مدیر عامل مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی گفت: راه‌اندازی قرارگاه بهداشتی، زمینه‌ساز انسجام اقدامات مقابله با کرونا شد.

راه‌اندازی قرارگاه بهداشتی، زمینه‌ساز انسجام اقدامات مقابله با کرونا شد

به گزارش قدس آنلاین، نزدیک به دو ماه از آغاز بحران کرونا در کشور می‌گذرد و مدافعان سلامت همچنان به‌صورت شبانه‌روزی در خط مقدم مبارزه با این دشمن نامرئی حضور فعالی دارند. سفیدپوشانی که خستگی جسم و جان و مشقت دوری از خانه و خانواده را به جان خریده‌ و لحظه‌ای از تلاش برای درمان بیماران مبتلا به کرونا عقب ننشسته‌اند. در این مجال، با دکتر ناصر سرگلزایی مدیر عامل مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی پیرامون اقدامات این مؤسسه در دوران مقابله با بحران کرونا به گفت‌وگو نشستیم. پرسنل این مؤسسه از همان روزهای نخست مقابله با ویروس کرونا در کشور، در پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی حرم مطهر رضوی و دارالشفای امام رضا(ع) به‌حالت آماده‌باش بودند تا همچون گذشته به بیماران زائر و مجاور حریم حضرت دوست خدمت کنند.

اقدامات مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی برای مقابله با بیماری کرونا چگونه آغاز شد؟
هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا در چین و بحث احتمال گسترش این بیماری در جهان از بهمن ماه ۹۸، جلساتی با محوریت دارالشفای امام رضا(ع) و هماهنگی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از حدود ۲۰ بهمن ماه برگزار شد. یکسری دستورالعمل‌های بهداشتی نیز که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی ابلاغ شده بود به بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی ارائه شد. همچنین جلساتی با معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی برگزار کردیم. بدین‌ترتیب اجرای محدودیت‌هایی از اواخر بهمن ۹۸ براساس این دستورالعمل‌های ارجاعی آغاز شد. برپایی این جلسات نیز ادامه یافت.
 
مبحث آموزش برای مقابله با ویروس کرونا چطور دنبال شد؟
آموزش، مهم‌ترین مسئله‌ای بود که پیش از ورود ویروس کرونا به مشهد مورد پیگیری و توجه مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی قرار گرفت. این آموزش‌ها با پیگیری و هماهنگی دارالشفای امام رضا(ع) و معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به ‌ویژه مرکز بهداشت ثامن انجام شد و تمامی نیروهای حاضر در حرم مطهر رضوی اعم از خدام، کفشداران و... و همچنین پرسنل دارالشفای امام رضا(ع) مانند پزشکان، نیروهای آزمایشگاه، رادیولوژی و... تحت آموزش‌های لازم برای چگونگی مقابله با بیماری کرونا قرار گرفتند. ما برای تمامی بخش‌های مختلف مجموعه آستان قدس رضوی، دستورالعمل بهداشتی داریم. به‌طور نمونه بخش‌های تأسیسات حرم مطهر، عمران حریم، سازمان مرکزی، مزرعه نمونه و... درخواست دستورالعمل بهداشتی برای مقابله با بحران کرونا کردند که دستورالعمل‌های مربوطه از وزرات بهداشت گرفته و به آنها ابلاغ شد. همچنین آموزش‌های لازم در دانشگاه علوم اسلامی رضوی و دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) ارائه شد.

قرارگاه بهداشتی ویژه مقابله با بحران کرونا با چه اهدافی در حرم مطهر رضوی راه‌اندازی شد؟
پس از ورود کرونا، این بحث از حوزه آموزش فراتر رفت و وارد حوزه عملیاتی شد. بدین‌ترتیب ایجاد یکسری محدودیت‌ها در حرم مطهر رضوی شروع شد. چنانچه بنا بر دستور تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر انسجام‌بخشی بین مراکز بهداشتی در حرم مطهر رضوی، قرارگاه بهداشتی راه‌اندازی شد. در این قرارگاه بهداشتی تمامی نهادهای مجموعه آستان قدس رضوی که درگیر بحران کرونا در اماکن متبرکه حرم مطهر بودند و نهادهای خارج از مجموعه اعم از سپاه پاسداران و دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفتند. یکسری موارد و دستورالعمل‌ها در این قرارگاه بهداشتی ویژه بحران کرونا مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت و حوزه اجرایی آنها با هماهنگی قرارگاه به مراکز مربوطه برای مقابله با این ویروس ابلاغ می‌شد.


مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی چه اقدامات عملیاتی را در این حوزه در دو ماه گذشته انجام داد؟  
حدود ۲۵ تب‌سنج حرفه ای خریداری شد که در اختیار بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی، به‌طور عمده در اختیار یگان حفاظت که وظیفه تب‌سنجی خادمان حرم مطهر رضوی را با همکاری دارالشفای امام رضا(ع) برعهده داشت، قرار گرفت. در این بین دارالشفای امام رضا(ع) از ابتدای ورود ویروس کرونا به شهر مشهد طبق توصیه تولیت آستان قدس رضوی آماده هرگونه همکاری با وزارت بهداشت بود، چنانکه به‌عنوان مرکز سطح دو کرونا از سوی دانشگاه علوم پزشکی شناخته شد. چراکه در بحث مقابله با کرونا، سطح یک شامل مطب‌های پزشکان و درمانگاه‌های معمولی می‌شود که امکانات تشخیصی کاملی برای بیماری کرونا ندارند و بیماران مشکوک به ابتلا را به مراکز سطح دو اعزام می‌کنند. از آنجایی که دارالشفای امام رضا(ع) دارای امکانات تشخیصی شامل رادیوگرافی و تست‌های آزمایش خون است، به‌عنوان مرکز سطح دو معرفی شد. بدین منظور از ابتدای کار، کمیته‌ای شبانه‌روزی که متشکل از پزشک، پرستار و استقرار آمبولانس بود در دارالشفا تشکیل دادیم تا در هر زمانی که بیماری از سطح یک به این دارالشفا(مرکز سطح دو مقابله با کرونا) اعزام شود این کمیته بررسی اولیه بیماری فرد را مانند انجام آزمایش خون و رادیوگرافی از قفسه سینه پیگیری کند. اگر این بیمار مشکوک مبتلا به کرونا باشد توسط آمبولانس دارالشفا به بیمارستان امام رضا(ع) اعزام می‌شود.

این مؤسسه چه خدمات ویژه‌ای برای مقابله با کرونا در این مدت به زائران غیرایرانی ارائه کرد؟
این مؤسسه طبق نظر تولیت آستان قدس رضوی پیگیری اقدامات درمانی زائران بحرینی را انجام داد. این زائران پیش از بحث ویروس کرونا در مشهد اقامت داشتند و پس از شیوع ویروس، بحرین از پذیرش این افراد ممانعت کرد. با هماهنگی با نمایندگان بحرین، غربالگری اولیه ۹۰۰ زائر بحرینی که در هتل‌های مشهد اقامت داشتند، آغاز شد. ۱۷ نفر از این زائران بحرینی مشکوک به ابتلا به بیماری کرونا بودند که پس از انجام رادیوگرافی و آزمایش‌های مربوطه، به بیمارستان اعزام شدند. تعدادی از این بیماران در بیمارستان‌های امام رضا(ع) و شریعتی مشهد بستری شدند. ما پیگیر سلامتی و وضعیت بستری این بیماران و همچنین سایر زائران غیرایرانی بیمار هستیم. حتی فیلم‌هایی از برخی از این زائران بیمار بحرینی تهیه و برای خانواده‌های آنان ارسال شد. طبق پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر تنها یک زائر بحرینی در بیمارستان امام رضا(ع) بستری است.

در این مدت چند نفر بیمار مشکوک مبتلا به کرونا در دارالشفای امام رضا(ع) تشخیص داده شد؟
از زمانی که دارالشفای امام رضا(ع) به‌عنوان مرکز سطح دو کرونا شناخته شده است تا ۲۰ فروردین ۹۹، حدود ۴۰۰ بیمار این دارالشفای مورد آزمایش‌های اولیه بیماری کرونا زیر نظر کمیته مربوطه قرار گرفتند که از این تعداد، ۲۴۱ نفر مشکوک مبتلا به کرونا بودند و به بیمارستان اعزام شده تا مورد بررسی تکمیلی قرار گیرند. برخی از این بیماران از مراکز سطح یک به دارالشفای امام رضا(ع) ارجاع داده شده و بعضی نیز با داشتن علائمی مانند تب و تنگی‌نفس خودشان به این مرکز درمانی مراجعه کرده بودند.

در حال حاضر دارالشفای امام رضا(ع) چگونه به مراجعان خدمات‌رسانی می‌کند؟
کمیته تخصصی پزشک، پرستار و استقرار آمبولانس در طول شبانه‌روز همچنان در دارالشفای امام رضا(ع) فعال و آماده‌باش است. همچنین نیروهای رادیولوژی و آزمایشگاه این مرکز درمانی به‌صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند و در هر ساعتی از شبانه‌روز که بیماری مراجعه کند، پس از انجام آزمایشات امکان اعزام بیمار در صورت نیاز به بیمارستان امام رضا(ع) وجود دارد.

نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا در حرم مطهر رضوی چگونه صورت می‌گیرد؟
این نظارت توسط افرادی که در قرارگاه بهداشتی حرم مطهر رضوی عضو هستند، انجام می‌شود. البته مسئولیت اصلی پیگیری و نظارت بر عهده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی است. معاونت بهداشتی یکسری افراد را در قسمت‌های مختلف قرار داده که پیگیر مصوبات هستند. البته اجرای برخی مصوبات با توجه به برخی محدودیت‌ها پس از کسب مجوز از تولیت یا قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی صورت می‌گیرد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.