این روزها کشور درگیر شرایط خاصی است، از شیوع بیماری کرونا تا تعطیلی مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها و مدارس و حتی مجلس شورای اسلامی در پی وقوع این بیماری و خرداد ماه امسال قرار است مجلس یازدهم هم شروع به کار کند، اما اینکه شرایط آغاز به کار این مجلس آن هم در اوضاع کرونایی امسال چیست و با چه مشکلاتی مواجه است و چه اولویت‌هایی را باید در نظر داشته باشد، موضوعی است که در گفت‌وگو با محسن زنگنه منتخب مردم تربت حیدریه در مجلس یازدهم بررسی کردیم.

مدیریت بودجه کشور اولویت نخست مجلس یازدهم است

قدس آنلاین: این روزها کشور درگیر شرایط خاصی است، از شیوع بیماری کرونا تا تعطیلی مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها و مدارس و حتی مجلس شورای اسلامی در پی وقوع این بیماری و خرداد ماه امسال قرار است مجلس یازدهم هم شروع به کار کند، اما اینکه شرایط آغاز به کار این مجلس آن هم در اوضاع کرونایی امسال چیست و با چه مشکلاتی مواجه است و چه اولویت‌هایی را باید در نظر داشته باشد، موضوعی است که در گفت‌وگو با محسن زنگنه منتخب مردم تربت حیدریه در مجلس یازدهم بررسی کردیم.

* مجلس یازدهم در شرایطی اوضاع را به دست می‌گیرد که کرونا نظم امور را به هم زده و انتقادهای زیادی به عملکرد مجلس دهم در دوران کرونا می‌شود، تحلیل و ارزیابی شما از شرایط آغاز به کار مجلس یازدهم چیست؟

مجلس یازدهم جدای از بحث کرونا با برخی فضاهای خاص مواجه خواهد بود که مهم‌ترین آن‌ها خود اصلاح بودجه است؛ با توجه به اینکه بودجه در همان نسخه اولیه هم با موارد و ابهام‌هایی مواجه بود که همان زمان هم جمعی از منتخبان در نامه ای این موارد را به کمیسیون تلفیق اعلام کردند؛ اما اکنون با توجه به پایین آمدن قیمت نفت و سهم آن در بودجه، همچنین بحث کرونا وحمایتی که دولت باید از برخی کسب و کارها داشته باشد، قطعاً اولویت نخست مجلس یازدهم مدیریت بودجه کشور براساس وضعیت جدید یعنی بحث کرونا، کاهش قیمت نفت و احتمالاً کاهش تولید ناخالص ملی کشور خواهد بود.

* مجلس یازدهم چه نقشی می‌تواند در بهبود اقتصاد و شرایط کرونایی کشور داشته باشد؟

برداشت خود من این است که جمهوری اسلامی ایران در قضیه کرونا برخلاف آن چیزی که در تحلیل‌ها عرضه و بیان می‌شود، از جمله کشورهایی است که کمترین آسیب را خواهد برد، البته به شرط اینکه این یکی دو ماه را با تدبیر دولت در خصوص قرنطینه و دیگر مباحث مرتبط بگذرانیم و با این فرض که ما تا خرداد ماه از این پیک بگذریم و این شرایط تمام شود، تحلیل من این است که در ادامه سال ما می‌توانیم شرایط خوبی را برای کشور محقق کنیم؛ البته به شرط اینکه هم دولت بهتر به تکالیفش عمل کند و هم مجلس؛ چرا که ما برخلاف همه کشورها در حوزه جهانی سازی و اقتصاد به هم پیوسته دنیا تقریباً منقطع هستیم؛ بنابراین شاهدیم بورس کشور ما برخلاف بورس سایر کشورهای دنیا آن شرایط نزولی را نداشته، بلکه حتی رشد هم داشته است، هر چند بخشی از آن را حباب می‌دانند، اما کلیت این است که اقتصاد ما خیلی از فضای ایجاد شده از این بیماری در دنیا تأثیر نگرفته است.

مثالی هم در این زمینه وجود دارد؟

در حوزه صادرات و تجارت هم چون اکثر صادرات ما به کشورهای همسایه است چنانچه عراق، افغانستان و دبی نخستین مقاصد اقتصادی ماست و بعد هم چین، روسیه و ... و ما سهم کمی در تجارت با اروپا داریم؛ بنابراین اگر بتوانیم به تدبیر و فرموده رهبری یک جهش تولید را بعد از بحران کرونا در حوزه عرضه انجام دهیم، می‌توانیم سهم خودمان را با توجه به مشکلاتی که در کشورها به وجود آمده دریافت کنیم. صادرات اروپا به دیگر کشورها قطعاً با مشکلاتی مواجه شده؛ بنابراین اگر زرنگ باشیم و تدبیر کنیم، می‌توانیم سهم خودمان را در کشورها افزایش بدهیم، البته با سیاست هایی که دولت به خرج داده و از بخش تولید و عرضه حمایت کند.

یک حوزه دیگر حوزه تقاضاست؛ همه کسب و کارهای ما دچار مشکل نشده اند؛ در حوزه مواد غذایی و بهداشتی که بخش عمده ای از صنایع ما را تشکیل می‌دهند، در حوزه صنایع مادر حتی در صادرات برخی کالاها ما عملاً شرایط بدی در این مدت نداشتیم؛ چرا که افزایش تقاضا داشتیم. برخی حوزه‌ها مانند لوازم خانگی یا فرش یا حوزه کارگرانی که روزمزد بودند، دچار مشکل شدند و من فکر می‌کنم جامعه یک تقاضای فریز شده ای دارد که از خرداد به بعد آزاد می‌شود، فقط مهم این است که ما بتوانیم آن را مدیریت کنیم.

برخی از تحلیلگران معتقدند که کرونا با تمام خسارت‌هایی که دارد، می‌تواند فرصت‌هایی ایجاد بند، از جمله همین مسئله تولید ماسک و... در حوزه بهداشت و سلامت، شما هم با این مسئله موافق هستید؟

من فکر می‌کنم کرونا بهترین فرصت است که با توجه به ضعف بازارهای اروپا و مشکلاتی که اکنون ما در فضای اروپا و حتی ترکیه می‌بینیم، با اندکی تدبیر بتوانیم حداقل بازارهای کشورهای همسایه را پس از کرونا فتح کنیم. اگر این اتفاق بیفتد سال ۹۹ اتفاقاً سال خیلی بدی با آن چشم اندازی که برخی می‌گویند، نخواهیم داشت؛ چرا که این تحلیل‌ها اصولاً مربوط به کشورهای خارجی، اروپا و آمریکا و حتی خود چین است، اما ما به برکت تحریم‌ها تقریباً از بازارهای جهانی منقطع هستیم، ضمن اینکه جمعیت کشور ما جوان است و این هم یک فرصت است اگر در آلمان یا ایتالیا بعضاً مشکلات عدیده ای وجود دارد، بخشی از آن به دلیل هرم سنی است؛ اگر وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا با همین تلاشی که تاکنون داشته اند کار را پیش ببرند، من فکر می‌کنم کشور ما کمترین آسیب را در این بحران می‌برد، به شرط اینکه از این شرایط استفاده کند.

نقش مجلس یازدهم را در این امر یعنی افزایش سهم بازار کشورها و حمایت از بخش تولید را چطور می‌توانید با توجه به آنچه عنوان کردید، تحلیل کنید؟

مجلس یازدهم می‌تواند مسیر تولید را تسهیل کند، ما واقعاً مشکلات عدیده ای در حوزه تولید داریم. نخستین و بزرگ‌ترین مشکل ما بانک‌ها هستند. اکنون در این قضیه کرونا جدای از ضرری که شرکت‌ها و بعضی کارخانجات ممکن است داشته باشند، ما با بحران دیگری مواجهیم و آن هم بدهی بانک‌ها به سپرده گذارانشان است.

این بدهی قطعاً تراز مالی بانک‌ها را امسال چندین ده هزار میلیارد منفی می‌کند، مانند سال؛ بنابراین مجلس نخستین کاری که باید بکند، این است که نسبت به اصلاح نظام بانکی، تسهیلاتی که بانک‌ها به بخش تولید می‌دهند، ورود شرکت‌ها به بورس و فرابورس و همچنین تسهیل در عرضه شرکت های دولتی در بورس برای تأمین کسری بودجه دولت و همچنین بهبود فضای کسب و کار تلاش کند.

 این‌ها کارهای مجلس خواهد بود و دولت هم با حمایت از تولید و تسهیل شرایط صادرات و تجارت و بحث گمرکی و... به نظر می‌رسد از خرداد ماه به بعد با فرض اینکه این یکی دوماه را درست تدبیر کرده و پیک بیماری را در اواخر خرداد ماه تمام کنیم، در حوزه تجارت و جهش تولید می‌توانیم به تراز مثبت تجاری برسیم. در حوزه بودجه هم قبلاً پیش بینی کرده بودیم که سهم نفت را باید به صفر برسانیم. شرایطی هم که اکنون پیش آمده این را تأیید می‌کند که ما باید بحث نفت را هم در اصلاحیه بودجه کاهش دهیم. البته در بحث بودجه قاعدتاً ما با مشکلاتی مواجه خواهیم بود و دولت کسری بودجه خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.