۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 700513

یادداشت/

در پایگاه نظامی «عین‌الاسد» عراق چه خبر است؟

قاسم محب علی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه

 تکذیب و یا تأیید اخبار ضد و نقیض منتشر شده درباره سفر برخی شخصیت‌های مهم آمریکایی به پایگاه عین‌الاسد عراق، در کنار اخبار کرونایی، سوژه مهم روز گذشته رسانه‌های منطقه بود.

قدس آنلاین:منابع رسانه‌ای شامگاه شنبه نوشتند مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا وارد پایگاه عین‌الاسد شده و با «برهم صالح» رئیس جمهوری و «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق دیدار می‌کند. پایگاه هوایی عین‌الاسد عراق بزرگ‌ترین پایگاهی است که میزبان نیروهای ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش به رهبری آمریکاست و بیشترین نظامیان این کشور در این پایگاه مستقر هستند.

در حالی که برخی از این رسانه‌ها سفر بدون اطلاع مایک پنس، معاون رئیس جمهور و مارک اسپر وزیر، دفاع ایالات متحده را مخابره کردند، اما ساعاتی بعد دیگر رسانه‌ها از جمله شبکه خبری المیادین به نقل از یک منبع در دفتر ریاست جمهوری عراق اگرچه اصل خبر را رد نکرده اما گزارش‌ها در مورد دیدار صالح با مقام‌های آمریکایی را تکذیب کرد. این دیدارها تاکنون توسط منابع رسمی دو طرف نیز تأیید نشده است.

اما جدا از همه مباحث مطرح شده از سوی رسانه‌ها، برخی اخبار از جمله سفر روز گذشته رئیس جمهور عراق به فلوجه به شایعه‌ها در مورد سفر مقام‌های آمریکایی به عین‌الاسد دامن زده است. اگرچه برهم صالح گفته است در سفر به استان الانبار، در خانه الحلبوسی با وی درباره مسائل مختلف از جمله دولت آینده عراق گفت‌وگو کرده اما همین اقدام، گمانه‌زنی‌ها در مورد دیدار وی با نمایندگان آمریکایی را تقویت کرده است.

باید توجه داشت این شیوه سفرهای دزدکی! تحقیرآمیز و خارج از عرف یانکی‌ها به عراق مسبوق به سابقه است. دونالد ترامپ نیز دی ۹۷ به طور سرزده و بدون اطلاع وارد عراق شد. او به همراه همسرش مستقیم به پایگاه هوایی عین‌الاسد در استان الانبار عراق رفته و در آنجا با نظامیان آمریکایی جشن کریسمس و سال نو میلادی گرفت. این سفر با واکنش منفی مقام‌های بغداد روبه‌رو شد و برخی از احزاب و شخصیت‌های سیاسی عراقی از اینکه رئیس جمهور آمریکا برای حق حاکمیت این کشور احترامی قائل نشده و سرزده و بدون اطلاع وارد خاک عراق شده، انتقاد کردند.

در نهایت اگرچه برخی منابع آگاه دستور کار سفر اخیر را شامل بررسی وضعیت نظامیان آمریکایی به‌ویژه پس از انتشار گسترده ویروس کرونا در میان آن‌ها و همچنین موضوع‌های مربوط به روند نصب و فعال‌سازی سامانه دفاع هوایی پاتریوت در پایگاه عین‌الاسد می‌دانند، اما این اهداف حداقلی و پوششی است. این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که گروه‌ها و احزاب عراقی پس از ماه‌ها اختلاف بر سر انتخاب نخست وزیر جدید مکلف برای تشکیل کابینه به توافق رسیده‌اند. مایک پنس، معاون ترامپ اوایل آذر ماه هم در سفری مشابه به عراق برای عبدالمهدی شرط تعیین کرده که اگر می‌خواهی شهرهای عراق آرام شود باید حشدالشعبی را منحل و روابط با ایران را قطع کنی. حال نیز به نظر می‌رسد آمریکا اهداف خطرناکی در سر می‌پروراند. این کشور که در شرایط کنونی نیز عراق ناامن را ترجیح می‌دهد درصدد است با تحمیل شرط و شروط‌ تازه به‌ویژه با موضوع ایران و حشدالشعبی و سنگ‌اندازی در مقابل دولت جدید باز هم اهداف پشت پرده و خاص خود را دنبال کند. قدر مسلم آن است که این سفرهای از پیش اعلام نشده اهداف مشکوکی را به‌ویژه با توجه به تحولات عراق دنبال می‌کنند که در رأس آن‌ها دامن زدن به مشکلات و بی‌ثباتی در عراق است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.