معاون وزیر خارجه روسیه با انتقاد از دستور ترامپ درباره تحریم روادیدی کشورهایی که شهروندانشان را از آمریکا خارج نمی‌کنند، گفت: بحران کنونی کرونا، زمان مناسبی برای استفاده از ابزارهای مجازاتی علیه سایر کشورها نیست.

 ریابکوف: آمریکا در شرایط همه گیری کرونا، نباید به فکر تحریم کشورها باشد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو ، اعلام کرد که مقامات مسکو حکم جدید "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا را مورد توجه قرار داده‌اند که در نظر دارد تا تحریم‌های روادیدی برای کشورهایی که اقدامات لازم برای خارج کردن شهروندان خود از ایالات متحده در شرایط همه گیری عفونت ویروس کرونا را انجام نمی‌دهند، اعمال کند.

ریابکوف با اشاره به اینکه، فعلاً زمان بسیار نامناسبی برای اعمال تحریم‌های جدید است، تأکید کرد که طرف روسی روند اوضاع و علائم ارسال شده در این رابطه را با دقت زیر نظر خواهد داشت.

این دیپلمات بلندپایه افزود: «اگرچه هنوز جزییات این تصمیم ترامپ بطور کامل مشخص نشده است ، ولی در هر صورت ، این مسئله واضح است که اکنون زمان مناسبی نیست تا شما به هر دلیلی به ابزارهای مجازاتی علیه سایر کشورها که هر یک از آنها درگیر شیوع بیماری کرونا هستند، روی بیاورید.»

به گفته وی، در شرایط کنونی، تنها تعامل و همکاری کشورها، نتیجه مثبتی در غلبه کردن بر این چالش جهانی خواهد داشت.  

پیش از این روز گذشته معلوم شد که ترامپ تفاهمنامه‌ای را امضاء کرده است که در آن اعمال تحریم‌های روادیدی برای کشورهایی که از بازگرداندن شهروندان خود از ایالات متحده امتناع می ورزند، یا این روند را در بستر همه گیری COVID-19به درازا می‌کشانند، در نظر گرفته شده است.

براساس متن سند ، این کشورها خطرات غیرقابل قبولی برای بهداشت عمومی ساکنین ایالات متحده فراهم کرده و آنها را در معرض خطر قرار می دهند. وزارت امور خارجه باید فهرستی از این کشورها را به وزارت امنیت داخلی آمریکا ارائه دهد و بعد از آن اجرای طرح تحریم روادیدی آغاز خواهد شد.

آمریکا نخستین کشوری خواهد بود که سلاح در فضا مستقر می‌کند

معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سئوال دیگری ابراز اطمینان کرد که ایالات متحده اولین کشوری خواهد بود که تسلیحات نظامی در فضا مستقر می‌کند.

سرگئی ریابکوف گفت: «با توجه به نشانه‌های موجود، دقیقاً آمریکا نخستین کشوری خواهد بود که است با تمام مبدل به وضعیتی خواهد شد که در صورت عدم وجود راه حل مناسب برای این مشکل ، سامانه‌های تهاجمی در فضای بیرونی زمین مستقر می کند.»

به گفته وی، طرف روسی بارها به ایالات متحده پیشنهاد داده تا پیش‌نویس توافقنامه روسیه و چین درباره جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضا،مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

این دیپلمات افزود: «آنها از آمریکا خواسته‌اند تا به این تلاش ملحق شود ، یا حداقل به طور بی طرفانه به پیشنهاد ما نگاه کرده و تعهد سیاسی را بپذیرد که نخستین کشوری نباشد که سلاح نظامی در فضا مستقر کند. با این حال، هر بار آمریکایی‌ها سعی می کردند  تا "تعهدات مضاعفی" را به طرفین توافق تحمیل کنند.

بر اساس گزارشات قبلی ، "کریستوفر فورد" دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امنیت بین المللی و منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ، از ابتکار روسیه و چین برای انعقاد توافقنامه‌ای بین المللی برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضا انتقاد کرد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که مسکو و واشنگتن در خصوص ایجاد یک گروه کاری در زمینه امور فضایی توافق کرده‌اند.

ریابکوف توضیح داد: «از لحاظ عملی ، ترکیب این گروه هنوز مشخص نشده و ما در مرحله توافق در زمینه دستور کار فعالیت آن هستیم ، یعنی موضوعاتی که این گروه بر روی آنها کار انجام خواهد داد. دستور کار این گروه کاری به احتمال زیاد طی هفته‌های آینده یا در بدترین حالت، طی یکی دو ماه تعیین خواهد شد.»

به گفته وی ، طرف روسی مایل است که از مقامات واشنگتن واکنش مشخصی به نظریات و دیدگاه‌های پیشنهادی مسکو برای دستور کار این گروه بشنود.

هفته گذشته دونالد ترامپ دستورالعملی را برای حمایت از توسعه تجاری منابع موجود در ماه و سایر اجسام آسمانی امضاء کرد و به دولت آمریکا دستور داد تا در برابر هرگونه تلاش برای در نظر گرفتن فضای بیرونی کره زمین به عنوان اموال کل بشریت ، مقاومت کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.