ارتباط با ارائه خدمات اجتماعی اثرگذارتر است.

کارکرد اجتماعی هیات‌های مذهبی در روزهای شیوع کرونا

به گزارش قدس آنلاین، پنج هزار و ۱۳۸ هیات مذهبی ثبت شده در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد دو هزار و ۵۳۸ هیات با چهار هزار عضو در مشهد قرار دارند.

شیوع کرونا و نحوه انتقال آن باعث شد که بسیاری از مراسم و تجمعات این هیات ها به منظور پیشگیری از شیوع و انتقال ویروس تعطیل شود. هیات‌های مذهبی خراسان رضوی هم در این رابطه و تعطیلی برنامه های خود با ستاد پیشگیری از کرونای استان فعالانه همکاری کردند.

بسیاری از این هیات‌ها هزینه هایی که قرار بود در مناسبت‌های مختلف از جمله ولادت حضرت علی(ع)، امام جواد(ع)، ولادت امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل و امام سجاد(ع)، عید مبعث، ولادت امام زمان(عج) انجام دهند را به نیازمندان اختصاص دادند و یا علاوه بر این‌ها در کار تولید ماسک و لباس پزشکی هم وارد شدند.

پذیرایی از افراد بی سرپناه

مسوول روابط عمومی شورای هیات‌های مذهبی خراسان رضوی با اشاره به همکاری هیات‌های مذهبی در پیشگیری از شیوع کرونا گفت: افراد کارتن خواب و معتادان نقش مهمی در انتقال ویروس دارند و یکی از راه‌های انتقال ویروس مراجعه این افراد به شهروندان برای تهیه غذای خود است.

علی قارونی اظهار داشت: به منظور پیشگیری از این کار از بیست و سوم اسفند پارسال تاکنون هر شب به  ۱۳۰ تا ۱۷۰ نفر از این افراد با رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در قسمتی واقع در خیابان نواب صفوی شام و حتی گاهی اوقات صبحانه داده می‌شود.

تولید ماسک و گان

مسوول مجتمع فرهنگی امیرالمومنین(ع) در خیابان فداییان اسلام مشهد هم گفت: این مجتمع پیش از شیوع کرونا، فعالیت‌های گسترده و وسیعی در اعیاد و مناسبت‌های مذهبی و مراسم هفتگی داشت از جمله برگزاری دعای هفتگی توسل و ندبه، جلسات هفتگی و برگزاری جشن و عزاداری به مناست‌های مختلف یا نورافشانی و گلباران حرم امام رضا(ع) به مناسبت ولادت امام جواد(ع) که با شیوع این ویروس اقدامات یاد شده تعطیل شد.

جلال نبی پور افزود: بعد از شیوع کرونا، در طبقه دوم مجتمع، ۱۲ دستگاه چرخ خیاطی مستقر کردیم تا تعدادی از بانوان کار تولید ماسک را انجام دهند. به خصوص این که در روزهای نخست ماسک کم یاب شده بود. در این رابطه روزانه دو هزار ماسک تولید می‌شد.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز این افراد برای تولید لباس گان برای کادر درمانی در بیمارستان‌ها اقدام کرده‌اند.

او با بیان این که این مجتمع در فضای مجازی هم فعال است افزود: هر چند مراسم حضوری تعطیل شده است اما در فضای مجازی مراسم را برگزار می‌کنیم. به این صورت که سخنران یا مداح در منزل خود سخنرانی می‌کند و به صورت مستقیم برای اعضای کانال پخش می شود. یا کلیپ های مختلف فرهنگی، مذهبی و آموزشی را در کانال مجتمع منتشر می‌کنیم.

توزیع بسته‌های معیشتی

مسوول هیات پناهندگان به حضرت ابوالفضل(ع) واقع در میدان توحید مشهد هم گفت: این هیات ۵۲ سال سابقه دارد و  از زمان تاسیس هیات در سال ۴۷، همیشه در فعالیت‌های مختلف مذهبی و عزاداری به صورت گسترده فعال بوده است. به خصوص در اعیاد شعبانیه با توجه به نام این هیات فعالیت‌های هیات مفصل‌تر انجام شده است.

جعفر رضوانی افزود: امسال که ویروس کرونا آمد تصمیم گرفتیم به جای برگزاری جلسات و مراسم جشن، هزینه‌های آن را برای نیازمندان، کارگران و افراد کم بضاعت صرف کنیم. به همین منظور به مناسبت‌های مختلف از جمله در ولادت امام حسین(ع) حضرت ابوالفضل(ع) و امام سجاد(ع) همچنین ولادت امام زمان(عج) بسته‌های مختلف معیشتی و میوه بین محرومان توزیع کردیم.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در روز نیمه شعبان به نام یاران حضرت ولی عصر(عج) ۳۱۳ بسته حمایتی معیشتی شامل ۱۲ قلم کالا از جمله برنج، حبوبات، رب، تن ماهی، سیب زمینی و پیاز، قند و شکر به ارزش هر بسته دست کم ۳۱۵ هزار تومان توزیع شد.

او اضافه کرد: خوشحالیم که به سهم خود قدم کوچکی در حمایت از محرومان و نیازمندان برداشته‌ایم و امیدواریم این فعالیت ها مورد قبول خدای متعال و اهل بیت(ع) قرار گیرد.

ضد عفونی کردن معابر

مسوول هیات انصارالمحسن مشهد واقع در خیابان بهار و مسوول کمیته بازرسی شورای هیات‌های مذهبی خراسان رضوی هم اظهار داشت: با شیوع کرونا، از پانزدهم اسفند پارسال این کمیته به منظور مدیریت فعالیت هیات‌ها تشکیل شد.

حسین لوایی افزود: از جمله فعالیت‌هایی که هیات‌ها با تعطیل کردن مراسم خود در این دوره انجام می‌دهند کمک به نیازمندان و اقشار کم برخوردار است  و برای این که یک محله یا منطقه مورد توجه قرار نگیرد و از بقیه مناطق غفلت شود و همچنین کمک‌ها بین مناطق مختلف متناسب توزیع شود تشکیل این کمیته ضروری بود.

وی ادامه داد: کمک های مختلف هیات‌ها در این مدت در بین مناطق مختلف توزیع شده است که شامل بسته های معیشتی و بهداشتی است.

مسوول هیات انصارالمحسن مشهد با بیان این که ضدعفونی کردن حسینیه‌ها، مساجد، بیمارستان‌ها و اماکن ترک اعتیاد از دیگر فعالیت‌های هیاتهاست افزود: تهیه اقلام خوردنی از جمله چهار مغز، پرتقال و سیب برای کادر پزشکی بیمارستان‌ها و توزیع آب معدنی از دیگر اقداماتی است که هیات انصارالمحسن در این مدت انجام داده است.

لوایی اظهار داشت: در فاصله چهارراه لشکر تا چهارراه بیسیم نیز یک مکان با تانکر هزار لیتری محلول ضدعفونی برای خودروها ایجاد شده است که هر خودرو با قرار گرفتن در آن به مدت پنج ثانیه ضدعفونی می‌شود.

وی ادامه داد: لازم است که رسانه‌ها و به خصوص صدا و سیما فعالیت‌هایی که هیات‌های مذهبی انجام می‌دهند را مورد توجه قرار دهند. زیرا این فعالیت ها مردمی است و مردم نیازمند مشوق هستند و هر چه این فعالیت‌ها بیشتر دیده شود مردم هم بیشتر در این عرصه‌ها وارد می شوند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.