رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: ما نیاز به بازخوانی شخصیت مرحوم حاج محموداکبرزاده در شرایط کنونی داریم، خیلی‌ها با مرحوم اکبرزاده آشنا بودند اما ایشان را نشناختند.

شخصیت مرحوم «حاج محمود اکبرزاده» باید بازخوانی شود

به گزارش قدس آنلاین، مراسم عصر شعر مجازی به مناسبت درگذشت شاعر آیینی حاج محمود اکبرزاده شامگاه گذشته در صفحه اینستاگرامی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این مراسم که مهمانانی حضوری و مجازی داشت، جمعی از شعرا و مداحان آیینی درباره شخصیت مرحوم محمود اکبرزاده سخن گفتند.

اکبرزاده همیشه در سنگرهای انقلاب حضور داشت

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: یک نکته‌ای که برای من آزاردهنده است، شرایطی است که باعث شد نتوانیم مراسمی در شأن ایشان برگزار کنیم.

حجت گنابادی‌نژاد ادامه داد: درست است که مرحوم اکبرزاده در حوزه شعر و ادب فعال بودند، اما حقیقتا با وجود اینکه تحصیلات آکادمیک نداشتند یک اندیشمند به‌تمام معنا بودند.

وی ادامه داد: ایشان در همه سنگرهای مبارزاتی قبل و بعد انقلاب همراه نظام بودند و حتی در دهه اخیر و جریان فتنه ۸۸ هم پشتیبان انقلاب بودند.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به ابعاد شخصیتی مرحوم اکبرزاده بیان کرد: ما نیاز به بازخوانی شخصیت ایشان در شرایط کنونی را داریم، خیلی‌ها با مرحوم اکبرزاده آشنا بودند اما ایشان را نشناختند.

اکبرزاده ارتباط خوبی با شعرای روشن‌فکر داشت

عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این مراسم گفت: مرحوم اکبرزاده یک فرد جامع الاطراف بود که مجموعه‌ای از شعر، ادب، ولایت و ایمان بود و بر افراد نزدیک خود تأثیر می‌گذاشت.

محمدکاظم کاظمی ادامه داد: ایشان به‌عنوان یک شاعر آیینی تأثیر بسیار زیادی بر شعرای روشنفکر گذاشتند تا جایی که برخی از آن‌ها مداح اهل بیت شدند.

وی با اشاره به اقبال لاهوری به‌عنوان یک شاعر روشنفکر ادامه داد: مرحوم اکبرزاده ارادت خاصی به اقبال لاهوری داشتند و شعرهای زیادی از او را می‌خواندند.

عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی متذکر شد: مرحوم اکبرزاده نیز با شعرای آیینی و مذهبی محشور بود، هم با افراد روشنفکری مانند جلال آل احمد و اندیشمندی مانند دکتر شریعتی ارتباط داشت.

اکبرزاده علمدار شعرای ولایی بود

در ادامه یکی از شعرای آیینی که مهمان مجازی این برنامه بود درباره مرحوم محموداکبرزاده گفت: آقای اکبرزاده مثل رزمندگانی که در زمان جنگ به میدان مین می‌رفتند همیشه خط‌شکن بود و در صحنه‌های مهم حضور داشت.

ولی‌الله کلامی زنجانی ادامه داد: استاد اکبرزاده همیشه در کاروان‌های آقای مؤید در مدینه و مکه حضور داشت و همیشه در جبهه ولایت، شعر آیینی، مقاومت و شهدا علمدار بود.

مرحوم اکبرزاده ارتباط نزدیکی با رهبری داشت

غلامرضا سازگار که از دیگر مهمانان مجازی این برنامه بود، گفت: خاک بین انسان‌ها فراموشی می‌آورد، اما یاد مرحوم اکبرزاده همیشه در محافل هست و به‌خصوص در این برهه زمانی یاد آن مرحوم بیش از پیش باید زنده بماند.

این شاعر آیینی ادامه داد: مرحوم اکبرزاده با وجود کهولت سن در تمام مجالس اهل بیت با ذوق شرکت می‌کرد و اهل عشق و دل بود.

وی با اشاره به ارتباط نزدیک مرحوم اکبرزاده با مقام معظم رهبری بیان کرد: آقای اکبرزاده از رفقای قدیمی رهبری هستند و من از این ارتباط خبر داشتم، بنابراین این مصیبت را بر رهبر عزیزمان نیز تسلیت می‌گویم.

سازگار خاطرنشان کرد: ما شعرای راه دور این دفعه که به مشهد بیاییم گمشده‌ای داریم، البته که مرحوم اکبرزاده مهمان حضرت رضا(ع) شده است.

آقای اکبرزاده در نوکری اهل بیت سنگ تمام گذاشت

 یکی از مداحان اهل بیت(ع) نیز در ادامه گفت: واقعا آقای اکبرزاده در نوکری اهل بیت سنگ تمام گذاشت و جوانان باید از ایشان الگو بگیرند.

علی خوش چهره ادامه داد: آثار ایشان را هر وقت می‌خوانم، می‌بینم که همچنان زنده است و انصافا حسن انتخاب داشتند، حیف که در شرایط کنونی خاکسپاری در شأن ایشان صورت نگرفت.

اکبرزاده فراتر از یک شاعر بود

احمد واعظی نیز در ادامه گفت: مگر مثل آقای اکبرزاده با این سبقه مذهبی و آیینی چقدر داریم؟ واقعا از دست دادن افرادی مثل آقای اکبرزاده حیف است.

این مداح اهل بیت(ع) با اشاره به آثار مرحوم اکبرزاده بیان کرد: ایشان با وجود نداشتن تحصیلات آکادمیک آثاری را تولید کردند که به عنوان نمونه‌ کتابی راجع به امام حسین(ع) بود که در زمان قبل انقلاب داشتن آن کتاب جرم بود، ایشان در آن کتاب واقعا نگاهی حماسی و سیاسی امروزی به واقعه عاشورا  داشتند.

وی ادامه داد: ایشان فراتر از یک شاعر و مداح بود و در بحث اهل بیت یک اندیشمند بود.

گفتنی است؛ در این مراسم استاد غفورزاده شعری را در وصف مرحوم حاج محمود اکبرزاده خواند.

منبع: فارس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.