عباس التمیمی گفت: یکی ازعواملی که موجب موافقت با نخست وزیری مصطفی الکاظمی شد، روابط مستحکم او با رؤسای تشکل‌های سیاسی، توانایی بر حفظ منافع داخلی و خارجی آنها و حتی روابط خوبش با طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به خاطر سمت حساسش است.

مصطفی الکاظمی روابط محکمی با طرف‌های داخلی و خارجی دارد/موفقیت نخست وزیر مکلف به توانایی او در برقرای توازن میان همه طرف‌ها بستگی دارد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پس از ماه ها کش و قوس و رایزنی های سیاسی و نیز پس از آنکه محمد توفیق علاوی و عدنان الزرفی دو سیاستمدار مکلف به تشکیل کابینه در عراق موفق به انجام این مهم نشدند، نهایتا طی روزهای اخیر گروه های سیاسی عراق بر سرنامزدی مصطفی الکاظمی که تاکنون ریاست دستگاه اطلاعات این کشور را برعهده داشت، به برهم صالح رئیس جمهور عراق معرفی و از سوی وی برای تشکیل کابینه مکلف شد.

اگر توفیق علاوی و عدنان الزرفی چه در حین رایزنی ها برای مکلف شدن و چه در حین گفتگوها برای تشکیل کابینه موفق به جلب رضایت و نظر تمام گروه های سیاسی نشدند، اما مصطفی الکاظمی پیش از تشکیل کابینه با استفاده از تجربه و روابط خود که به اقتضای سمت حساسش داشت، موفق به جلب رضایت تمام گروه های سیاسی شد و آنگونه که به نظر می رسد مسیر سختی را برای جلب رأی اعتماد نمایندگان پارلمان برای وزرای پیشنهادی خود، در پیش نداشته باشد.

مصطفی الکاظمی در اولین سخنرانی خود پس از مامور شدن به تشکیل کابینه عراق، بر حفظ حاکمیت کشورش تاکید کرد و گفت: حق حاکمیت عراق خط قرمز ماست و در قبال آن، کوتاه نخواهیم آمد. همگان مسئول حمایت از دولت جدید برای رسیدن به موفقیت‌ها هستند و روابط ما با کشورهای منطقه و جهان باید بر مبنای احترام متقابل باشد.

نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه جدید عراق درباره انحصار سلاح در دست دولت با تاکید براینکه سلاح نباید در اختیار افراد یا گروه‌ها باشد افزود: مبارزه با فساد و مفسدان و همچنین تلاش برای بازگشت آوارگان به کشورشان یک وظیفه ملی است و همه تلاش خود برای مقابله با ویروس کرونا و حمایت از عراقی‌ها را به کار خواهیم گرفت.

الکاظمی همچنین بر تسریع فرآیند تشکیل کابینه جدید عراق تاکید کرد و گفت: باید به دولت جدید اعتماد کرد، چراکه این دولت به هچ حزب و یا طائفه‌ای وابسته نیست.

مصطفی الکاظمی روابط محکمی با طرف های داخلی و خارجی دارد

محمد عباس التمیمی استاد روابط بین الملل و تحلیلگر مسائل سیاسی عراق در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین، در ارتباط با علت توافق گروه های سیاسی عراق بر سر نامزدی مصطفی الکاظمی برای نخست وزیری این کشور و ویژگی‌های او گفت: در حقیقت نامزدی مصطفی الکاظمی برآمده از یک فرآیند سیاسی است. او سالها ریاست دستگاه اطلاعات را برعهده داشته است؛ سمتی که در نظام سیاسی تمام کشورها حساس است و از این روی، موفق شد هماهنگی و انجسام لازم بین خود و گروه های سیاسی را در ایام رایزنی ها برقرار کند.

محمد عباس التمیمی افزود: یکی دیگر ازعواملی که موجب موافقت با نخست وزیری مصطفی الکاظمی شد، روابط مستحکم او با رؤسای تشکل های سیاسی، توانایی بر حفظ منافع داخلی و خارجی آنها و حتی روابط خوب خود با طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به خاطر سمت حساسش است.

استاد روابط بین الملل عراق تصریح کرد: معروف است که دستگاه های اطلاعاتی در هر کشوری ارتباطات گسترده ای در سطح داخل و خارج دارند و حتی با هیئت های دیپلماتیک همراه هستند که مصطفی الکاظمی با استفاده از این تجربه توانست حمایت طرف های منطقه ای و بین المللی را برای نامزدی خود جلب کند.

حفظ حاکمیت کشور آرزوی هر رهبر سیاسی است

التمیمی با اشاره به اینکه مصطفی الکاظمی در اظهارات خود تاکید کرد حاکمیت عراق خط قرمز اوست گفت: این آرزوی هر رهبر و سردمدار سیاسی در هر کشور است، اما در مورد عراق متغیرهای بین‌المللی و منطقه‌ای تأثیر گذار بوده و چه بسا نامزدی او برای نخست وزیری درگروی موافقت بین‌المللی و منطقه‌ای باشد.

وی در ادامه موفقیت مصطفی الکاظمی در ماموریت خود از منظر واقعیت سیاسی را در گروی توانایی او در حفظ منافع گروه‌ها و احزاب و نیز توانایی او در برقراری توازن میان منافع طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بدون گرایش به یک طرف عنوان کرد و گفت: من معتقدم تجربه او در دستگاه اطلاعات کمک بسیاری در این زمینه به او خواهد کرد.

پس از تشکیل کابینه جدید، اعتراضات کمتر خواهد شد

محمد عباس در پاسخ به این سوال که در صورت موفقیت الکاظمی در تشکیل کابینه صحنه اعتراضات خیابانی به چه شکلی خواهد بود گفت: اگر به میدان اعتراضات مراجعه کنیم، می بینیم که ویروس کرونا که به منافع تمام کشورها آسیب زده، ولی از یک جهت به نفع طبقه حاکم در عراق بوده وحاکمیت توانسته پس از آن خود را بازیابی و به دلیل آنکه میدان‌های تظاهرات به خاطر شیوع ویروس کرونا خالی شده، دوباره حاکمیتش را تقویت کند.

این کارشناس عراقی در عین حال تاکید کرد که به نظر او اعتراضات پایان نمی‌یابد اما دیگر آن شدت روزها و ماه‌های آغازین را نخواهد داشت.

برقراری توازن میان منافع طرف های مختلف، مهمترین چالش الکاظمی پس از کسب رای اعتماد

محمد عباس التمیمی در ارتباط با آینده پرونده حضور نیروهای آمریکایی در عراق پس از معرفی کابینه جدید گفت: چنانچه مصطفی الکاظمی به تشکیل دولت موفق شود، مرحله بعدی و پیش روی او نحوه تفاهم و تعامل با آمریکا و حفظ منافع آن در عراق بدون تعرض به حاکمیتی است که خود آن را خط قرمز برشمرده است؛ به ویژه آنکه گروه‌های مقاومت تحرکات نیروهای آمریکایی را دنبال می‌کنند و آنها را زیر نظر دارند.

این کارشناس عراقی در پایان تصریح کرد: بنابراین قدرت و توان مذاکره برای ایجاد یک چارچوب استراتژیک جدید در تعامل با آمریکا، گزینه مناسب برای جلوگیری از درگیری درعراق و یا انتقال آن به داخل این کشور به همراه حفظ منافع همگان و حاکمیت عراق خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.