پس از شیوع ویروس کرونا سوالات مختلفی بین مردم دنیا در ارتباط با علل و عوامل شیوع این ویروس مطرح شده که جدای از علل پزشکی و بهداشتی، برخی معتقدند این ویروس یک بلا و یا آزمایش الهی است و باید برای دفع آن با دعا به درگاه باری تعالی تقرب جست.

موج بازگشت به مذهب در جهان در روزهای کرونایی

قدس آنلاین: ویروس کرونا یکی از مهمترین و خطرناکترین ویروس‌هایی است که طی دوره های اخیر پدیدار شده و به خاطر آنکه ویروس کشنده ای است و سرعت انتقال آن بالاست، وحشت بسیاری از مردم را در سراسر دنیا برانگیخته ومشکلات عدیده ای را در زمینه های مختلف بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی و محدودیت های فرهنگی و مذهبی به بار آورده است.

براساس آنچه تا این لحظه دانشمندان و مسئولان بهداشتی در دنیا اعلام کرده اند این ویروس واکسن و داروی خاصی ندارد و ناشناخته های بسیاری در مورد ویژگی های آن وجود دارد که بهترین راه پیشگیری از آن خودداری از حضور در تجمعات و ماندن در خانه است.

پس از شیوع این ویروس سوالات مختلفی چه در بین خواص و چه در بین عامه مردم در ارتباط با علل و عوامل شیوع این ویروس مطرح شده که جدای از علل پزشکی و بهداشتی و نیز عوامل شیوع آن از شهر ووهان چین، برخی معتقدند این ویروس یک بلا و یا آزمایش الهی است و باید برای دفع آن به دعا و توجه به خداوند متوسل شد و به درگاه باری تعالی تقرب جست.

در این راستا، بسیاری از مردم در سراسر دنیا با هر دینی و شیوه خود دست به دعا برداشته و با وجود آنکه به خاطر اقدامات پیشگیرانه از شیوع کرونا از حضور در مساجد و عبادتگاه ها محروم هستند در خانه های خود برای رفع این بیماری به درگاه الهی تضرع می کنند و اینگونه سختی ها را فرصت و وسیله تقرب بیشتر به خداوند قرار می دهند.

علما و روحانیون نیز با اشاره به آیه شریفه {وَلَا تُلۡقُوا۟ بِأَیۡدِیکُمۡ إِلَی ٱلتَّهۡلُکَةِ} [ البقرة ١٩٥] که می فرماید: خود را به مهلکه نیندازید، ضمن تاکید بر لزوم رعایت توصیه های پزشکی و بهداشتی برای جلوگیری از شیوع این ویروس، بر ضرورت تقرب جستن به خداوند، صدقه دادن و کمک به نیازمندان جهت بالا بردن روحیه و بعد معنوی در جامعه تاکید می کنند.

شیخ الازهر در پیام خود خطاب به مردم مصر و مردم دنیا که به نوعی درگیر این بیماری هستند می گوید: ما با دل ها و دعاهایمان درکنار شما هستیم و از خداوند می خواهیم که با شفای عاجل همگان بر بندگان خود منت نهد و کسانی را که براثر این ویروس دار فانی را وداع گفته‌اند رحمت کند و به اطرافیان صبر عطا کند. برای دفع این بیماری جدای از رعایت توصیه های بهداشتی که خداوند و شرع التزام به آن را واجب کرده، باید مومنان صدقه زیاد بدهند و با نماز و دعا از خداوند بخواهند تا این مصیبت را برطرف و راه های درمان آن را به پزشکان الهام کند.

این توجه و تقرب به خداوند تنها در بین روحانیون و مذهبیون محدود نبوده و بسیاری از هنرمندان، عامه مردم و افراد دیگری که شاید تاکنون نسبت به این مسائل کم توجه تر بوده اند توسل به خداوند را راهی برای خروج از این بحران می دانند.

راغب علامه خواننده لبنانی در توئیتر خود می‌نویسد: آیا ویروس کرونا نشانه خشم خداست؟ آنچه در کره زمین امروز روی داده خشم طبیعت از انسانی است که محیط زیست، انسانیت و ارزش ها را به خاطر پول از بین برده است؛ خشم طبعیت خشم خداوند است. آیا انسان به خود خواهد آمد تا طبیعت را که نعمت الهی است حفظ کند؟ یا هر سال در انتظار خشمی تازه خواهد ماند؟

محمود الخطیب رئیس باشگاه الاهلی هم می‌گوید: اکنون در سخت‌ترین روزها قرار داریم و باید همگی به توصیه های پیشگیرانه پایبند باشیم. چه بسا خداوند می خواهد یکی از ایات خود را به ما نشان دهد و بگوید یک چیز ساده می تواند کاری کند که دنیا خانه نشین شود؛ پس باید از این فرصت استفاده کنیم تا هم به خداوند تقرب جوئیم و هم کانون خانواده را که در دروه های اخیر به دلیل فضای مجازی و مشغله های زیاد سرد شده است، گرم کنیم. هیچ پناهی جز خدا نداریم و باید به او متوسل شویم. همچنین باید نظافت عمومی را رعایت کنیم که نظافت جزئی از ایمان است.

"سمیه الخشاب" خواننده مشهور مصری هم با تشکر از مسئولان پزشکی و بهداشتی و تأکید بر رعایت توصیه‌های بهداشتی می‌گوید: این روزها در خانه کارهای شخصی خود را انجام می‌دهم و سعی می‌کنم تا در این روزهای سخت به خداوند تقرب جسته و برای دفع این بلا دعا می‌کنم.

"نوال الکویتیه" هنرمند کویتی نیزبا انتشار ویدئویی در اینستاگرام خود خطاب به مخاطبانش می‌گوید: اکنون زمان تقرب به خدا و دعا به درگاه اوست تا شاید این بلا را رفع کند و از این بحران عبور کنیم. از خداوند می‌خواهم تا این بلا از تمام ملت‌های دنیا دفع کند.

حتی در فضای مجازی برخی ویدئوها و پیام هایی منتشر شده است که از توسل غیرمسلمانان به خداوند حکایت دارد و نشان می دهد که در کلیساهای آلمان صدای اذان پخش می شود. در بین سیاستمداران هم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در روز دعا از مردم این کشور خواست تا در این روزهای سخت و برای غلبه بر ویروس کرونا دعا کنند.

در هرصورت چه بیماری و ویروس کرونا وجود داشته باشد چه نداشته باشد، تقرب جستن به خداوند در همه حالات اهمیت بالایی دارد و یک ماموریت والای انسانی است که نباید فراموش شود، اما در شرایطی که از ما خواسته می شود تا نسبت به یکدیگر مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشیم، اینکار با توسل به خداوند و طلب رحمت الهی موجب می شود تا این ویروس همه گیر، جنبه های روحانی ما را که شاید پیش از این به آن توجه نداشتیم برجسته کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.