بازار سرمایه دیروز با رشدی ۲۰هزار واحدی به نزدیک قله ۶۵۰ هزار واحد رسید حال آنکه بسیاری از تحلیلگران، قوانین جدید بورسی تعلیق شده را محدودکننده معاملات و زمینه‌ساز خروج احتمالی نقدینگی از این بازار می‌دانستند.

نگرانی بورس بازها از قوانین جدید

قدس آنلاین: در ساعات پایانی چهارشنبه گذشته به عنوان آخرین روز معاملاتی هفته، قوانین جدیدی در خصوص معاملات بورس و فرابورس از سوی سازمان بورس ابلاغ شد که نه‌تنها اعتراض سهامداران و کارشناسان بازار سرمایه را برانگیخت بلکه برخی اعضای شورای عالی بورس هم از آن برآشفتند و ضمن اظهار بی‌اطلاعی  و انتقاد از مصوبات جدید از آن تحت عنوان «تصمیمات شبانه» یاد کردند.

مهم‌ترین بندهای قوانین ابلاغی تعلیق شده عبارتند از اینکه در تغییرات ۲۰درصدی، نماد شرکت‌ها به جای ۶۰ دقیقه، یک روز متوقف می‌شود حال آنکه پیش از این اطلاعیه، شفاف‌سازی، اختیاری بود و با الزامی شدن آن اگر هم اطلاعیه‌ای منتشر نشود حجم مبنا برای یک دوره ۱۰ روزه دوبرابر عدد فعلی می‌شود. همچنین در توقف نمادها برای کنفرانس، حداکثر زمان توقف از دو روز به چهار روز تغییر می‌کند و چنانچه به پرسش‌های کنفرانس درست جواب داده نشود برای ۱۰ روز حجم مبنا سه برابر وضعیت قبل خواهد بود. دیگر موارد مندرج در قوانین جدید، ایجاد تغییر در حجم مبنا  و ۵۰۰ هزار تومانی شدن حداقل ارزش هر سفارش خرید سهام (به استثنای سفارش‌ها در روز عرضه اولیه) را مدنظر دارد در حالی که پیشتر ارزش ۱۰۰ هزار تومانی برای این سبد تعیین شده بود.

شروع بورس با عطش خرید سهامداران

دیروز بازار سرمایه روز کاری‌اش را با تداوم عطش سهامداران برای خرید شروع کرد و در ادامه عرضه و تقاضا به تعادل نسبی رسید. تحلیلگران معتقدند با تعلیق قوانین معاملاتی جدید و البته تغییر ریاست بورس، بازار سرمایه همچنان به سیر صعودی خود در این ماه‌ها ادامه می‌دهد و حتی اگر قوانین جدید اجرایی شود باز هم خروج نقدینگی از بازار سرمایه به صورت چشمگیر رخ نخواهد داد و سهامداران خرد نباید این قوانین را تهدیدی برای سودگیری خود از بازار بدانند به ویژه آنکه احتمال کاهش نرخ سود بانکی و چراغ سبز اوپک برای  کاهش ۱۰میلیون بشکه‌ای تولید، می‌تواند سکوهایی جدید برای پرتاب بیش از پیش شاخص  به قله‌های بالاتر باشد.

نگرانی سهامداران از قوانین جدید بورس

با ابلاغ قوانین جدید، سهامداران و برخی کارشناسان این قوانین را محدودیت‌آفرین و از بین برنده اعتماد و ثبات در بازار توصیف و نسبت به آن معترض شدند.

در پاسخ به اینکه آیا قوانین جدید در صورت اجرایی شدن می‌تواند مایه نگرانی سهامداران و خروج سرمایه‌ها باشد و اصولاً با این قوانین قرار است چه تغییری در بازار و شاخص سهام رخ دهد، تحلیل‌های کارشناسی مختلفی ارائه می‌شود.

دنیای اقتصاد به نقل از کارشناسان بازار سرمایه می‌نویسد: باید از ظرفیت‌های تعریف ‌شده در قوانین در جهت کنترل بازار استفاده شود تا فضای عمومی بازار در دوره‌های نزولی قیمت‌ها آسیب نبیند؛ نه اینکه قوانین به نحوی تغییر کند که عواقب نامطلوبی به‌خصوص در زمان‌های افت بازار به‌دنبال داشته باشد. همچنین راهکارهای اتخاذ شده عمدتاً خطی و یکطرفه است به این معنا که دیدگاه صفر و یکی بر تصمیمات غالب است.

جذابیت بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری

بر همین اساس دستورعمل جدید و اعمال محدودیت در سرمایه‌گذاری صندوق‌ها به خرید سهام هر چند ممکن است میزان بازدهی آن‌ها را کاهش دهد، ولی به ذات و ماهیت واقعی صندوق‌های بادرآمد ثابت نزدیک‌تر می‌شود و با توجه به حجم بالای معاملات روزانه بازار سهام در سال‌ جاری و رسیدن میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام به ۴هزارو ۸۵۱میلیارد تومان، فشار فروش ۴هزار میلیارد تومانی از سوی صندوق‌های مزبور، چندان تأثیر بااهمیتی در بازار نداشته باشد ضمن  اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه ورود غیرمستقیم به بورس برای سرمایه‌گذاران جذابیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

تحلیلگران دیگری هم احتمال کاهش نرخ سود بانکی و کاهش ۱۰میلیون بشکه‌ای نفت اوپک را زمینه‌ای برای رشد بیش از پیش شاخص بورس می‌دانند و از اینکه سازمان بورس به افزایش قیمت برخی نمادها واکنش نشان داده و قصد دارد مانع افزایش بی‌رویه و بی‌منطق قیمت برخی نمادها شود، استقبال می‌کنند، اما نظرخواهی از فعالان و حفظ اعتماد عمومی به بازار را خواستار هستند به ویژه آنکه در یک سال گذشته حجم بازار سرمایه سه برابر افزایش یافته و با تصمیم دولت برای عرضه‌های خود در بورس و فرابورس در سال جاری، روند خصوصی‌سازی  هم شتاب بیشتری می‌گیرد و تأمین مالی مناسبی نیز برای کسری بودجه محقق می‌شود و بر همین اساس نباید با تصمیمات خام یک شبه، نقدینگی را از بورس فراری داد و کنترل بر این سیل ویرانگر را از دست دولت خارج کرد.

نتیجه تصمیم‌های یک‌ شبه بر نقدینگی

یک تحلیلگر بورس هم به خبرنگار ما می‌گوید: برعکس صاحبان سرمایه‌های خرد، صاحبان سرمایه‌های کلان شاید احساس‌ ترس بیشتری نسبت به قوانین جدید داشته باشند و واکنش‌های منفی نسبت به آن نشان دهند و از آن جایی که رانت اطلاعاتی دارند هر وقت لازم باشد زودتر از بازار خارج می‌شوند.

احمد جانجان تصمیمات خلق‌الساعه برای بازار مالی پرحجم، عمیق و دارای روند مطلوب در جذب نقدینگی را خطرناک توصیف و اضافه می‌کند: داشتن امنیت و آرامش روحی روانی و عدم خلق قوانین یک شبه از مهم‌ترین پارامترهای سرمایه‌گذاری است و نباید مدیران تصمیمات آنی و قوانین خامی اتخاذ کنند که حتی در وزارتخانه‌ها و بدنه دولت مخالفان جدی دارد.

به باور وی تبعات این تصمیمات به قدری سنگین است که شاید هیچ‌کس مسئولیتش را قبول نکند و اگر بورس آسیب ببیند کل کشور و کل اقتصاد آسیب می‌بیند.

وی بر این باور است که قوانین جدید که فعلاً تعلیق شده افزایش شفافیت کنفرانس‌ها و پرسش و پاسخ‌های رسمی در خصوص سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها را مدنظر دارد و واقعیت این است که همه سهامداران باید به سامانه «تدان» که تحلیل داده‌های ناشران را نشان می‌دهد، دسترسی داشته باشند.

چاه بورس به این راحتی‌ها پر نمی‌شود

جانجان در عین حال معتقد است بورس به مثابه چاه است و نقدینگی آب و چاله آب را پیدا می‌کند و بر همین اساس، نقدینگی راه بورس را به خوبی پیدا کرده و به این زودی هم این چاه پر نمی‌شود و با عرضه اولیه‌های دولت در سال جاری بازار عمیق‌تر خواهد شد، چرا که امنیت و بازدهی بیشتری نسبت به دیگر بازارها از خود نشان داده  و جای نگرانی وجود ندارد.

جانجان ادامه می‌دهد: البته در این بین نگران آن‌هایی هستم که هر سهمی را به هر قیمتی و تحت تأثیر سفته‌بازها خریده‌اند. این اتفاق بیشتر در سهام شرکت‌های کوچک رخ می‌دهد و سفته‌بازها با قیمت ارزان و اصطلاحاً با «خشک کردن» سهام، بر روند عرضه و تقاضا تأثیر می‌گذارند و تقاضا را متوقف می‌کنند. در ادامه با رشد شتابان سهام، سفته‌بازها از بازار خارج می‌شوند و مردم از همه جا بی‌خبر که فکر می‌کردند ۱۰۰درصد سود می‌کنند حتی ۴۰ درصد سرمایه را هم به دست نمی‌آورند.

سهام با نقدشوندگی بالا  را بخرید

وی تأکید می‌کند: مردم باید سهام دارای نقدشوندگی بالا را بخرند و سراغ شرکت‌هایی بروند که صورت مالی شفاف و سابقه خوب در سودسازی دارند. بدین ترتیب ریسک  تمام سبد سهامشان را تهدید نمی‌کند و حدود ۷۰ درصد سبدشان را سهام بنیادی تشکیل خواهد داد.

جانجان سهام گروه‌های پتروشیمی و پالایشی، فولادی و فلزی، بانکی و دارویی را به عنوان سهام امن توصیه می‌کند و معتقد است اینکه حداقل ارزش هر سهم از ۱۰۰هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته نه‌تنها منجر به خروج سرمایه از بازار نمی‌شود بلکه عاملی برای افزایش نقدینگی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.