اگر قرار بر این باشد که میزان بارندگی‌های سال آبی 98 و 99 را فقط در نظر بگیریم باید بگوییم اثری از خشکسالی در استان خراسان رضوی وجود ندارد و در دو سال گذشته آن قدر بارندگی‌ها خوب و زیاد بوده که مقایسه آماری بارندگی‌ها در این دوره زمانی به هیچ وجه قابل قیاس با سال‌های قبل از آن نیست.

آشتی ابرها با خراسان رضوی

هاشم رسائی‌فر/

اگر قرار بر این باشد که میزان بارندگی‌های سال آبی 98 و 99 را فقط در نظر بگیریم باید بگوییم اثری از خشکسالی در استان خراسان رضوی وجود ندارد و در دو سال گذشته آن قدر بارندگی‌ها خوب و زیاد بوده که مقایسه آماری بارندگی‌ها در این دوره زمانی به هیچ وجه قابل قیاس با سال‌های قبل از آن نیست. گرچه هنوز سال آبی ادامه دارد و احتمال بارش در زمان پیش رو می‌رود اما اگر قرار به بررسی میزان بارش‌ها در سال آبی جاری یعنی از ابتدای مهر 98 تا همین دیروز باشد بسیاری از شاخص‌ها صعودی و رو به رشد بوده و نوید روزهای بهتری برای وضعیت آبی استان می‌دهد.

بر اساس آنچه در 20ایستگاه هواشناسی استان در خصوص میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی پیش رو ثبت شده است متوسط بارش‌ها در خراسان رضوی تاکنون 5/237 میلیمتر بوده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 5/229 میلیمتر گزارش شده بود. با وجود این معدل بارندگی‌ها در کل استان نسبت به سال گذشته 3درصد افزایش داشته که می‌تواند تا به اینجا رقم خوبی باشد.

معدل میزان بارش‌ها در استان

اما معدل میزان بارش‌ها در کل استان خراسان رضوی در 24 روز گذشته و فقط در فروردین ماه 110 میلیمتر بود که این مقدار در فروردین 98 عدد 61میلیمتر را ثبت کرده بود که با توجه به افزایشی که بارندگی‌ها در فروردین امسال داشته، در مجموع بالای 40 درصد در این ماه تاکنون در خراسان رضوی بارندگی افزایش داشته است.

میزان بارش‌ها در مشهد از ابتدای سال آبی تاکنون عدد 231 میلیمتر را ثبت کرده که سال گذشته در همین بازه زمانی 217 میلیمتر را نشان می‌داد با وجود این بارندگی‌های مشهد رشدی 6 درصدی را شاهد بوده است.

تربت حیدریه در بین شهرستان‌ها و ایستگاه‌های هواشناسی استان بارندگی حدود 290 میلیمتری (7/289 میلیمتر) را داشته که بیشترین میزان بارش را در کل خراسان رضوی در سال آبی پیش رو یعنی در بازه زمانی مهر98 تا 24 فروردین 99 داشته است. افزایش 31 درصدی بارندگی‌ها در شهرستان تربت حیدریه تاکنون سبب شده این شهرستان در صدر میزان بارش‌ها در استان قرار بگیرد.

اما داستان بارندگی‌ها برای شهرستان تایباد به گونه‌ای دیگر نسبت به تربت حیدریه که بالاترین آمار را تا اینجا داشته است رقم خورده طوری که بارش 171 میلیمتری در تایباد در سال آبی پیش رو این شهرستان تایباد را به قعرنشین جدول بارش‌های خراسان رضوی بدل کرده است. میزان بارش‌های شهرستان تایباد از مهر ماه سال گذشته تاکنون در قیاس با سال آبی قبل رشد منفی یک درصدی را تا اینجا به خود دیده و موجب شده تا مردم این شهرستان بارش‌های کمتری نسبت به سال گذشته را تجربه کنند.

کاهش بارندگی در برخی شهرستان‌ها

بررسی آماری بارش‌ها در خراسان رضوی همچنین نشان از این دارد که ایستگاه هواشناسی ریوش با 220 میلیمتر بارندگی در طول سال آبی پیش رو نسبت به مدت مشابه سال گذشته که عدد 319 میلیمتر را ثبت کرده بود کاهش 31 درصدی داشته و بیشتر سقوط را در جدول میزان بارش‌ها. در مقابل ایستگاه رشتخوار که سال گذشته در بازه زمانی مهر تا 24 فروردین، 190 میلیمتر بارش داشته با ثبت عدد 262 میلیمتر تاکنون بیشترین میزان افزایش بارندگی را نسبت به سایر استان‌ها با 38 درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است.

شهرستان‌های درگز و قوچان کاهش 19 درصدی بارندگی نسبت به سال قبل را شاهد بودند. شرایط خوبی نبوده؛ چرا که درگز عدد 210 میلیمتر بارش را تاکنون ثبت کرده که این میزان سال گذشته 260 میلیمتر بود و قوچان 315 میلیمتر بارندگی سال گذشته‌اش از مهر 97 تا 24 فروردین 98 به 255 میلیمتر در سال آبی پیش رو تقلیل یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.