فرماندار جوین گفت: شدت بارندگی ها به حدی بود که هر لحظه احتمال شکستن و تخریب سد کمایستان وجود داشت و اگر این سد تخریب می شد روستاهای پایین دست در معرض خسارات زیاد جانی و مالی قرار می گرفتند.

شکستن سد کمایستان جوین و بروز خسارات جانی، دور از انتظار نبود / برخی از راه های ارتباطی هنوز مسدود است / اتصال مجدد آنتن دهی تلفن های همراه و اینترنت کلات پس از بارندگی ها

حسین جمشیدی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: در روز گذشته بارش باران در مدت زمان کوتاه ولی با شدت زیاد دراین منطقه رخ داد. این اتفاق باعث شد که ورودی سد کمایستان به ۶۰۰ متر مکعب آب برسد. وضعیت این سد به شدتی وخیم شد که سرریز سد پاسخگوی حجم ورودی آب نبود و آب درحجم بالا از روی تاج سد عبور کرده و به پایین دست سد منتقل می شد.

وی ادامه داد: این ماجرا بسیار نگران کننده بود و هر لحظه احتمال شکستن و تخریب سد کمایستان وجود داشت و اگر سد تخریب می شد روستاهای پایین دست در معرض خسارات زیاد جانی و مالی قرار می گرفتند. اما خوشبختانه با کاهش بارندگی، دبی ورودی به دریاچه سد کمتر شد و وضعیت سد کمایستان به شرایط نرمال رسید.

وی اظهار کرد: اکنون بیشترین مشکل موجود پس از بارندگی های اخیر جوین، مربوط به راه های ارتباطی می شود. راه اصلی جوین به جغتای پس از ساعتها مسدود بودن، به تازگی بازگشایی شد. اما راه جوین به نقاب به علت اینکه در روستاهای راضیه و زورآباد قسمتهایی از جاده تخریب شده است، هنوزنتوانسته ایم این راه را بازگشایی کنیم.

وی در خصوص وضعیت ریل های راه آهن وتردد قطارها در جوین نیز گفت: به علت سیل اخیر در جوین، راه آهن سراسری در این شهرستان به مدت سه ساعت مسدود شده بود که شب گذشته با تلاش های فراوان توانستیم آن را بازگشایی کنیم.

وی بیان داشت: در بخش کشاورزی و واحدهای مسکونی نیز خسارت های زیادی وارد شده است. برخی از خطوط گازرسانی نیز در سیل اخیر آسیب دیده است. خوشبختانه تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است، اما خسارات مالی بسیار زیاد است. منتظر هستیم تا شرایط به حالت عادی در آمده تا بتوانیم خسارات وارده را برآورد کنیم.

برقراری مجدد خطوط اینترنت و آنتن دهی تلفن های همراه در کلات

مهدی ناصری، فرماندار کلات نیز به خبرنگار قدس آنلاین گفت: بارش های اخیر در کلات به رغم حجم بالا، خوشبختانه در مدت زمان زیاد و با شدت کم همراه بود و به همین دلیل باعث بروز سیلاب گسترده در شهرستان کلات نگردید. اما این بارندگی، بدون خسارت هم نبود.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که بارندگی های اخیر برای کلات بوجود آورد قطع تلفن های همراه بود. برخورد صاعقه به دکل تلفن همراه در محدوده کبکان باعث بروز این مشکل شده بود. همچنین در اثر آبگرفتگی ای که در محدوده امامقلی به سمت درگز رخ داده بود، خطوط فیبر نوری کلات آسیب دیده بود. این دو مشکل اکنون برطرف شده است.

وی ابراز کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و شیب های تندی که در کلات وجود دارد، نزدیک به صد حوزه آبریز وارد شهر کلات می شود. با این شرایط در زمانی که بارندگی با شدت فراوان روبرو باشد شاهد بروز خسارات زیادی به کلات خواهد بود.

ناصری اضافه کرد: به همین دلیل در حوزه آبهای سطحی در شهر کلات مطالعاتی صورت گرفته است تا بتوانیم هر چه سریعتر با استفاده از طرح های آبخیزداری و آبخوان داری بر این مشکلات فائق آییم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.