مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی از احیاء دریاچه نیمه جان بزنگان سرخس در اثر بارندگی‌های اخیر خبر داد.

بارندگی‌های خراسان رضوی دریاچه نیمه‌جان «بزنگان» را احیاء کرد

تورج همتی اظهار داشت: در پی اجرای پروژه‌های زیست محیطی احیاء دریاچه بزنگان، بارندگی‌های اخیر به نفع این دریاچه مدیریت و بزنگان نیمه جان، دوباره احیا شد. 

همتی افزود: پروژه دیوارساحلی که به منظور هدایت سیلاب‌ها به دریاچه بزنگان احداث شده بود، تمامی رواناب‌های ناشی از بارندگی‌های اخیر در حوزه‌های آبخیز دریاچه را به داخل دریاچه سرازیر کرد.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: از طرفی اجرای پروژه هدایت آب مازاد کشاورزی بزنگان و چشمه سرآسیاب بزنگان درخارج از فصل کشت که از طریق لوله گذاری انجام شده بود، موجب شد بدلیل بارش‌های متوالی در ماه نخست امسال نیاز کشاورزان به آب را مرتفع سازد و رواناب‌ها و آب چشمه سرآسیاب به عنوان آب مازاد کشاورزی با مشارکت مردم منطقه به این دریاچه هدایت شود.

همتی گفت: با اجرای این دو پروژه در راستای احیاء تالاب بزنگان، سطح آب دریاچه بیش از دومتر افزایش داشته و این تالاب به شعاع بیش از ده متر پیشروی کرده و احیا شده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی و معیشت پایدار جوامع محلی بااحیاء دریاچه بزنگان از طریق توسعه گردشگری تامین خواهد شد، گفت: تالاب بزنگان که در سال‌های گذشته با خشکسالی و کاهش بارندگی در حال نابودی بود و می‌توانست به یکی از کانون‌های مستعد گرد و غبار مبدل شود، با اجرای موفق پروژه‌های احیاء و مشارکت جوامع محلی دوباره به چرخه حیات برگشت.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.