تعطیلی جلسات علنی مجلس موجب شد تا نوک پیکان انتقادهای بسیاری از مردم جامعه به سمت نمایندگان نشانه رود و این موضوع مطرح شود که مجلس در این روزهای سخت با مردم همراه نیست.

نفس تنگی بهارستان در روزهای کرونایی

قدس آنلاین:  آغازین روزهای بروز بحران کرونا در کشور با انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی مصادف شد و ستاد ملی مبارزه با کرونا که با مصوبه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده بود، دستور به تعطیلی مجلس داد.

تعطیلی جلسات علنی مجلس موجب شد تا نوک پیکان انتقادهای بسیاری از مردم جامعه به سمت نمایندگان نشانه رود و این موضوع مطرح شود که مجلس در این روزهای سخت با مردم همراه نیست.

مجلس پیش از تعطیلی رسمی خود، در نشست ۵ اسفند جلسه‌ای غیر علنی با حضور سیعد نمکی، وزیر بهداشت و درمان درباره بیماری کرونا برگزار کرد و بدین ترتیب باید گفت از زمان این جلسه تا هفته گذشته، مجلس عملاً جلسه‌ای را برای تدبیر و بررسی عبور از بحران کرونا ترتیب نداد.

تنها سه جلسه آنلاین آن‌هم بدون حضور تمامی نمایندگان

اما بیشتر نمایندگان انتقادهایی را که درباره انفعال و تعطیلی مجلس مطرح می‌شود، قبول ندارند و این مسئله را به گردن ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌اندازند. ستاد ملی مبارزه با کرونا به صورت مکتوب و رسمی درخواست خود برای متوقف کردن جلسات علنی و غیرعلنی مجلس را ابلاغ کرد. پس از آن و در طول این مدت نیز تنها سه جلسه آنلاین و آن‌هم بدون حضور تمامی نمایندگان در جلسات برگزار شد که این مسئله حتی صدای برخی از نمایندگان را درآورد.

در همین رابطه، محمود صادقی با گلایه از اینکه چرا در این شرایط نشست‌های کمیسیون‌های تخصصی برگزار نشده است، تصریح کرد: ستاد مقابله با کرونا اگر هم می‌خواست مجلس تعطیل شود، باید کمیسیون‌های تخصصی مانند کمیسیون بهداشت و کمسیون اجتماعی را حفظ می‌کرد؛ زیرا آن‌ها باید حضور می‌داشتند تا تذکرات و پیشنهادهای لازم را بدهند. فضای فعلی که علیه مجلس ایجاد شده، مایه سرزنش نمایندگان شده است. من به آقای لاریجانی گفتم که ای‌ کاش دست‌کم سامانه‌ای ایجاد می‌شد تا نمایندگان در آن تذکرات خود را به دولت می‌دادند؛ نه آنکه در اواخر کار مجلس احساس به‌حاشیه‌رفتن کنند و تنها کنش نمایندگان محدود به توییت‌کردن یا مصاحبه‌کردن شود.

تعطیلی مجلس؛ اقدامی غیر قابل توجیه در شرایط فعلی کشور

یا حتی حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تعطیلی مجلس در شرایط فعلی ایران را «غیر قابل توجیه» دانست و افزود: «معتقدم دست‌ها و اراده‌هایی خواسته یا ناخواسته درصدد است که مجلس تعطیل شود و نتواند نقش حیاتی خود را ایفا کند».

 همچنین پس از آن، مجلس یکشنبه (۱۰ فروردین) جلسه غیرعلنی داشت. پس از تعطیلات عید نوروز نیز اعضای هیئت رئیسه مجلس به همراه رؤسای کمیسیون‌های تخصصی روز یکشنبه ۱۷ فروردین جلسه ای را درباره راه‌های رسیدگی به وضعیت درآمدی اقشار آسیب‌پذیر و متأثر از شیوع ویروس کرونا برگزار کردند.

به گفته عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس، بررسی چگونگی تأمین درآمد قشری که اشتغال روزانه داشته و امروز به خاطر شیوع کرونا محل درآمدی ندارند، از مهم‌ترین موضوعات این جلسه بود که مقرر شد با همکاری دولت، محلی برای تأمین درآمد این افراد مشخص شود. همچنین ضرورت تعریف صحیح از فاصله گذاری اجتماعی و اطلاع‌رسانی به مردم از موضوعات دیگری بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

در نهایت پس از تعطیلی بیش از یکماهه، روز ۱۹ و ۲۰ فروردین مجلس جلسه علنی را با هماهنگی ستاد کرونا برگزار کرد.

نکته قابل تأمل اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به نوعی محور اقدام‌ها و اتخاذ تصمیم‌ گیری‌های لازم در رابطه با مقابله با کروناست، اوایل اسفند ماه با مصوبه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد و با اینکه در آن تعدادی از وزرا، مسئولان نظامی و فرهنگی حضور داشتند، اما در میان آنان خبری از حضور نماینده‌ای از سوی مجلس نبود.

مجلس سیاست و راهکارهای تشویقی را درنظر بگیرد

در همین زمینه، نماینده منتخب مردم اراک در مجلس یازدهم با انتقاد از عملکرد مجلس کنونی در خصوص بحران کرونا، اظهار داشت: مردم نسبت به رفتار مجلس دهم گلایه دارند و توقع حداقلی از مجلس دهم این بود که میزان روزهای تعطیل خود را کاهش می‌داد و همراه با دولت و مردم گام مؤثری را در مبارزه با بیماری کرونا بر می‌داشت.

محمدحسین آصفری در گفت‌وگو با قدس تصریح کرد: متأسفانه نمایندگان مجلس در موضوع مبارزه با کرونا نتوانستند آن انتظاراتی که از آنان به عنوان وکلای ملت تصور می‌شد را اجرایی کنند. گرچه در چنین شرایطی، برگزاری صحن علنی به حد نصاب خودش نمی رسید، اما مجلس می‌توانست در موضوع تشکیل و برگزاری کمیسیون‌های خود بهتر عمل کند. کمیسیون‌های تخصصی باید جلسات و مباحث کارشناسی خود را برگزار می‌کردند تا همفکری و راهکارهای مناسبی به نهادهای مسئول ارائه می‌دادند و از این طریق نیز در واقع مجلس دهم کارنامه بهتری از خودش بر جای می‌گذاشت.

وی همچنین افزود: مجلس با توجه به اینکه در ماه‌های پایانی عمر خود به سر می‌برد، آنچنان که باید نمی تواند در موضوع مبارزه با کرونا از بعد وظیفه نظارتی خود وارد عمل شود و همچنین ممکن است مجموعه‌ها چندان به تذکرات نظارتی آن توجه نکنند. بنابراین مجلس می‌تواند با اصلاح بودجه و تخصیص اعتبارات بیشتر برای اصناف، تولید کنندگان و کسانی که کسب و کارشان تعطیل شده، گام مؤثر و سازنده ای را در جهت کمک کردن به این افراد داشته باشد تا از تعطیلی همیشگی واحدهای اقتصادی و تشدید مسائل معیشتی جلوگیری کند.

نماینده منتخب مردم اراک در مجلس یازدهم تأکید کرد: نهادهای مسئول به خصوص مجلس به جای اینکه مصوبات هشدارگونه داشته باشند، باید سیاست‌های تشویقی را درنظر بگیرند و قوانین مرتبط با آن را تصویب کنند تا مردم خودشان برای ماندن در خانه پیشقدم شوند و دولت و مجلس را در مهار این بیماری کمک کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.