روزهای آغازین سال ۱۳۹۴ خورشیدی شاهد وقوع رخدادی بودیم که حاکمان سعودی اکنون احتمالاً آرزو می‌کنند ای کاش هیچ وقت اتفاق نمی‌افتاد!

بِن «صدام»

روزهای آغازین سال ۱۳۹۴ خورشیدی شاهد وقوع رخدادی بودیم که حاکمان سعودی اکنون احتمالاً آرزو می‌کنند ای کاش هیچ وقت اتفاق نمی‌افتاد! ۶ فروردین این سال بود که رهبران ریاض سرمست از ثروت نفتی شمشیر را بر روی همسایه فقیر جنوبی خود کشیده و با هدف نابودی گروه‌های مقاومت و فتح یک هفته‌ای صنعا به این کشور هجوم بردند. امروز اما این حماقت وارد ششمین سال خود شده و جز کشتار مردم بی گناه یمنی و خالی شدن خزانه سعودی دستاورد دیگری برای منطقه به همراه نداشته است.

در این مدت نیروهای مقاومت با وجود رنج‌های تحمیل شده به ملت یمن از سوی متجاوزان هشت طرح صلح ارائه و از برقراری هرگونه آتش بس فوری در راستای کاستن از آلام مردم حمایت کرده‌اند. در آخرین مورد و همزمان با برگزاری راهپیمایی گسترده یمنی‌ها به مناسبت سالگرد انقلاب ۲۱ سپتامبر، مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن ابتکار صلح یکجانبه‌ای را اعلام کرد و از همه طرف‌ها خواست به آن بپیوندند؛ اقدامی که با بی‌توجهی کامل سعودی مواجه شد. حال انگار داستان برای ریاض فرق کرده و از صلح دم می‌زند؛ رویکردی که تحلیلگران آن را در راستای فرار از شکست‌ها و بازآرایی دوباره مزدوران سعودی در یمن ارزیابی کرده‌اند.

خودگویی، خودخندی، عجب مرد هنرمندی!

سعودی‌ها در حالی از برقراری آتش بس در یمن با هدف ادعایی مقابله با گسترش بیماری ویروسی کرونا دم می‌زنند که خود با ادامه تجاوزات ماهیت آن را زیر سؤال برده‌اند. در همین راستا سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز گذشته ضمن اعلام ۱۵ حمله هوایی ائتلاف متجاوز به مناطق مختلف این کشور در مأرب (در مرکز یمن)، الجوف (در شمال یمن) و البیضاء در پنجمین روز آتش‌بس دو هفته ای دروغین اعلام کرد ارتش این کشور عملیات گسترده سعودی در شهر مرزی نجران را ناکام گذاشته است. سریع ، یکشنبه شب نیز اعلام کرده بود ائتلاف سعودی-آمریکایی در ۷۲ ساعت گذشته ۱۲ حمله زمینی و بیش از ۱۰۰ حمله هوایی به یمن داشته‌اند.

در همین حال آمار اخیر ارائه شده از خسارات تحمیل شده در طول جنگ شش ساله تحمیلی عمق فاجعه را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش وبگاه «انصارالله»، مرکز حقوق و توسعه یمن اعلام کرده جنایت‌ها و تخلف‌های ائتلاف سعودی-آمریکایی علیه یمن در طول پنج سال گذشته منجر به شهادت و زخمی شدن ۴۱ هزار و ۴۷۶ نفر از جمله زنان و کودکان شد. در این حملات ۱۶ هزار و ۷۵ نفر به شهادت رسیده‌اند که ۳ هزار و ۹۳۱ کودک و ۲ هزار و ۴۶۲ زن در میان آن‌ها دیده می‌شود. «همدان الشامی» معاون وزیر آموزش و پرورش یمن هم در سخنانی اعلام کرد ائتلاف متجاوز سعودی در حملات هوایی خود به یمن در سال‌های گذشته بیش از ۳ هزار مدرسه در این کشور را تخریب کرده است.

اهداف سعودی از اعلام آتش بس

اما یک تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با قدس در تشریح آتش بس سعودی در یمن و اهداف ریاض از اعلام این موضع در این مقطع زمانی گفت: ۲۰ روز پیش در حالی وارد ششمین سال جنگ یمن شدیم که ائتلاف متجاوزان به سرکردگی سعودی ابتدا تصور داشت در این حمله خیلی سریع به اهداف ترسیمی خود از جمله بازگرداندن دولت عبدرب منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و وابسته خود به قدرت موفق خواهد شد. اصغر زارعی ادامه داد: این تصور سرابی بیش نبود؛ چرا که با گذشت هر روز از جنگ و به‌ویژه طی دو سال اخیر و با توسعه سریع پهپادی و موشکی انصارالله صحنه نبرد متحول شده و به نفع نیروهای یمنی تغییر کرد. در این حال رژیم سعودی که به پشتوانه شرکای غربی و رژیم صهیونیستی به ماجراجویی تن داده و می‌پنداشت با تداوم جنگ می‌تواند ملت یمن را به زانو درآورد، اکنون به شکست خود پی برده است. وی افزود: ریاض طی دو هفته اخیر در صحنه میدانی شکست‌های سختی را متحمل شده و نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در ماه‌های گذشته بخش‌هایی از استان مأرب و کل مناطق استان جوف (هم‌مرز با عربستان) را برای نخستین بار در طول پنج سال گذشته آزاد کردند. حال یک تحلیل آن است که سعودی با بهره برداری از فرصت پیش آمده، آتش‌بس ادعایی را نه در راستای اقدام انسانی برای مقابله با شیوع کرونا که فرصتی برای بازآرایش نیروهای خود و تقویت جبهه مأرب و جوف برای اشغال دوباره می‌دانند. البته برخی نیز این موقعیت را فرصت مغتنمی می‌دانند برای فرار ریاض از باتلاق یمن. این تحلیلگر مسائل منطقه عنوان داشت: از سوی دیگر ریاض در چند سال اخیر تحت فشار مضاعفی از سوی نهادهای حقوق بشری به واسطه پرونده جنایاتش در یمن قرار گرفته و حال به نظر می‌رسد با این مانور تبلیغاتی و رسانه ای به دنبال آن است که توپ را در زمین انصارالله یمن انداخته و وجهه بین المللی کسب کند. این در حالی است که ریاض به واسطه کاهش شدید درآمدهای نفتی، بخش بزرگی از ثروت خود را از دست داده و برای نخستین بار در چند سال اخیر با کسری بودجه شدیدی مواجه شده است. حال بحران کرونا هم سربار این مشکلات شده و سعودی در فراری رو به جلو و برای خرید زمان به این اقدام ایضایی و مانور تبلیغاتی روی آورده است.

آزموده را آزمودن خطاست

زارعی با اشاره به هشت پیشنهاد صلح انصارالله در ۶ سال گذشته و بی توجهی سعودی به آن، این رویکرد را نشان دهنده استقبال مقاومت یمن از برقراری آرامش دانسته و تصریح کرد: در سوی دیگر ریاض نشان داده که همچنان خواهان جنگ بوده و آتش بس تنها پوششی برای رسیدن به اهدافش تلقی می‌شود. وی ادامه داد: حتی مذاکرات صلح استکهلم سوئد با موضوع برقراری آتش بس در بندر راهبردی الحدیده که با میانجیگری سازمان ملل برگزار شد و ادامه حملات سعودی با وجود تعهد به این توافق نامه نشان داد که آل سعودی هیچ پایبندی به تعهداتش ندارد. این تحلیلگر مسائل منطقه تصریح کرد: این اقدام‌های بن سلمان ما را به یاد نوع رویکرد صدام حسین دیکتاتور معدوم عراق می‌اندازد. صدام هم هر گاه در جنگ با رزمندگان ما شکست می‌خورد از آتش بس دم می‌زد، اما بعد از تثبیت موقعیت خود به همه چیز پشت پا می‌زد. پس مشخص است سعودی با این رویکرد دوگانه و متعارض اصلاً قابل اعتماد نیست و مقاومت تنها راه نیروهای یمنی تا رسیدن به اهداف و بیرون کردن دشمن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.