مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از رشد ۲۷ درصدی نمونه‌های بیولوژیک گونه‌های جانوری موجود دربانک ژن این اداره کل طی سال گذشته خبر داد.

رشد ۲۷ درصدی نمونه‌گیری جانوری در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی افزود: طی سال گذشته ۲۱۰ نمونه بیولوژیک از گونه‌های مختلف جانوری از سراسر استان خراسان رضوی جمع‌آوری شده است

وی ادامه داد: همچنین پارسال ۶۵ نمونه شامل بافت خون و عضله از گونه‌های شاخص، آسیب پذیر و در معرض تهدید استان به بانک ژن سازمان حفاظت محیط زیست کشور تحویل داده شده است.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: این نمونه‌های بیولوژیک به ۸۰ گونه مختلف جانوری تعلق داشته است که از آن جمله می‌توان از گربه وحشی، انواع عقاب، پرندگان شکاری همچون بالابان، گونه‌های در معرض خطر تهدید همچون هوبره و نیز چندین گونه از مارهای سمی همچون افعی و گرزه مار اشاره کرد.

همتی بیشترین حجم نمونه‌برداری از حیات وحش طی سال گذشته را به ترتیب در شهرستان‌های چناران، خواف، تربت جام، طرقبه و شاندیز، بردسکن و کاشمر عنوان کرد.

وی افزود: علاوه بر این، شناسایی و بررسی سیستماتیک ۶۵۰ گونه گیاهی نیز طی سال گذشته با همکاری دانشجویان علاقه‌مند در استان خراسان رضوی صورت گرفته است.

او با اشاره به این که تشخیص گونه نمونه‌های مکشوفه جهت اثبات تخلفات شکار و صید در استان خراسان رضوی و استان‌های همجوار از توانمندی‌های بانک ژن حفاظت محیط زیست استان است ادامه داد: در این خصوص علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی نحوه نمونه‌برداری از حیات وحش، برای نخستین بار کتابچه اصول جمع‌آوری و نمونه‌برداری از حیات وحش درسال گذشته تدوین و به چاپ رسیده است که می‌تواند گام ارزشمندی در راستای توسعه بانک‌های ژن در سراسر کشور باشد.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: جمع‌آوری نمونه‌های بیولوژیک گونه‌های مختلف به خصوص گونه‌های در معرض تهدید و در حال انقراض و نیز آماده‌سازی و نگهداری بلند مدت آنها به منظور حفظ، بقا و مدیریت گونه‌های جانوری و گیاهی از جمله اهداف دیگر نمونه‌برداری در بانک ژن است.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیرپوشش و تحت نظارت دائمی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. مساحت زیستگاه‌های حیات وحش در این استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.