شیراز- بنا بر اظهارات متخصصان قابلیت تکثیر و انتشار ویروس کرونا بسیار بالاست اما در این‌بین برخی از افراد مغرض و رسانه‌های بیگانه نشان دادند که سرعت انتشار و تکثیر شایعاتشان از این ویروس برای بالا بردن تب ناامیدی در جامعه بیشتر است.

«اتباع بیگانه»و شایعات بیگانگان/شایعه سازان به مرده و زنده رحم نمی کنند

قدس آنلاین-گروه استان ها: از شایعات جهانی مانند این خبر که مردم ایتالیا پول‌هایشان را در خیابان ریختند تا کشته شدن یک شهروند فیلیپینی به دلیل نزدن ماسک توسط پلیس که بگذریم در کشور ما نیز شایعاتی مانند ویروس در حال انتشار است که دایره آن تا تمامی شهرها و روستاها  و حتی دامن متوفیان را هم گرفته است و تقریباً هیچ طبقه و گروهی را بی‌نصیب نگذاشته است!

شایعه‌سازان که از هر طریقی حتی باور های مذهبی برای ضربه به اعتقادات مردم بهره می برند حتی تا مرحله جعل حدیث «کرون» نیز پیش رفته و مدعی شدند که ائمه اطهار در چهارده قرن پیش شیوع و گسترش ویروس کرونا را در دنیا پیشگویی کرده بودند!

ازآنجاکه شایعه سازان باهدف ضربه به عقاید مردم، باورهای دینی و گسستن هرگونه برادری و برابری در تلاش هستند حتی از مرده ها هم نگذشته و ادعا می کنند که مسئولان با شستن اجساد کرونایی شبکه آب شهر را آلوده کرده اند!

برخی از افراد دلسوز حقوق بشر هم  حال چه این طرف آب باشند یا آن طرف مدعی است که ادعا می کنند مسئولان استان فارس اتباع بیگانه را در هیچ‌ یک از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نمی پذیرند و در صورتی هم که پذیرش کنند هزینه‌های بسیاری هنگفتی از خانواده آن‌ها اخذ کرده و یا بیمار آن ها را تا پرداخت کامل بدهی در بیمارستان به گرو  نگاه می دارند!

بسیاری از کاربران شبکه‌های مجازی که تا حالا سعی داشتند مردم و مسئولان را به هر طریقی به جان یکدیگر بیندازند حتی از مرده‌ها هم نگذشته و لذا ادعا می‌کنند که متوفیان کرونایی شبکه آب را آلوده می‌کنند! و البته حرف و حدیث های دیگری که تمامی ندارد از جمله خبر نازایی بانوان و ازبین رفتن محصول به دلیل دفن متوفیان کرونایی در روستاهای  مازندران که خود حدیث مفصلی دارد.

حمایت از اتباع بیگانه

در همین رابطه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس بابیان اینکه تاکنون هیچ مورد مثبت ابتلای اتباع خارجی به کرونا در این استان گزارش نشده است اظهار می‌کند: در صورت ابتلای این اتباع خارجی به این بیماری، درمان آن‌ها رایگان خواهد بود.

سید احمد احمدی زاده  بابیان اینکه  طبق پیگیری و رایزنی با دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان در  شیراز، کمک‌های نقدی و غیر نقدی به تعدادی از خانوارهای آسیب‌پذیر اتباع خارجی که دارای مشکلات معیشتی شدید هستند داده‌شده است  می‌افزاید: تعداد اتباع خارجی مجاز استان فارس حدود ۲۰۰ هزار نفر است که بر اساس هماهنگی انجام‌شده با بیمه سلامت استان، دفترچه‌های بیمه سلامت اتباع خارجی که اعتبار آن‌ها پایان‌یافته بدون مراجعه به دفاتر پیشخوان تا سی‌ام اردیبهشت ۹۹ تمدید اعتبارشده‌ است و لذا مراکز درمانی ملزم به ارائه خدمات درمانی به صاحبان دفترچه‌ها هستند.

وی عنوان می‌کند: به‌منظور اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به اتباع بیگانه در استان، تاکنون ۷۶ هزار پیامک با محتوای آموزشی و همچنین تأکید بر لزوم در خانه ماندن برای اتباع خارجی دارای کارت آمایش، شرکت‌کنندگان در طرح سرشماری اتباع و خانوارهای غیرمجاز دارای دانش‌آموز مجاز ارسال‌شده است.

انجام امور شرعی واجب متوفیان کرونایی

دبیر جامعه روحانیت شیراز نیز در خصوص شایعات مطروحه در فضای مجازی مبنی بر عدم انجام امور شرعی برای متوفیان کرونایی و سایر حرف‌وحدیث‌هایی که ذهن مردم را مشوش کرده است بیان می‌کند: ده‌ها نفر طلاب حوزه‌های علمیه برادران و خواهران شیراز برای انجام غسل و کفن اموات کرونایی زیر نظر کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شیراز  آموزش‌های لازم را دیده تا برای این کار از آن‌ها استفاده شود.

حجت‌الاسلام سید محی‌الدین طاهری در خصوص اجرای تمامی امور واجب و حتی مستحب برای متوفیان کرونایی توضیح می‌دهد:  قرارگیری صورت اموات بر روی خاک قبر ازجمله مستحبات تدفین است که این موضوع در شیراز برای امواتی که براثر کرونا فوت کرده‌اند نیز رعایت و حتی روی صورت جنازه‌ها مهر نماز گذاشته می‌شود و این کارها تنها برای آرامش خانواده‌هایی که عزیزان خود را در این مصیبت ازدست‌داده‌اند انجام می‌شود.

دبیر جامعه روحانیت شیراز در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا آبی که جنازه اموات فوت کرده براثر کرونا با آن غسل داده می‌شود به شبکه فاضلاب یا آب‌های زیرزمینی می‌پیوندد یا خیر؟  نیز می‌گوید: با هماهنگی که بین جامعه روحانیت،شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام‌شده قطره‌ای از آب غسل جنازه‌هایی که براثر کرونا فوت کرده‌اند در آن محل رها نمی‌شود.

وی توضیح می دهد: این آب‌ در منبع‌های مخصوص جمع‌آوری و بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت با استفاده از گاز کلر ضدعفونی می‌شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.