معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: ۱۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکل آبگرفتگی معابر در سال ۹۹ درنظر گرفته شده است.

آبگرفتگی‌های معابر مشهد نسبت به سال گذشته چقدرکاهش داشته است

به گزارش قدس آنلاین، خلیل‌الله کاظمی در خصوص آبگرفتگی‌های معابر در پی بارندگی‌های شدید بهار سال گذشته و امسال، اظهار کرد: سال گذشته در چنین روزهایی مشهد درگیر بارش‌های شدید باران بود.   این بارش‌ها ‌ به دنبال خود آبگرفتگی تعداد زیادی از معابر را درپی داشت که با تلاش‌های نیروهای خدمات شهری برطرف می‌شد.   با تاکیدات شهردار مشهد برنامه‌ریزی برای شناسایی و رفع مشکل نقاط مستعد آبگرفتگی انجام و ۲۵۹ نقطه شناسایی و از این تعداد مشکل آبگرفتگی حدود ۱۲۰ نقطه برطرف شد به گونه‌ای که امسال و با توجه به بارندگی‌های شدیدتر ازسال گذشته تنها ۶ نقطه از مشهد دچار آبگرفتگی شد.

وی گفت: شهر مشهد برای جمع‌آوری آب‌های سطحی دارای ۱۵۱ کیلومترمسیل و۱۲۹۱ کیلومتر کانال سرباز و سرپوشیده است. طی سال‌های گذشته در راستای حفظ سیما و منظرشهری، همچنین مسائل بهداشتی ۱۲۵ کیلومتر از ۱۵۱کیلومترمسیل‌های مشهد تعریض، کف‌سازی و بدنه‌سازی شده است.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده هرسال ۵ کیلومتر از ۲۶ کیلومتر باقی‌مانده ازمسیل‌های خاکی بدنه‌سازی و کف‌سازی می‌شود، اما آمادگی آن را داریم که درصورت تخصیص اعتبارات کافی این ۲۶ کیلومتر را ظرف یکسال کف‌سازی و بدنه‌سازی کنیم.

کاظمی با بیان این که ۵ کیلومتر از این مسیل‌ها در داخل اراضی آستان قدس، فرودگاه و اماکن نظامی و انتظامی قراردارد، اظهارکرد: طبق قانون کف‌سازی و بدنه‌سازی آن‌ها با شهرداری نیست اما با این حال مکاتبات لازم با آب منطقه‌ای و ارگان‌های مذکور در این زمینه انجام شده است.

وی گفت: یکی از دلایل آبگرفتگی معابر شیب‌بندی نامناسب آسفالت است، که باعث می‌شود آب باران به سمت کانال‌ها هدایت نشود که در بارندگی‌های اخیر ۴۱نقطه شناسایی و رفع نقص شد.

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد تاکید کرد: یکی دیگر از دلایل آب گرفتگی مسدودشدن مسیر کانال‌هاست که این موضوع هم به بحث نگهداری ارتباط دارد.

کاظمی ادامه داد: دلیل دیگر آبگرفتگی معابر درهنگام بارندگی، کامل نبودن شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری است که در هنگام بارش شدید باران با توجه به وجود فاضلاب و پر بودن بخش زیادی از کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی، سرریزشدن کانال‌ها و آب‌گرفتگی معابر را در پی دارد.

تدوین طرح شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی توس و قرقی

وی با بیان این که بخش دیگری از آبگرفتگی‌ها مرتبط با مناطق منفصل توس و قرقی است که از سال ۹۲ به شهرمشهد الحاق شده‌اند، اظهارکرد: ایجاد شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی دراین نواحی نیازمند تدوین طرح‌های تفصیلی است تا براساس آن بتوانیم کانال و شبکه‌های مورد نیاز جمع‌آوری آب‌های سطحی را ایجاد کنیم، اما با این حال درحد رفع خطر، اعتبار به این مناطق تخصیص داده شده و طرح شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی توس و قرقی درحال تهیه است.

کاظمی افزود: درمجموع در پی بارندگی‌های شدید بهار سال گذشته ۲۵۹ نقطه که دچار آبگرفتگی شدند شناسایی و مشکل بیش از۱۲۰ نقطه با اعتباری حدود ۱۰۰ میلیارد تومان درسال گذشته برطرف شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد عنوان کرد: امسال و درقالب بودجه ۹۹ نیز حدود ۱۱۶ میلیارد تومان برای رفع مشکل آبگرفتگی معابر و نگهداری شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی اعتبار پیش‌بینی شده است که مشکل آبگرفتگی بخش دیگری از مناطق شناسایی شده برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: رفع مشکل آبگرفتگی بخش دیگری از این ۱۲۹ محل باقی مانده نیازمند تملک اراضی و بخش دیگری نیز در تعهد مسکن‌سازان و تعیین تکلیف با آب منطقه‌ای است که پیگیری‌های لازم دراین خصوص درحال انجام است.

منبع:

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.