مدیران وزارت ورزش در هفته‌های ابتدایی سال ۹۹ همانند روزهای پایانی سال گذشته دائماً بر طبل واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی می‌کوبند تا این‌گونه وانمود کنند، اتفاقی که در دولت‌های اخیر هرگز رخ نداد در دولت دوازدهم در آستانه اجراست.

جنگ قدرت در ویرانه‌های استقلال و پرسپولیس

 مدیران وزارت ورزش در هفته‌های ابتدایی سال ۹۹ همانند روزهای پایانی سال گذشته دائماً بر طبل واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی می‌کوبند تا این‌گونه وانمود کنند، اتفاقی که در دولت‌های اخیر هرگز رخ نداد در دولت دوازدهم در آستانه اجراست.

هرچند این وعده به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل ورزشی و اقتصادی یک اتفاق غیرقابل وقوع به شمار می‌رود، اما مدیران سازمان خصوصی‌سازی و مدیران ارشد وزارتخانه اصرار دارند مقدمات کار آماده است و بدون تردید این اتفاق به زودی رخ خواهد داد، اما آیا واقعاً این دو مجموعه به عنوان دو بنگاه اقتصادی آمادگی و شرایط لازم برای ورود به بخش خصوصی را دارند؟

*بدون هیئت مدیره

اصلی‌ترین مانع برای واگذاری این دو مجموعه مسئله هسته اصلی مدیریت آن‌هاست، بر اساس قانون زمانی یک باشگاه می‌تواند متقاضی واگذاری باشد که مدیر و هیئت مدیره استانداردی داشته باشد که آن هئیت مدیره تراز مالی آن بنگاه را آماده کنند، تا مشخص شود مجموعه متقاضی زیانده نیست، اما حقیقت ماجرا اینجاست که فارغ از زیانده بودن دو مجموعه فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس آن‌ها در حال حاضر از وجود یک هیئت مدیره استاندارد و قانونی نیز بی‌بهره هستند!

*پرسپولیس ۳ استقلال ۲

در حال حاضر هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس با سه عضوو استقلال تنها با دو عضو فعالیت خود را دنبال می‌کنند. در پرسپولیس، رسول پناه، هاشمی و رغبتی اعضای باقیمانده از هیئت مدیره پنج نفره این باشگاه هستند که در خصوص مسائل مدیریتی آن تصمیم‌گیری می‌کنند در حالی که بر اساس قانون این اتفاق امری غیر استاندارد و تخلف از قانون تجارت است! پس از کنار رفتن عرب و نبی وزارت ورزش و جوانان اعضای جایگزین را انتخاب نکرد تا هیئت مدیره سرخپوشان پایتخت به صورت ناقص فعالیت خود را ادامه دهد!

از طرفی دیگر این مجموعه در حال حاضر بدون مدیرعامل به فعالیت خود ادامه می‌دهد، در صورتی که قانون صراحتاً تأکید دارد هیئت مدیره بلافاصله پس از استعفا یا برکناری مدیرعامل باید فرد جایگزین را در اسرع وقت انتخاب کند تا امور اداری، مالی و مدیریتی توسط وی دنبال شود. نکته تأسف بار اینجاست که از سه عضو هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس در شرایط کنونی دو نفر متقاضی پست مدیرعاملی هستند که این اتفاق نیز در نوع خود جالب است!

*سونامی آبی استعفا

در باشگاه استقلال هم وضعیت بهتر از این نیست، در حال حاضر هیئت مدیره باشگاه توسط دو عضو تشکیل می‌شود، چون سایر اعضا به دلایل مختلف از سمت خود استعفا دادند، پس از استعفای علی فتح الله زاده به بهانه کرونا ویروس، اسماعیل خلیل‌زاده رئیس هیئت مدیره باشگاه نیز از سمت خود استعفا داد و بلافاصله پس از او کامران منزوی نیز از ادامه کار کنار کشید. پیش از آن‌ها میرشاد ماجدی و امیر حسین فتحی نیز استعفا داده بودند تا تنها احمد سعادتمند و نظری به عنوان دو عضو هیئت مدیره استقلال در مصدر کار باقی بمانند.

استقلالی ها هر چند در حال حاضر مدیرعامل دارند، اما هیئت مدیره ای برای نظارت بر مصوبات خود ندارند تا به عنوان ناظر بر عملکرد مدیرعامل فعالیت قانونی خود را دنبال کنند! به گفته برخی منتقدان سیستم معیوب نظارت در حوزه وزارت به مجموعه باشگاه استقلال هم سرایت کرده تا در یک لحظه سعادتمند هم به عنوان عضو هیئت مدیره تصمیم بگیرد و بلافاصله به عنوان مدیرعامل آن را اجرا کند، اتفاقی که بدون تردید در هیچ جای دنیا به این ترتیب رقم نمی‌خورد.

* صدها میلیارد بدهی

اما این تمام مصائب دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در موضوع واگذاری نیست، بلکه تنها بخش کوچکی از معضلات موجود بر سر راه واگذاری دو باشگاه است. یکی دیگری از مسائل بزرگی که در این مسیر وجود دارد این است که بر اساس قانون باید منابع درآمدی و سرمایه باشگاه‌های به روشنی معین شود، آیا این دو باشگاه با صدها میلیارد بدهی داخلی و خارجی در برهه کنونی منبع درآمدی مشخصی دارند که وزارت ورزش و جوانان بر اساس آن بتواند اطلاعات اولیه به منظور واگذاری را در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار دهد؟ در تمام دنیا یکی از محل‌های درآمد باشگاه‌های بزرگ فوتبال موضوع حق پخش تلویزیونی مسابقات است، آیا در کشور چنین فضا و شرایطی وجود دارد که دو باشگاه پس از انجام واگذاری موضوع حق پخش خود را به صورت قانونی مطالبه کنند یا اینکه قرار است آن زمان هم وزیر و رئیس جمهور و رئیس سازمان صدا و  سیما به شیوه‌های مختلف مجموعه مالکیتی استقلال و پرسپولیس را تحت فشار قرار دهند که به واسطه منافع ملی و علاقه‌مندی مردم و محدودیت‌های موجود از حقوق خود عقب‌نشینی کنند تا رسانه ملی همچنان از زیر وظیفه خود شانه خالی کند!

غیبت سعادتمند در جلسه خصوصی‌سازی سرخابی‌ها

احمد سعادتمند، مدیرعامل باشگاه استقلال در جلسه دیروز که در جهت خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شده بود غایب بود. سعادتمند به این علت در این جلسه حضور نداشت که قراربود با جمعی از پیشکسوتان باشگاه استقلال از جمله امیرحسین صادقی دیدار و گفت وگو کند تا مشکلات و راه حل‌های آن مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.