یک منتقد معتقد است، گردش در سینما قاعده و مفهوم خاص خودش را دارد و به نظر نمی‌رسد اکران آنلاین فیلم‌های تازه از طریق نت حرکت نتیجه بخشی باشد و فکر نمی‌کنم اکران آنلاین راه حلی برای صنعت رو به موت و پر از گرفتاری سینمای ایران باشد.

اکران آنلاین راه‌حلی برای صنعت رو به موت سینمای ایران نیست/تعطیلی سالن‌های سینما منجر به بیکاری حدود ۱۰ هزارنفر شده است

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، رضا درستکار منتقد سینما در واکنش به اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی در فضای مجازی اظهار کرد: محل و لوکیشن سینما و نمایش فیلم در آن معنی خودش را دارد و به نظرم این قبیل برنامه‌ها برای سینما ضرورتی ندارد.

وی در ادامه افزود: شرایطی که در حال حاضر بر فضای جامعه حاکم شده یک وضعیت اضطراری است و تصمیم گیری‌ها نیز تابع احساسات و موضوعات مختلفی است. سینما هم از این قاعده مستثنی نیست و مانند سایر صنایع دچار آسیب شدید شده است.

این منتقد یادآور شد: پیش از این که درگیر بحران کرونا شویم در سینما گرفتاری‌هایی داشتیم و در واقع کرونا اولین ضربه را به صنعت نمایش و به صورت اخص به سینما زد. ببینید! زمانی که سینما بسته شود اهالی یک صنعت از کار بیکار می‌شوند. درست است که پول زیادی در این صنعت در گردش نیست اما رقمی در حدود ۸ تا ده هزار نفر از این راه ارتزاق می‌کنند و منهای بخش بسیار اندکی از جامعه سینمایی که شامل هنرپیشه‌های طراز اول از نظر قیمت هستند، باقی اهالی سینما از طبقه متوسط جامعه هستند. بنابراین تعطیلی سالن سینما منجر به بیکاری کارگر سالن سینما تا کارگردان سینما شده و در همه اشکال و صنف های مرتبط با سینما آسیب رسان بوده است.

درستکار یادآور شد: حال مسئولان برای این که یک راه حلی برای این مسئله پیدا کنند، پخش و اکران آنلاین فیلم را مطرح کردند که به نظرم اصلاً اسمش راه حل نیست و در واقع ایده یا نظریه‌ای در رابطه با این مسئله است که فیلمی اکران شود و پولی به صاحب فیلم بازگردد اما نام این کار، گردش سینما نیست، گردش سینما معنی و مفهوم دارد.

این منتقد در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: اما از این منظر که مردم در خانه‌هایشان هستند و به محصولات فرهنگی نیاز دارند و باید به روز باشند، این درست است و باید به این مسئله اهمیت داد. به نظرم اینجا باید تلویزیون کمک و این وضعیت و بحران پیش آمده را مدیریت می کرد که نکرد، زیرا توانش را ندارد و ظاهراً سرمایه مالی و انسانی لازم هم در اختیارش نیست. اما این که فیلم بدون اکران عمومی وارد اینترنت شده و از طریق نت عرضه شود و بگوییم که شباهتی به عملکرد سینماهای خارجی داشته باشد، متأسفانه من چنین چیزی را نه درک می‌کنم و نه به آن علاقه‌مندم.

درستکار در ادامه اظهار کرد: بنابراین اکران آنلاین راه حلی برای صنعت رو به موت و پر از گرفتاری سینمای ایران نیست. اما اینکه مردم به فیلم جدید نیاز دارند بله این درست است که البته این را هم می‌شود با فیلم‌های جامانده از اکران در سال‌های قبل که اتفاقاً تعدادشان هم بسیار زیاد است، جبران کرد. به نظرم اینجا ارشاد می‌توانست برای آن فیلم‌ها تمهیداتی در نظر بگیرد و به فیلم‌هایی که منتظر اکران هستند اجازه می‌داد اکران شوند. این راه حل خوبی بود اما اکران فیلم‌های تازه تصمیمی است که فکر نمی‌کنم نتیجه خوبی از آن حاصل شود. در واقع درست است که «خروج» اولین فیلم برای چنین تجربه‌ای است اما بعید می‌دانم از این «خروج» خروجی خوبی برای سینمای ایران بیرون بیاید.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما آیا فیلمسازانی که به فروش فیلم هایشان در گیشه امیدوار هستند آیا تن به اجرای چنین طرحی می‌دهند؟ اظهار کرد: من اگر جای آنها باشم چنین کاری نمی‌کنم و بعید هم می‌دانم آنها فیلمشان را این گونه اکران کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.