محمد حسین آصفری اظهار داشت: دولت اگر در دو سال گذشته ظرفیت و زمانی را که صرف مذاکره و چانه زنی با اروپایی ها برای حفظ برجام و تامین منافع اقتصادی از کانال اینستکس کرد برای توسعه روابط با همسایگان، کشورهای غرب آسیا و آسیای میانه کرده بود به مراتب دستاوردهای بیشتر و پایدار تری داشت، اگر بتوان گفت مذاکره با اروپا دستاوردی داشته است!

مجلس آینده باید تمرکز سیاست خارجی بر اروپا را از بین ببرد/ دولت در توسعه روابط با همسایگان به مراتب دستاوردهای بیشتری خواهد داشت

دکتر محمد حسین آصفری منتخب مردم اراک در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی را یکی از حوزه های توجه و حساسیت مجلس اینده عنوان کرد و گفت: امروز یکی از الزامات توسعه ، داشتن ارتباطات و روابط قوی در عرصه بین‌المللی و تعامل گسترده و فعال در عرصه جهانی است.

وی افزود: آنچه ما در بحث سیاست خارجی باید بدان توجه داشته باشیم عزتمندی جمهوری اسلامی  همراه با توجه به حکمت و مصلحت تا مثل گذشته تمرکز و اصرار بر رفع برخی از مشکلات و موانع اقتصادی سبب چشم پوشی و غفلت از حوزه های دیگر نشود. هرچه توانمندی ما بالاتر برود قدرت چانه زنی ما بالاتر خواهد رفت. برای این مهم باید به استقلال و خودکفایی بر مبنای اقتصاد مقاومتی و توان داخلی دست یابیم. اولین مرحله توانمندی کشور در همه ابعاد امنیتی، نظامی اقتصادی و تولیدی است.

آصفری اظهار داشت: مجلس امروز دو وظیفه دارد یک ریل گذاری برای اینکه دولت برنامه های خودش را در سیاست خارجه بر مبنای راهبردهای نظام پیش ببرد و دوم نظارت بر سیاست خارجی دولت به نحوی که به عزت کشور و تامین منافع و مصالح کشور منجر شود.

عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دولت همه تخم مرغ های خود را ابتدا در سبد برجام و مذاکرات هسته‌ای و پس از خروج ترامپ از این توافق و اثبات نقدها و هشدارهای منتقدان این توافق که دولت بر آنها برچسب دلواپس زد، در سبد اروپایی ها  گذاشت و از دیگر حوزه‌ها  مثل آسیای‌ میانه و به ویژه همسایگان و کشورهای منطقه غفلت کرد، تصریح کرد: دولت روحانی اگر نیمی از این ظرفیت را در حوزه خلیج فارس، غرب آسیا و آفریقا گذاشته بود به مراتب دستاوردهای اقتصادی بیشتری داشت. اما  دولت هنوز هم با وجود تجربه دو سال گذشته و خروج آمریکا از برجام تمایل دارد مشکلاتش را از طریق اروپایی‌ها حل کند.

منتخب مردم اراک در مجلس یازدهم اضافه کرد: این ناشی از مشاوران بد و مشورت های بدی است که به آقای روحانی داده می شود و حضور افرادی در دولت که هنوز تلاش دارند اینستکس و توافق با تروئیکای اروپایی را بزک کرده به به ایشان بقبولانند.

وی گفت: جای تعجب دارد که رئیس جمهور نیز علی رغم اینکه می بیند دو سال است اروپایی ها زمان می کشند و ایران را سر می‌دوانند و به هیچ یک از تعهداتشان عمل نکرده‌اند باز هم تصور می کند از این دیگ آبی برای دولت او گرم می‌شود در حالی که اروپایی‌ها شریک دزد هستند و رفیق قافله.مجلس آینده باید تمرکز سیاست خارجی بر اروپا را از بین ببرد

آصفری خاطرنشان کرد: در یکی دو سال اخیر البته پاره‌ای اصلاحات در دیدگاه و راهبرد دولت نسبت به محیط پیرامون و کشورهای همسایه و ظرفیت های منطقه‌ای صورت گرفته که اتفاقی مثبت است اما کافی نیست و باید تمرکز سیاست خارجی ما در همه حوزه های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی بر توسعه روابط منطقه ای خصوصا با همسایگان ما باشد که مفر ما برای شکست دادن تحریم هاست.هرچه روابط ما با همسایگان و کشورها و ظرفیت‌های منطقه‌ای توسعه یابد  خود به خود توسعه روابط ما با اتحادیه اروپا هم رقم خواهد خورد.

وی تاکید کرد: تا وقتی ما متمرکز بر وعده‌های اروپایی‌ها باشیم و منتظر گشایش و کمکی از طرف آنها این اتفاق رخ نخواهد داد  چون آنها عملا دنباله رو آمریکا هستند  یا در نگاه خوشبینانه قادر نیستند مخالف با سیاستهای آمریکا قدامی انجام دهند.

وی با اشاره به سیاست قطره چکانی اروپا در راه اندازی اینستکس و محدود کردن آن به مبادلات دارویی وغذایی، این ترفند را برای سرگرم کردن و امیدوار نگه داشتن دولت روحانی برای ماندن و امتیاز دادن عنوان کرد و گفت: زمان به سرعت در حال از دست رفتن است و در صورتی که نگاه دولت در حوزه سیاست خارجی تغییر بنیادی نداشته باشد روحانی فرصت را از دست خواهد داد مجلس یازدهم نباید اجازه دهد این زمان از دست برود.

وی در خصوص موانعی  توسعه روابط منطقه‌ای گفت: مانع اصلی  نگاه بی‌اعتمادی است که بین کشورهای منطقه وجود دارد و دولت باید از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی در بسترهایی همچون اتحادیه بین المجالس، اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی، اتحادیه مجالس شش کشور منطقه و اتحادیه  اوراسیا برای غلبه بر این فضا بهره بگیرد. دولت فکر می کند اگر با بزرگ و ارباب برخ کشورها توافق کند نوچه‌های انها هم به طرف ما خواهند آمد اما اینگونه نیست و آنها همواره به دنبال تخریب هستند.

آصفری اظهار داشت: آمریکایی‌ها بخاطر منابع ارزشمند منطقه مترصد حضور و تاثیر گذاری و مدیریت روابط کشورهای آن هستند. اولا دولت‌ها باید متوجه این واقعیت باشند. آمریکا برای استفاده از این منابع ایران هراسی می‌کند. باید با این روش مقابله کرد. مجلس هم خودش ظرفیت خوبی در روابط پارلمانی دارد هم در هدایت و راهنمایی دولت.

خوشبختانه در ایام اخیر برخی وقایع مثل بحران ناشی از کرونا سبب شد تا برخی کشورها قدری واقع بینانه به مسائل نگاه کنند و اتفاق های خوبی در روابط ما با کشورهای منطقه رخ داد که می تواند آغاز یک دگرگونی باشد اگر دولت هوشیارانه آنرا مدیریت کند و اجازه ندهد جریان های افراطی و حکومت‌های معاند مثل عربستان این فضا را به هم بزنند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در عراق هم دولت قانونی در حال سامان گیری است و دیدیم که تلاش های آمرکایی‌ها برای به قدرت رساندن یک چهره نزدیک و همگرا با آنها به نتیجه نرسید.تشکیل دولت قانونی و کابینه جدی در عراق قطعا زمینه توسعه بیش از پیش ما با عراق را که نقش موثری هم در تعاملات منطقه‌ای ما و هم در مقابله با تحریم ها دارد فاهم خواهد آورد.

وی گفت: در افغانستان هم عملکرد هوشیارانه در مسیر کمک  به حل برخی چالش های سیاسی موجود می‌تواند روند شکل گیری دولت جدید و توافق ملی و بی الافغانی را تسهیل کند و مانع از تخریب بسترهای موجود روابط اقتصادی، فرهنگی و امنیتی و سیاسی بین دو کشور شود. بی شک مجلس در این حوزه‌ها حساسیت لازم را دارد و از ظرفیت هدایت و نظارت خود استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.